Nybörjare med HTPC svängen.

Permalänk
Medlem

Nybörjare med HTPC svängen.

Hallå ja,

Plockade på mig en Chromecast idag eftersom jag håller på att sätta upp en dator som "gardrobs" server som ska fungera som NAS/HTPC.

Det jag har idag är då Datorn, CC, soundbar med bluetooth, projektor med HDMI.

Jag har inga problem att få datorn att köra plex, och sedan via telefon skicka vidare till CC och därefter till projektorn.

Problemet är två;
1. Jag vill köra det utan telefonen. Telefonen ska absolut fungera som fjärrkontroll, men inte mer än så.
2. Ljudet. Jag har inte fått soundbaren att lira trådlöst, någon som har någon ide? Dvs, den skickar ljud/bild till chromecast, medans jag vill ha bild till CC och ljud till soundbaren.(projektorn har ljudutgång så det kan lösas med en kabel. Men 3-4m kabel genom vardagsrummet får ses som en nödlösning).

Jag får ta och erkänna att jag inte läste på så mycket om CC innan jag köpte den, men jag antar att konceptet är sådant att det allt ska gå genom telefonen/plattan.

Finns det någon lösning på mitt problem? Datorn står bra i garderoben, men jag antar att man får ta och flytta in den till vardagsrummet ifall det inte går att lösa.

Någon som har tips på vad som kan lösa mina problem?

Edit: Inser att jag borde ha läst på mer om Chromecast

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |