Oculus VR förvärvar svenska 13th Lab och handspårningssystemet Nimble

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR förvärvar svenska 13th Lab och handspårningssystemet Nimble

I jakten på ny teknik för datorseende förvärvar Oculus VR ytterligare två uppstartsföretag, däribland Stockholmsbaserade 13th Lab.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dvs, att ocolus blir lite svenskt? ;D

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Kan nog bli riktigt ballt när tekniken fått mogna lite!

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när små intressanta företag köps upp av elefanter. Personlig åsikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alltid tråkigt när små intressanta företag köps upp av elefanter. Personlig åsikt.

Håller med dessa jättar fortsätter dammsuga marknaden totalt på alla småttingar som hittar på olika lösningar, iofs så väljer ju dessa små att sälja ut men men ändå tråkigt är det kan inte ens föreställa mig hur det kommer se ut om 10 år?

Permalänk
Medlem

Men den stora frågan kvarstår - var är resultatet av alla dessa innovationer?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det. Härliga framtid

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att dom suger upp en massa talanger, skapar bättre förutsättningar för att Oculus Rift'en ska bli riktigt awesome och fortsätta bli ännu mer awesome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Håller med dessa jättar fortsätter dammsuga marknaden totalt på alla småttingar som hittar på olika lösningar, iofs så väljer ju dessa små att sälja ut men men ändå tråkigt är det kan inte ens föreställa mig hur det kommer se ut om 10 år?

Oculus Rift var småttingar dom också. Just dessa förvärv är för att fortsätta knuta ihop säcken kring en komplett VR upplevelse bortom "bara" VR-glasögonen. Tycker det bara är awesome att dom försöker ordna hela upplevelsen in house så att det ska bli så väl fungerande som möjligt. Om någon del mot förmodan skulle vara sämre än resten lovar jag dig att det kommer utvecklas alternativ av nya småföretag kort därefter.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Förutspår ny powerglove

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Oculus Rift var småttingar dom också. Just dessa förvärv är för att fortsätta knuta ihop säcken kring en komplett VR upplevelse bortom "bara" VR-glasögonen. Tycker det bara är awesome att dom försöker ordna hela upplevelsen in house så att det ska bli så väl fungerande som möjligt. Om någon del mot förmodan skulle vara sämre än resten lovar jag dig att det kommer utvecklas alternativ av nya småföretag kort därefter.

..men Facebook är knappast små och vi måste ju ändå utgå ifrån vem som faktiskt äger det idag och inte vem startade projektet en gång i tiden. n

Ifall dom bara behövde kompetensen skulle ju inte det vara ett problem heller med obegränsade resurser så kan inte köpa resonemanget tyvärr, problemet tror jag uppstår senare när några få giganter kan reglera marknaden som dom vill men då är det ju för sent. Brist på konkurrens är aldrig bra i min mening och när någon väl etabliserat sig som ensam herre på täppan så blir det svårt senare.

Självklart vill jag med ha tillgång till den bästa möjliga produkte och har absolut inget emot VR i sig utan är själv intresserad av en sån produkt och mest troligen Rift som det ser ut i dagsläget, skulle iofs hellre betala nån tusing mer för en Svensk produkt om valet fanns men förstår att jag är ganska ensam om det i dagslägen där Kina import är standard men tror att valen vi gör idag kommer reflektera tillbaka mot oss senare. Ifall alla säljer ut så undrar jag hur Sverige kommer se ut senare när vi inte har något alls kvar att erbjuda på världsmarknaden, med industrier osv så försvinner även jobben men men vi kan ju alltid fortsätta låna antar jag?

Facebook, Google m.f skulle ju utan tvekan kunna använda teknik via licens el dyligt men dom verkar inte ett dugg intresserade av det, dom köper upp allt och alla som sticker upp och det är vad som oroar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ifall dom bara behövde kompetensen skulle ju inte det vara ett problem heller med obegränsade resurser så kan inte köpa resonemanget tyvärr, problemet tror jag uppstår senare när några få giganter kan reglera marknaden som dom vill men då är det ju för sent. Brist på konkurrens är aldrig bra i min mening och när någon väl etabliserat sig som ensam herre på täppan så blir det svårt senare.

Inga av dessa företag konkurrerade med varandra direkt. De har produkter som kan komplettera varandra och istället för att fortsätta vara splittrade och ha teknologier som i nuläget inte arbetar så bra ihop så är det bra att de är nu förenade.

Om du trodde att förut så hade man valet mellan nimble, OR eller 13th lab så har du rätt fel. De är inte konkurrenter till varandra.

Permalänk
Medlem

fan vad jag hatar detta. jag backade nimble vr på kickstarter och från ingenstans blir man backstabbad när det är 2 dagar kvar av kampanjen jag som set fram emot den