Zotac Geforce GTX 980 AMP! Omega Edition

Permalänk
Melding Plague

Zotac Geforce GTX 980 AMP! Omega Edition

Där vissa satsar på modeller med nedtonad design tar Zotac i från tårna med deras egna tolkning av Geforce GTX 980. Det har nu blivit dags att se om påkostad hårdvara och en egen lösning för överklockning räcker hela vägen fram.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte imponerande. Skulle nog vilja påstå att en enorm besvikelse skulle lägga sig över en om man köpt detta och inte kunnat överklocka mer än ref.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det var mig ett fult kort!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Power limit kommer det väl förhoppningsvis ett upplåst BIOS till, men det känns rätt värdelöst att man ska behöva peta in custom vBIOS i en sån här modell.

Däremot blir man ju nyfiken på vad kortet kunnat klara av om det fick dom friare tyglarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Zotac Geforce GTX 980 AMP! Omega Fail.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

Kikade mycket på Zotac AMP Omega när jag valde 970. Precis som Deathdancer säger måste folk som köpt detta ha blivit grymt besvikna. Har inte sett en vassare hårdvarulayout än Zotacc AMP på Maxwell ännu - det borde klara av rejäla spänningar och överklockningar. Istället slutar det i mjukvarulås, meningslös OC+ usb anslutning och inte ett dugg bättre presstanda än någon annan tillverkare.... det är för sorgligt, speciellt när kortet troligtvis är det dyraste att tillverka av alla modeller på marknaden. Zotac skjuter sig i foten rejält!

Jag köpte ett Gigabyte 970 g1 istället, inte särskilt bra kretskort men starkt bios med hög powerlimit och inga dumma lås gör det till en betydligt starkare överklockare än Zotac AMP.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Kikade mycket på Zotac AMP Omega när jag valde 970. Precis som Deathdancer säger måste folk som köpt detta ha blivit grymt besvikna. Har inte sett en vassare hårdvarulayout än Zotacc AMP på Maxwell ännu - det borde klara av rejäla spänningar och överklockningar. Istället slutar det i mjukvarulås, meningslös OC+ usb anslutning och inte ett dugg bättre presstanda än någon annan tillverkare.... det är för sorgligt, speciellt när kortet troligtvis är det dyraste att tillverka av alla modeller på marknaden. Zotac skjuter sig i foten rejält!

Jag köpte ett Gigabyte 970 g1 istället, inte särskilt bra kretskort men starkt bios med hög powerlimit och inga dumma lås gör det till en betydligt starkare överklockare än Zotac AMP.

Moddat bios och OCP/OVP mod så kommer nog Zotac kortet få visa vad det går för, men precis som du säger är nog besvikelsen stor hos många då det en extremt liten del av köparna som vet om de alternativen och ännu mindre som är beredda att genomföra dom.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att kortet inte verkar vara någon höjdare direkt ur lådan, men köper man ett sådant så skall det på vattenkylning eller nåt extremare (givetvis med moddad bios).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Himla tråkigt att det var såpass ruttet out of the box.

Får hoppas på att redaktionen följer upp ifall Zotac levererar fixad & uppdaterad mjukvara med en korrekt översättning. Då blir det nog fart i Maxwell ska vi se.

Ännu trevligare vore det ifall dem bjöd på fler GTX 980 recensioner. Skulle behövas en genomgång på modellerna som finns ute nu!

Permalänk
Medlem

Varför gör man ett sådant här kort och sedan förstör poängen med mjukvaran? Förstår inte alls logiken.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite synd att testerna kom ut så pass långt efter lanseringen. Själv slog man till på en zotac gtx 980 amp extreme och ja man är besviken på att inte kunna överclocka mer än ref. Men nåja, ändå hygglig prestanda direkt ur kartong, räcker för mig idag i alla fall.

Permalänk
Jubileumsmästare

Är väl låst på samma spänning som alla andra.... Vad är då poängen med att lägga till ett flashigt namn och lura folk?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Är väl låst på samma spänning som alla andra.... Vad är då poängen med att lägga till ett flashigt namn och lura folk?

För att lura folk att köpa. Precis som du säger...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker detta ser lite trist ut för att vara en värsting?

Tycker fortfarande att GTX980 referenskylaren är den snyggaste som finns! Ser så lyxig ut! Dessutom så är den tyst och bra.

Zotac fick i alla fall till designen på deras GTX970 Amp som är lite spejsad vilket jag gillar. Märkligt att de inte återanvänder den designen på detta GTX980.

Riktigt pinsamt att lansera en sådan här mjukvara som inte fungerar och med hemsk engelska. Kanske var de pressade att få ut grejerna innan julhandeln?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Omega namnet var en miss, AMD Catalyst Omega.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Master of Overkill

Det är Zotac som inte fått till riktig firmware för att låsa upp spänningen.
Det funkar bara med deras egna överklockings programvara och det kräver lite modding idag.

Min polare på OCN har kortet och det går fixa med lite trix och då kan man låsa upp spänningen till 1.35 och mera.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Dom borta på Tech Report verkar ha haft samma problem med mjukvaran. Dom skriver dock att många reglage i medföljande mjukvaran inte gör nånting överhuvudtaget.

http://techreport.com/review/27176/geforce-gtx-980-cards-from...

Skrivet av The Tech Report:

[...] The OC+ limitations chafe a bit, but the worst of it came when I tried to tweak the Omega using the regular controls in the "settings" window, like one would with any recent GeForce card. You can adjust the sliders to your heart's content, but near as I can tell, none of them do anything at all. The Omega's GPU clocks and memory speeds simply don't change when you press "Apply."

Vilken modell av GTX 980 ska man köpa om man vill kunna överklocka så mycket som möjligt (förutsatt att man har bra kylning/vattenkylning)?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FL3JM:

Dom borta på Tech Report verkar ha haft samma problem med mjukvaran. Dom skriver dock att många reglage i medföljande mjukvaran inte gör nånting överhuvudtaget.

http://techreport.com/review/27176/geforce-gtx-980-cards-from...

Vilken modell av GTX 980 ska man köpa om man vill kunna överklocka så mycket som möjligt (förutsatt att man har bra kylning/vattenkylning)?

Just de problemen hade inte jag, frekvenserna ändrades som de skulle. Så snart jag pillade med OC+ gick saker dock åt skogen med stora svårigheter att hitta stabila inställningar. Problemen känns som sagt mer relaterade till firmware och mjukvara än till hårdvaran. Trist!

(Trevlig helg på er!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emilakered:

Just de problemen hade inte jag, frekvenserna ändrades som de skulle. Så snart jag pillade med OC+ gick saker dock åt skogen med stora svårigheter att hitta stabila inställningar. Problemen känns som sagt mer relaterade till firmware och mjukvara än till hårdvaran. Trist!

(Trevlig helg på er!)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är Zotacs fel dom ska rätta till det säger dom, finns någon stor tråd på OCN om detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tvelander:

Ja det är Zotacs fel dom ska rätta till det säger dom, finns någon stor tråd på OCN om detta.

Jo, jag vet. Det intressanta är att vi höll på den här recensionen länge i väntan på ny firmware och hade kontakt med Zotac. Till slut sade företaget typ "all is well, carry on" och menade att ingen uppdaterad mjukvara fanns i närtid. Verkar med andra ord oklart även internt vad som egentligen händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, jag vet. Det intressanta är att vi höll på den här recensionen länge i väntan på ny firmware och hade kontakt med Zotac. Till slut sade företaget typ "all is well, carry on" och menade att ingen uppdaterad mjukvara fanns i närtid. Verkar med andra ord oklart även internt vad som egentligen händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Emil tackade för kaffet och publicerade artikeln på den omåttligt populära sajten stockklockers, där vi köper grym hårdvara och sen inte klockar något. Pffft... klantigt av Zotac tycker jag. Nåja, det är som med alla andra kort - in på OCN och vänta snällt på skyn3t släpper en "riktigt" vbios så man kan utnyttja kortet

Trevlig helg!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Moddat bios och OCP/OVP mod så kommer nog Zotac kortet få visa vad det går för, men precis som du säger är nog besvikelsen stor hos många då det en extremt liten del av köparna som vet om de alternativen och ännu mindre som är beredda att genomföra dom.

Moddat bios är lätt gjort och i princip ett krav på alla Maxwell. I dessa fall krävs nog att man löder dit en vmod för att höja spänningen, tänk på att de är låst till max 1.2 volt som standard.

Permalänk
Medlem

5800 riksdaler för det här kortet? Riktigt dåligt Zotac.

Utmärkt test som vanligt dock, man blir lite bortskämd här på Swec med bra tester och välskrivna artiklar.

Permalänk
Medlem

Har haft kortet i ett par veckor tycker det är ett trevligt kort. Mjukvaran som är med är som sagt väldigt rörig o svår o förstå , men kortet är väldigt tyst o svalt har haft 580/680 tidigare o dom lätt mycket mer o blev varmare. Som sagt mjukvaran är inte bra men för övrigt ett bra kort utan spol-ljud alls

Permalänk
Avstängd

Haha fy fan vilket fult kort.Ser ju ut som riktigt misslyckat hemmabygge.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Moddat bios och OCP/OVP mod så kommer nog Zotac kortet få visa vad det går för, men precis som du säger är nog besvikelsen stor hos många då det en extremt liten del av köparna som vet om de alternativen och ännu mindre som är beredda att genomföra dom.

Så jag som aldrig hade hållt i ett grafikkort innan jag packade upp mitt GTX780 och smackade in custom bios samma kväll tillhör alltså en minoritet?

Skrivet av Calathea:

Moddat bios är lätt gjort och i princip ett krav på alla Maxwell. I dessa fall krävs nog att man löder dit en vmod för att höja spänningen, tänk på att de är låst till max 1.2 volt som standard.

Har du en bra biosmod guide för maxwell? Vill modda mitt 750Ti, för det behöver mer ström. Men när jag laddade ner biosmoddaren så titta jag igenom den och tänkte att det är inget jag ska hålla på med utan att vet vad jag gör.(eller om du skulle vilja hjälpa till, oh almighty Calathea;))

Skrivet av emilakered:

Jo, jag vet. Det intressanta är att vi höll på den här recensionen länge i väntan på ny firmware och hade kontakt med Zotac. Till slut sade företaget typ "all is well, carry on" och menade att ingen uppdaterad mjukvara fanns i närtid. Verkar med andra ord oklart även internt vad som egentligen händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske mycket begärt, men skulle ni inte kunna testa ett custom bios för att se att grejerna är påkostade som Zotac hävdar?

Fast sedan.. tänker de "all is well carry on" med en mjukvara som är helt åt helvete, så kanske de inte är så intresserade.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Calathea:

Moddat bios är lätt gjort och i princip ett krav på alla Maxwell. I dessa fall krävs nog att man löder dit en vmod för att höja spänningen, tänk på att de är låst till max 1.2 volt som standard.

De går upp till 1.31 utan lödning, vad jag vet iallafall.

Dåligt att något som ska vara gjort för OC bara maxxar 1460mhz, hur mycket tillför egentligen "OC+" ?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Intressant med styrning via intern usb.. kunde ju ha blivit bra. Har det gjorts innan ens?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Har du en bra biosmod guide för maxwell? Vill modda mitt 750Ti, för det behöver mer ström. Men när jag laddade ner biosmoddaren så titta jag igenom den och tänkte att det är inget jag ska hålla på med utan att vet vad jag gör.(eller om du skulle vilja hjälpa till, oh almighty Calathea;))

Jag är mest åt hårdvaruhållet om jag ska vara ärlig, men dela med dig av bioset via pm så kan vi kanske tillsammans klura ut nåt.

Skrivet av Svaniis:

De går upp till 1.31 utan lödning, vad jag vet iallafall.

Dåligt att något som ska vara gjort för OC bara maxxar 1460mhz, hur mycket tillför egentligen "OC+" ?

På Zotac AMP? Jag har gränsen 1.31 i mitt gigabyte 970 bios, vilket är ca 1.35 volt mätt med multimeter. Jag tror inte gpuerna är sämre än för någon annan, så det som begränsar folk, även sweclockers, bör vara spänningen. Eller... hur var det nu med power limit, kan det vara något sådant som spökar... inte lätt med moderna grafikkort

Permalänk
Medlem

Antar att vi kommer få se ett lyft i Battlefield med 9** serien senare sett till att det skiljer betydligt mindre mellan 9** och 7** i Battlefield kontra de andra spelen där det är väldigt stor skillnad emellanåt!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA