Permalänk
Medlem

Datorkrash!

Hejsan!

Nu är det så att min dator har bestämt sig för att börja strula! Datorn har använts som spel och surfdator sedan jag införskaffade mig den, alltså för snart 3 år sedan. Fungerat felfritt fram tills nu då den har börjat krasha. Datorn har endast krashat när jag spelar, alltså vid lite tyngre belastning. När den väl krashar så får jag inte upp någon blue screen utan burken dör och vägrar starta sig själv på ungefär 30 sekunder. Tänkte att det kunde vara allt damm i chassit som orsakade överhettning så jag blåste rent datorn för bara någon dag sedan i hopp om att problemet skulle försvinna, men ikke. Lade även märke till att mitt nätaggregat var förvånansvärt varmt efter datorn krashade och när datorn väl startade så snurrade inte fläkten på nätaggregatet.

Detta är mina komponenter -

CPU intel i5 2500k
GPU NVIDIA GeForce GTX 570
RAM Corsair Vengeance 2x4gb
Hårddisk Corsair Force 3 SSD
Moderkort Asus P8Z68-V GEN3
PSU Corsair TX650w

Ingenting är clockat utan allt är inställt på standard!

Så jag vänder mig hitåt! Kanske det finns någon som haft samma problem eller någon som vet vilken/vilka komponenter som strular?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hört att det finns nätagg där fläkten inte börja snurra förrän man gör något krävande som tex spela så testa igen och se om fläkten börja snurra. Gör den inte det så har fläkten troligen gått sönder.

Kolla för säkerhets skull hur varm processorn blir bara för att utesluta att den kylaren sitter dåligt. Man bruka kunna kolla temp i bios. Finns Windows program också men jag minns inte vilka som är bra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med panpo98, högst troligt att det är nätaggregatet när datorn plötsligt blir svart. Enda gången det inte varit det för mig är när det varit dåliga kondensatorer på moderkortet. Det kan man se genom att titta på moderkortet efter "långsam exploderande kondensatorer" (bara beskrivning hur kondensatorerna ser ut, dom börjar bukta ut)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(