Permalänk
Medlem

Eizo Foris Akut (Black friday erbjudande)

Hmm, funderar på om man ska köra på den nu när den är på rea.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Dock bara 120 Hz äkta Hz, hur står det sig mot 144 Hz?
Är det en bra skärm i övrigt? Finns det någon mer prisvärd/vettigare skärm? Eller är den mest prisvärda nu då den kostar 3000?

Väldigt sugen på ASUS Rog, dock kostar den ju 7000 så en bra bit upp.
Vad tycker ni? Sitter just nu på 60 Hz IPS-skärm.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hmm, funderar på om man ska köra på den nu när den är på rea.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Dock bara 120 Hz äkta Hz, hur står det sig mot 144 Hz?
Är det en bra skärm i övrigt? Finns det någon mer prisvärd/vettigare skärm? Eller är den mest prisvärda nu då den kostar 3000?

Väldigt sugen på ASUS Rog, dock kostar den ju 7000 så en bra bit upp.
Vad tycker ni? Sitter just nu på 60 Hz IPS-skärm.

Du kommer inte märka skillnad på 120Hz och 144Hz. Ja, det är en bra skärm. Läs recensionen här på SweC.

Permalänk
Medlem

Mm okej. Är den prisvärd då? 3000? Eller finns det bättre skärmar i den prisklassen?
Är fruktansvärt osäker faktiskt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Mm okej. Är den prisvärd då? 3000? Eller finns det bättre skärmar i den prisklassen?
Är fruktansvärt osäker faktiskt.

Vänta tills den kommande våren. Det kommer komma ut många skärmar med G-SYNC och FreeSync då. Jag har läst massor av sådana här trådar och de flesta säger likadant. Vänta om du ska köpa en skärm för 3k+.

Lita på mig.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vänta tills den kommande våren. Det kommer komma ut många skärmar med G-SYNC och FreeSync då. Jag har läst massor av sådana här trådar och de flesta säger likadant. Vänta om du ska köpa en skärm för 3k+.

Lita på mig.

Hmm okej, jag slängde precis iväg en beställning nu då det bara fanns 1 kvar i lager.
Ska jag avbeställa den? Vad är G-sync och freesync förövrigt?

Om 2 personer skriver att jag ska vänta så gör jag det. Kom igen folket, ge era åsikter snabbt!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Treant:

Vänta tills den kommande våren. Det kommer komma ut många skärmar med G-SYNC och FreeSync då. Jag har läst massor av sådana här trådar och de flesta säger likadant. Vänta om du ska köpa en skärm för 3k+.

Lita på mig.

Man kan alltid säga att folk ska vänta. Men faktum är ju att detta är en 120hz skärm med bra färger. Det är det bästa av 2 världar.
Även om det kommer skärmar med G-synk i vår som är i samma prisklass så lär de ha TN panel som verkligen inte ger mer än en riktigt snabb gamingskärm.
Med Eizo skärmen får man ju en bra gaming/film/surf skärm som visar färger som de ska se ut istället för TN skräpet.

Skrivet av kwame:

Hmm okej, jag slängde precis iväg en beställning nu då det bara fanns 1 kvar i lager.
Ska jag avbeställa den? Vad är G-sync och freesync förövrigt?

Om 2 personer skriver att jag ska vänta så gör jag det. Kom igen folket, ge era åsikter snabbt!

Läs mitt svar ovan så har du iaf min åsikt. Jag skulle köra hårt om jag inte köpt min 2411Z för gaming nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Man kan alltid säga att folk ska vänta. Men faktum är ju att detta är en 120hz skärm med bra färger. Det är det bästa av 2 världar.
Även om det kommer skärmar med G-synk i vår som är i samma prisklass så lär de ha TN panel som verkligen inte ger mer än en riktigt snabb gamingskärm.
Med Eizo skärmen får man ju en bra gaming/film/surf skärm som visar färger som de ska se ut istället för TN skräpet.

Läs mitt svar ovan så har du iaf min åsikt. Jag skulle köra hårt om jag inte köpt min 2411Z för gaming nyss.

Jag står fast vid det jag skrev tidigare: Om du ska köpa en skärm för över 3000 kronor så vänta. Om du ska köpa en skärm för 1500~ så köp det bästa som finns nu.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Haha, fan va ni gör mig osäker!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag slog till pga jag inte enbart vill ha en gamingskärm utan även en allround-skärm. Som tidigare sagts, alla andra skärmar med 120/144Hz har TN-panel vilket oftast suger och vill man då inte enbart ha en gaimingskärm så känns Eizon väldigt bra. Får väl se när man väl får hem den, men jag tycker det känns som ett bra köp

Permalänk
Avstängd

Vill man ha en skärm nu finns det ingen anledning att vänta, detta är en bra skärm till ett vettigt pris. G-sync i samma prisklass skulle innebära ruskigt dålig kvalitet på hela bygget.

TS: Köp det du vill ha nu, ingen mening att vänta, för väntar du på skärmar med gsync, fsync osv så finns det alltid något längre fram att vänta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Haha, fan va ni gör mig osäker!

Det är säkert en bra skärm, har för mig Foriz skärmarna fått bra kritik.
Det kommer alltid något nytt om ett halvår.. så är det jämnt.

Visst jag vill ha en 27" 5K med IPS alt. OLED, 144Hz och G-Sync men då lär man få vänta, speciellt om det ska vara till säg 4000kr också.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa! Det var väl egentligen vad jag hade hoppats på att få som svar.
Sitter ju på en 60Hz just nu. Skulle kunna köpa en ASUS Rog för 7000 om det hade varit mer värt? Den sitter la på freesync?

Dock vet ja inte om den verkligen är värd 4000 kronor extra. Och skulle säkert behöva köpa ett nytt grafikkort då också pga den högre upplösningen... Inte sugen att lägga ut 11k på en såpass ny dator liksom!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Treant:

Jag står fast vid det jag skrev tidigare: Om du ska köpa en skärm för över 3000 kronor så vänta. Om du ska köpa en skärm för 1500~ så köp det bästa som finns nu.

Skulle gärna vilja ha en motivering till varför du står fast vid ditt beslut.
Har du hört något jag inte har? Kommer det Gsynk skärmar med annan paneltyp än TN till våren?

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en 120 hz skärm och gjort det i 4 år och kan säga att även om man har hög refreshrate har man gott om screen tearing. Köp inte en skärm om du inte måste vänta på G-sync eller free-sync med tanke på att det kommer göra det behagligare med lägre framerate utan att råka ut för inputlag som V-sync skapar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skulle gärna vilja ha en motivering till varför du står fast vid ditt beslut.
Har du hört något jag inte har? Kommer det Gsynk skärmar med annan paneltyp än TN till våren?

Det har diskuterats på någon nyhetssida att det skulle komma, men var nog inget direkt datum.

Permalänk

Blev det någon Eizo innan erbjudandet försvann?

Eizon är grym på alla plan, utom en sak, den skulle funnits i 27" då 24" är för litet för min smak så jag ska sälja min :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Du kommer inte märka skillnad på 120Hz och 144Hz. Ja, det är en bra skärm. Läs recensionen här på SweC.

Vill påstå att det inte riktigt stämmer. Från 144Hz till 120Hz så kan du uppleva illamående. Jag får så. Halvkul, men ögonen vänjer sig efter ett par dagar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Blev det någon Eizo innan erbjudandet försvann?

Eizon är grym på alla plan, utom en sak, den skulle funnits i 27" då 24" är för litet för min smak så jag ska sälja min :/

Yupp det blev en =D

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080