Processoranvändingen går upp i taket var 30:e sekund (Olika tider hela tiden)

Permalänk
Medlem

Processoranvändingen går upp i taket var 30:e sekund (Olika tider hela tiden)

Hej! Köpte för ca en månad sedan ett nytt moderkort, rammine och processor. När jag kom hem satte jag ihop allt i burken. Efter ett tag när jag satt och körde så började jag droppa i fps ( vi snackar 15-20) sedan efter ett par sekunder går den upp till 60 fps igen som vanligt. Efter att detta hände ett flertal ggr kollade jag på proccesoranvändning, när det började lagga i spelet klockar användningen upp till 80+ när jag vanligtvis brukar ligga på 20. Har lämnat in datorn på webhallen och dem kunde inte hitta något fel. Dem sa att dem hade recordat "League of Legends" på datorn, dem sa att det laggade inte ett dugg. Det kan jag hålla med om att det inte gör längre, men innan jag var hos webhallen det kunde det lagga när jag recorda League of Legends också, så nu när jag sitter och kör cs-go här på fredagsnatten och det laggar såklart.... Och när det just börjar att lagga hör jag fläkten jättemycket men när det inte laggar så låter den inte lika mycket.

Skulle blir riktigt glad om någon person har en tråd varför detta händer!

mvh Calleryn

Processor: AMD FX-9370 - 8 Cores / 4,4GHz (4,7GHz Turbo) / 16MB Cache / Black Edition
Moderkort: ASRock 990FX EXTREME3 - ATX / AMD 990FX / DDR3
Vattenkylning: Corsair Hydro H100i CPU Kylare

Permalänk
Medlem

Kolla i aktivitetshanteraren under processer och se vad det är som använder den så mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det är inget som drar mycket men när jag köra cs-go så drar den ca 1300000 kB

Permalänk
Medlem

Låter som throttling. Kolla cpu temp och försök undervolta till stabil lägsta nivå.
Din cpu producerar stora mängder värme och amd brukar ha onödigt höga volts som default.
Kolla så att din kylare sitter som den ska och att radiatorn funkar.
Mvh

Permalänk
Moderator
Moderator

Hej!

Välkommen till Sweclockers!

Tyvärr började du med att bryta en av våra regler, jag har därför sammanfogat dina trådar.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Du finner våra regler i sin helhet på
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Har någon ny information dykt upp så kan du uppdatera det första inlägget med knappen [Redigera].

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Cpu:n är inte så varm, kanske har legat som max på 25-30, säger iallafall corsair's egna program. MEn hur kan man sänka "volts"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleryn:

Cpu:n är inte så varm, kanske har legat som max på 25-30, säger iallafall corsair's egna program. MEn hur kan man sänka "volts"?

stress testa med prime95 och vaka över temp på cpun.

I bios kan du ändra på volten. Men om du är nybörjare föreslår jag att du läser lite om dessa saker.

tror knappast cpu tempen ligger på 25-30... snarare över 62 då den verkar throttla.

mvh

Permalänk
Medlem

Corsair's egna program visar inte hur varm processorn är. Och när jag kör prime 95 så ligger processor på 100%. Just nu ligger processorn på 17 grader. Dock kanske den går upp till de temperaturerna du pratar om just då (throttle).

Permalänk
Medlem

Okej, laddade ner ett amd program då den visar att processorn ligger konstant på ca 55 grader. Vad ska jag göra?