Prisfall på 980 efter nyår?

Permalänk
Medlem

Prisfall på 980 efter nyår?

Jag tänker uppgradera till ett 980 lagom till GTA V kommer ut den 27/1. Kan redan nu konstatera att ett överklockat 980 går att få för 5k (d.v.s. ca 1500 kr lägre än vid release). Nu när jul nalkas så kommer ju alla handlare att hålla priserna uppe tills julen är passerad, eller?

Permalänk
Medlem

Räkna inte med något prisfall under 5000:- förrens AMD alt. Nvidia släpper nytt. Toppkorten har legat runt 5k ett bra tag.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Intressant nog ökade priset på EVGA 980 SC på prisjakt.nu under kvällen, från 4999 kr till 5490 kr. Antingen är det p.g.a. cookies, eller så är det "julpriset" de sätter nu.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Gigabyte 980 G1 Gaming dagarna innan Komplett började köra drive på det och det gick ner en femhunka. Nu veckan efter är den uppe igenom och Inet har till och med lagt på tvåhundra. Men du lär inte se några stora ändringar förrän AMD kommer ut med sina nya. Annars kan du ju ha lite is i magen och se ifall Sweclockers egna julkalender kanske har något smarrigt bakom en lucka?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av MiLeS:

Men du lär inte se några stora ändringar förrän AMD kommer ut med sina nya.

Nej det är nog så och tyvärr lär de väl inte komma ut till den 27/1 heller, då jag behöver ha mitt kort hemma, installerat och varmkört.

Permalänk
Medlem

"tiden" kommer förmodligen inte ha någon påverkan på priset här.
Håll istället utkik efter när diverse butiker har erbjudanden, som tex. Komplett har ibland.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varifrån du får att det varit ett prisras på 1500kr. Jag köpte mitt kort vid release och jag betalade 5500kr, så nej, 500kr mindre på tre månader signalerar inget prisfall efter nyår såvida AMD inte kommer med något nytt.

Mina 5cent.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Blir garanterat inget prisfall innan AMD kommer med något nytt eller 980 Ti släpps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Blir garanterat inget prisfall innan AMD kommer med något nytt eller 980 Ti släpps.

och även beroende på hur dessa kommer att prestera jämfört med 980

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Blir garanterat inget prisfall innan AMD kommer med något nytt eller 980 Ti släpps.

Jag blir väldigt förvånad om något 980 Ti skulle dyka upp förrän efter AMD har kommit med nästa serie. Jag skulle tro att Nvidia väntar med en eventuell Ti tills den verkligen behövs som kontring.

Dvs, jag misstänker att det dröjer relativt länge innan några priser kommer sjunka särskilt mycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

och även beroende på hur dessa kommer att prestera jämfört med 980

Ja sen beror det förstås på prestanda och pris om det blir någon prissänkning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag gör en uppföljning av tråden i mitten av januari, så får vi se hur det har gått.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag gör en uppföljning av tråden i mitten av januari, så får vi se hur det har gått.

Troligaste är väl om AMD släpper något i januari och presterar bättre än 980. Annars är inte oddsen så stora.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har suttit o spanat på:http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187834-evga_geforce_gtx_780_ti_superclocked_acx_3gb__pick_your_path för att köra SLI. Lustigt nog så HÖJDE dom priset till nuvarande från 4990:- igår, alltså en prishöjning på 400:- på ett "gammalt" kort. Inte vad jag räknade med.....

Permalänk
Medlem

Det beror bara på amd när det ska hända! Så: go AMD, go AMD, go AMD!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Det beror bara på amd när det ska hända!

Jag skulle mer tro att efterfrågan är tillräckligt hög för att bibehålla nuvarande pris.

När efterfrågan sjunker så sjunker också priset.

Permalänk
Medlem

Dollarn har stärkts mot kronan senaste tiden, kan vara därför Inet t.ex. har höjt med några hundringar. Händer inget positivt med växelkursen eller nysläpp från AMD lär det bara vara tillfälliga kampanjer som skalar av någon femhundring. Mer än så tror jag inte du ska förvänta dig i närtid.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Avstängd

Finns ingen direkt anledning för Nvidia att sänka priserna när dom sitter ensamma på tronen.
Släpper AMD något så blire fight däremot antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle mer tro att efterfrågan är tillräckligt hög för att bibehålla nuvarande pris.

När efterfrågan sjunker så sjunker också priset.

Japp, men när AMD släpper 390x så kommer gissningsvis inte 980 vara det bästa och då droppar priserna!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Japp, men när AMD släpper 390x så kommer gissningsvis inte 980 vara det bästa och då droppar priserna!

Men i så fall beror det på en förändrad efterfrågan.

Men vad är oddsen för att de kommer ut i handeln före 27/1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men i så fall beror det på en förändrad efterfrågan.

Men vad är oddsen för att de kommer ut i handeln före 27/1?

Inte stor men tror inte att nvidia kommer dropa priserna mycket innan.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Dollarn har stärkts mot kronan senaste tiden, kan vara därför Inet t.ex. har höjt med några hundringar. Händer inget positivt med växelkursen eller nysläpp från AMD lär det bara vara tillfälliga kampanjer som skalar av någon femhundring. Mer än så tror jag inte du ska förvänta dig i närtid.

Här är svaret. Jag jobbar med flera stora tillverkare på PC-sidan och alla flaggar för prishöjningar i nästa kvartal pga dollarn. Kan inte tänka mig att det är annorlunda med komponenter.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag jobbar med flera stora tillverkare på PC-sidan och alla flaggar för prishöjningar i nästa kvartal pga dollarn.

P.g.a. dollarn? Har dom någon finansiell information som inte vi andra har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

P.g.a. dollarn? Har dom någon finansiell information som inte vi andra har?

Snarare så att de har tappat i marginal under hösten pga av dollarkursen och vill ta igen detta kommande kvartal. De flesta av mina kunder har specialpriser hos tillverkarna som ligger låsta ett kvartal i taget. Till mindre företag och privatpersoner kan de ju så klart höja priserna som de vill. Det brukar dock släpa ett tag ändå.

Edit: Kolla kursen sedan mitten av mars i år http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=436491

Det är en ökning på typ 20%. Med tanke på att i stort sett all elektronik handlas i dollar är det inte så konstigt att priset går upp.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant nog ökade priset på EVGA 980 SC på prisjakt.nu under kvällen, från 4999 kr till 5490 kr. Antingen är det p.g.a. cookies, eller så är det "julpriset" de sätter nu.

konstigt, det är ju December å alla kids önskar sig saker, å ett GTX 980 står nog överst på Julens Önskelista hos nästa generation Computer Geeks

min mor sa till mig här om dagen,

Mor: har du skrivit din önskelista ännu??
WDac: Ehh näää, jag är 33 år morsan....
Mor: men nått önskar du dig väl?
WDac: ja jo ett par trådlösa headset lurar du vet sån med mic på också.
Mor: jaha va kostar de då?
WDac: typ 1300:- ink frakt från Inet.se
Mor: ja internet ja.. jag sätter över 1300:- på ditt konto så får du beställa hem, å när dem kommer hem ge mig paketet då så jag kan slå in det till å lägga under granen.
WDac: Eh okej...

sagt å gjort, beställt å trilla in på ICA Norrköp igår, skall hämta ut imorgon söndag för att omg ge det till mor å vänta till julafton..
ja sa att jag var 33 år va? vi blir tydligen aldrig för vuxna för våra föräldrar va???

Corsair-gaming-h2100-usb-gaming-headset-7-1

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Snarare så att de har tappat i marginal under hösten pga av dollarkursen och vill ta igen detta kommande kvartal. De flesta av mina kunder har specialpriser hos tillverkarna som ligger låsta ett kvartal i taget. Till mindre företag och privatpersoner kan de ju så klart höja priserna som de vill. Det brukar dock släpa ett tag ändå.

Edit: Kolla kursen sedan mitten av mars i år http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=436491

Det är en ökning på typ 20%. Med tanke på att i stort sett all elektronik handlas i dollar är det inte så konstigt att priset går upp.

Bra och utförligt svar.

Min invändning är att valutakurser är mer oförutsägbara än så, men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra och utförligt svar.

Min invändning är att valutakurser är mer oförutsägbara än så, men vi får väl se.

Jo, visst kan det gå ner igen men om det ska ner till de nivåerna vi hade i mars kommer det nog ta ett tag och sedan kommer eventuella höjningar/sänkningar av priser släpa ytterligare så jag tror att vi kommer att få vänja oss vi högre priser ett tag framöver, men då menar jag det relativa priset på det senaste high end kortet, att något blir gammalt har större inverkan än valutaförändringar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

konstigt, det är ju December å alla kids önskar sig saker, å ett GTX 980 står nog överst på Julens Önskelista hos nästa generation Computer Geeks

min mor sa till mig här om dagen,

Mor: har du skrivit din önskelista ännu??
WDac: Ehh näää, jag är 33 år morsan....
Mor: men nått önskar du dig väl?
WDac: ja jo ett par trådlösa headset lurar du vet sån med mic på också.
Mor: jaha va kostar de då?
WDac: typ 1300:- ink frakt från Inet.se
Mor: ja internet ja.. jag sätter över 1300:- på ditt konto så får du beställa hem, å när dem kommer hem ge mig paketet då så jag kan slå in det till å lägga under granen.
WDac: Eh okej...

sagt å gjort, beställt å trilla in på ICA Norrköp igår, skall hämta ut imorgon söndag för att omg ge det till mor å vänta till julafton..
ja sa att jag var 33 år va? vi blir tydligen aldrig för vuxna för våra föräldrar va???

Corsair-gaming-h2100-usb-gaming-headset-7-1

Alla företag har dock en affärsidé och en strategi för att leverera avkastning på investerat kapital till ägare. Då krävs det marginaler på produkter eller tjänster och de tas som regel ut på oss slutkunder. Det är kanske till och med snarare så att julhandeln som är en riktig kassako är viktigare än någon annan månad att leverera rätt vinstmarginal.
Skulle tro att "vad kidsen vill ha" är ett ganska dåligt argument för att inte sälja tillräckligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Alla företag har dock en affärsidé och en strategi för att leverera avkastning på investerat kapital till ägare. Då krävs det marginaler på produkter eller tjänster och de tas som regel ut på oss slutkunder. Det är kanske till och med snarare så att julhandeln som är en riktig kassako är viktigare än någon annan månad att leverera rätt vinstmarginal.
Skulle tro att "vad kidsen vill ha" är ett ganska dåligt argument för att inte sälja tillräckligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

vad jag menade med "konstigt" var ironi, så klart de mjölkar i December månad.
min gudfar ägde förr en Expert butik i Norrtälje som jag jobba extra på, Juni, Juli, Aug och December var månaderna som fick dem att tjäna pengar, alla andra månader var plus minus noll.

Sommarn sålde bra tack vare alla sommargäster (Stockholmare som har sina sommarstugor här i Norrtälje, vintertid är vi 55K invånare i Norrtälje kommun, sommartid är vi 250K invångare, vi har med andra ord 200K sommargäster som bor här i sina stugor.)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

konstigt, det är ju December å alla kids önskar sig saker, å ett GTX 980 står nog överst på Julens Önskelista hos nästa generation Computer Geeks

min mor sa till mig här om dagen,

Mor: har du skrivit din önskelista ännu??
WDac: Ehh näää, jag är 33 år morsan....
Mor: men nått önskar du dig väl?
WDac: ja jo ett par trådlösa headset lurar du vet sån med mic på också.
Mor: jaha va kostar de då?
WDac: typ 1300:- ink frakt från Inet.se
Mor: ja internet ja.. jag sätter över 1300:- på ditt konto så får du beställa hem, å när dem kommer hem ge mig paketet då så jag kan slå in det till å lägga under granen.
WDac: Eh okej...

sagt å gjort, beställt å trilla in på ICA Norrköp igår, skall hämta ut imorgon söndag för att omg ge det till mor å vänta till julafton..
ja sa att jag var 33 år va? vi blir tydligen aldrig för vuxna för våra föräldrar va???

Corsair-gaming-h2100-usb-gaming-headset-7-1

Hah, i föräldrarnas ögon är vi alltid deras små pluttingar. Känns snarare som om det är ens föräldrar som blir yngre i åldern ju äldre de blir.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb