Phison: "SSD ersätter hårddiskar i bärbara datorer 2015–2016"

Permalänk
Melding Plague

Phison: "SSD ersätter hårddiskar i bärbara datorer 2015–2016"

Mekaniska hårddiskar är den i särklass mest vanliga lagringstekniken, men fortsatt fallande priser på SSD-enheter gör att Phison tror att det kan bli ändring på den saken redan nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det inte redan gjort det! SSD är så överlägset till en bärbar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig tänka mig att ha en bärbar utan SSD längre så som man lyfter och flyttar och har sig med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Att det inte redan gjort det! SSD är så överlägset till en bärbar.

Kunde man önska! Tyvärr är priserna för SSD fortfarande aningen för dyra för att helt ersätta hårddiskar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Inaktiv

128-256GB SSD tillsammans med en 1TB HDD är bra kombination. Hastighet för program och OS samtidigt som man inte måste råna banken för att kunna betala för lagring av annat.

Permalänk
Medlem

Det tror jag också. Alla bärbara datorer jag ägt har blivigt extreeemt långsamma bara första året på grund av att man flyttar på datorn samtidigt som den är igång.

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem

Gick över till 100% ssd (förutom i filservern) för 5 år sedan, så svaret är enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har redan tagit detta steget och den ända mekaniska disken jag har sitter i mitt PS4

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att det tagit så lång tid, samma sak med högupplösta skärmar till bärbara. Kan ju inte ens vara mer än ett par hundringar för att få en ssd i den bärbara istället för en vanlig disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

128-256GB SSD tillsammans med en 1TB HDD är bra kombination. Hastighet för program och OS samtidigt som man inte måste råna banken för att kunna betala för lagring av annat.

Ja håller med här. Tyvärr är bärbara med plats för två diskar ovanligt. Borde det inte i dagens läge vara relativt enkelt att utforma en bärbar med plats för två diskar utan att det knappt kostar något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Ja håller med här. Tyvärr är bärbara med plats för två diskar ovanligt. Borde det inte i dagens läge vara relativt enkelt att utforma en bärbar med plats för två diskar utan att det knappt kostar något extra.

skulle nog inte varit lönsamt då det finns väldigt få som behöver mer än 500gb utrymme "on the go"

Permalänk
Medlem

Tror att det först sker en övergångsperiod med hybriddiskar. Det jag hade velat ha är en hybrid på 64GB SSD + 500 GB eller mer som HDD(7 mm) som kostar under tusenlappen. De som finns idag är på 8 GB SSD, vilket förvisso räcker till att snabba upp det en hel del, men det vore samtidigt gött att ha hela operativsystemet och en del välanvända program på en SSD.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Va är det inte redan standard tänkte jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Men att PCI-E diskar skulle bli standard har jag svårt att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Ja håller med här. Tyvärr är bärbara med plats för två diskar ovanligt. Borde det inte i dagens läge vara relativt enkelt att utforma en bärbar med plats för två diskar utan att det knappt kostar något extra.

Jag tror det framförallt handlar om fysiskt utrymme, att klämma in två hårddiskar leder alltid till större och tyngre enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Kunde man önska! Tyvärr är priserna för SSD fortfarande aningen för dyra för att helt ersätta hårddiskar.

Skrivet av edde97:

Det tror jag också. Alla bärbara datorer jag ägt har blivigt extreeemt långsamma bara första året på grund av att man flyttar på datorn samtidigt som den är igång.

Skrivet av Tilax:

Ja håller med här. Tyvärr är bärbara med plats för två diskar ovanligt. Borde det inte i dagens läge vara relativt enkelt att utforma en bärbar med plats för två diskar utan att det knappt kostar något extra.

Skrivet av pchelp:

skulle nog inte varit lönsamt då det finns väldigt få som behöver mer än 500gb utrymme "on the go"

Är man så snål och dum att man väljer en hdd som går sönder efter 1 år före en SSD som kommer hålla laptopens livslängd (om du nu inte plötsligt måste ha mer utrymme), så bör man hålla sig till desktop.

De 2,5" hddna går sönder otroligt enkelt idag, då deras tolerans nivåer är så gott som obefintliga. Tillverkarna säger att du absolut INTE får lov att flytta datorn under någon omständighet när den är igång. (Läs det finstilta om du inte tror mig) De vet nämligen att dessa 1TB skräp diskar kommer gå sönder på 1 år om du gör det. Så vill du stänga av datorn, vrida datorn lite åt sidan och starta datorn igen, vänta, sen visa vännen vad du försökte visa, sen stänga av den, och vrida tillbaka den igen? Detta är vad du SKA göra enligt tillverkaren.

Mao, EN ssd... vs flera hdd i kostnad, det är ganska enkelt val med tanke på att du kan ge dig tusan på att hårddisken rasar när du är på semester och inte har möjlighet att göra ett dugg åt det. Med SSD kan du nästan spela boll med datorn och den kommer inte påverkas innan resten av datorn gör det.

Det finns allt från NAS, molnlagring till alla möjliga lösningar om du nu desperat måste ha med dig köksvasken, farfarsklockan och TV-Soffan med dig i 13" laptopen.
De flesta laptops idag har mSata eller M.2 kort plats, vilket är kanon bra till en systemdisk för de som nu måste ha en 2,5" metallhög med sig.

Själv har jag endast SSD i laptop sedan 3-4 år tillbaka, och vägrar sätta i något annat. Jag spenderar ofta tid med att hjälpa släkt, vänner mm att göra det samma (klona över från HDD till SSD) och resultatet är som vanligt skillnaden mellan en traktor och sportbil, även på budget datorn.
Kort sagt, ta hellre 4GB minne, långsammare CPU och SSD än 8GB minne, snabbare CPU och HDD, om du inte tänker byta till SSD då såklart.

Skrivet av Stich:

Jag tror det framförallt handlar om fysiskt utrymme, att klämma in två hårddiskar leder alltid till större och tyngre enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett mSata/M.2. kort är inte många gram...

Permalänk
Medlem

Tror mekaniska diskar kommer leva kvar ett tag på lagrings sidan, men för privat konsument så tror jag mekaniska diskar skulle kunna ersättas inom närmsta 2 åren gällande nya datorer.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Kör mekaniska hårddiskar i filservern, men kommer fasa ut dom jag har i gamingdatorn för att få ner ljudnivån och för att i framtiden kunna byta till ett mer portabelt chassi.

Permalänk
Avstängd

Ersätta mekaniska hårddiskar med SSD är något som dom borde ha gjort för flera år sedan.

Det har antagligen vart en avgörande roll till varför PC-försäljningen har gått så dåligt dom senaste åren.

Jag påstår dålig försäljning bara är till följd av avsaknad av SSD. Det finns andra faktorer som spelat också, som lågupplösta skärmar, legacy teknik som VGA portar och optiska DVD spelare, fula, tjocka, tunga datorer. Bloatware och spyware. Samt ökad konkurrens om kundernas plånbok från mobiltelefoner och plattor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Är man så snål och dum att man väljer en hdd som går sönder efter 1 år före en SSD som kommer hålla laptopens livslängd (om du nu inte plötsligt måste ha mer utrymme), så bör man hålla sig till desktop.

De 2,5" hddna går sönder otroligt enkelt idag, då deras tolerans nivåer är så gott som obefintliga. Tillverkarna säger att du absolut INTE får lov att flytta datorn under någon omständighet när den är igång. (Läs det finstilta om du inte tror mig) De vet nämligen att dessa 1TB skräp diskar kommer gå sönder på 1 år om du gör det. Så vill du stänga av datorn, vrida datorn lite åt sidan och starta datorn igen, vänta, sen visa vännen vad du försökte visa, sen stänga av den, och vrida tillbaka den igen? Detta är vad du SKA göra enligt tillverkaren.

Mao, EN ssd... vs flera hdd i kostnad, det är ganska enkelt val med tanke på att du kan ge dig tusan på att hårddisken rasar när du är på semester och inte har möjlighet att göra ett dugg åt det. Med SSD kan du nästan spela boll med datorn och den kommer inte påverkas innan resten av datorn gör det.

Det finns allt från NAS, molnlagring till alla möjliga lösningar om du nu desperat måste ha med dig köksvasken, farfarsklockan och TV-Soffan med dig i 13" laptopen.
De flesta laptops idag har mSata eller M.2 kort plats, vilket är kanon bra till en systemdisk för de som nu måste ha en 2,5" metallhög med sig.

Själv har jag endast SSD i laptop sedan 3-4 år tillbaka, och vägrar sätta i något annat. Jag spenderar ofta tid med att hjälpa släkt, vänner mm att göra det samma (klona över från HDD till SSD) och resultatet är som vanligt skillnaden mellan en traktor och sportbil, även på budget datorn.
Kort sagt, ta hellre 4GB minne, långsammare CPU och SSD än 8GB minne, snabbare CPU och HDD, om du inte tänker byta till SSD då såklart.

Ett mSata/M.2. kort är inte många gram...

Trevligt inlägg, synd bara att du har fel. HDD klarar bra mycket mer än så. Sedan är molnet eller NAS knappast ett alternativ när man reser runt en del. Jag förstår att du tror att de flesta har typ 1 GB viktiga saker men det gäller tyvärr inte alla. En av mina mätningar på jobbet resulterar i ca 4GB. Blir väldigt snabbt väldigt dyrt att lagra på en SSD. Samtidigt är det skönt att ha data med sig när man reser.
Jag är knappast försiktigt med min laptop och den är tre år gammal nu. Inga problem med HDD. Så ja, de ar mer känsliga än SSD men inte så man inte kan flytta laptopen medan den är igång.

SSD är nog för anvandare med enkla krav eller mycket pengar. Resten av oss går inte på skrämselpropaganda utan kör pa det aom passar oss best.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Semjonov:

Jag fattar inte att det tagit så lång tid, samma sak med högupplösta skärmar till bärbara. Kan ju inte ens vara mer än ett par hundringar för att få en ssd i den bärbara istället för en vanlig disk.

Tyvärr har det till största del att göra med hur marknadsföringen är utformad: Svenne Kokosnöt tror att en laptop med "senaste generationens Core i7, 4 GB grafik (rebrandad Fermi) och hela 1000 GB hårddisk" är lämpligare till Facebook, Word och räkningar än en med Core i3, Intel HD och 120 GB SSD, för folk tror att en dators brahet mäts i gigabyte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Var för ska man ha ssder, mekaniska hårddiskar är snabbare och billigare 😋

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Noob I am:

Var för byta mot ssder, mekaniska hårddiskar är snabbare och billigare 😋

Du nickar förvisso "Noob I am", så det kanske inte är någon idé att fråga, men … vad menar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du nickar förvisso "Noob I am", så det kanske inte är någon idé att fråga, men … vad menar du?

7200 RPM är snabbare än 0 RPM ?

Permalänk
Medlem

Nä,, jag tror Phison är lite väl optimistisk. Jag tror att först måste priset per TiB matcha eller gå under. Och då kommer det fortfarande finnas skäl till att välja HDD. Större, stabilare, pålitligare. (något som Samsung nydligen visat.)
Visst kommer SSD gå om HDD, men jag tror det kommer ta längre tid än så innan SSD går ner tillräckligt i pris för att matcha HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det var på tiden!

Men att PCI-E diskar skulle bli standard har jag svårt att se.

Skickades från m.sweclockers.com

i laptops kan det bli högt intressant eftersom oftast PCI-E inte utnyttjas till något annat där med integrerade grafiklösningar som ger plats över till högpresterande SSD'er men håller med dig att M.2 / mSATA lösningar är bättre för ultra kompakta laptops

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oliver91:

i laptops kan det bli högt intressant eftersom oftast PCI-E inte utnyttjas till något annat där med integrerade grafiklösningar som ger plats över till högpresterande SSD'er men håller med dig att M.2 / mSATA lösningar är bättre för ultra kompakta laptops

M.2 är bara ett fysiskt gränssnitt som bland annat har stöd för PCI Express!

M.2 – Wikipedia

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Komma ta många år innan jag ersätter mina lagringsdiskar till SSD.
Ser ingen anledning till att betala en massa extra för en disk som jag bara använder till lagring.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vore skönt om det kom lite billiga SSDs som är anpassade mer för lagring än prestanda.
Det känns rätt stenålder att ha stora brummande 3,5" i servern, som dessutom drar massa ström.
Nästa gång jag köper nya diskar så kommer det bli 2,5", men gissar på att SSD fortfarande kommer kosta för mycket då... krävs åtminstone 1TB för <1000kr.

Permalänk
Medlem

SSD'er är ju f*n bäääst.

Har aldrig varit missnöjd med den sortens enhet nån gång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil