Microsoft: "Det är dags att prata om gaming på Windows"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Det är dags att prata om gaming på Windows"

Det finns de som anser att Microsoft länge försummat spelande på PC/Windows, men nu antyder Xbox-chefen Phil Spencer att det ska få stort utrymme på Windows 10-evenemanget i januari.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att nyheterna i princip bara kommer kretsa kring DX12 och deras butik?

Jag skulle gärna se att Microsoft satsade lite hårdare och erbjöd någon typ av helhetslösning i stil med Steam med overlay, integrerad Skype för spelande (chatt+VOIP), inspelningsfunktion for Twitch/Youtube, alla spel tillgängliga från en plats på datorn mm. Så klart en frivillig funktion iställer för att försöka påtvinga lösningar som konsumenterna inte ens vill ha.

Permalänk
Medlem

Vågar man gissa på någon form av streaming-tjänst där man kan spela sina Xbox-spel på Windows 10 och vice versa? Skulle inte sitta fel att kunna spela sina Xbox-spel på datorn när TV:n är ockuperad. Man har ju blivit lite bortskämd att alltid ha möjligheten att kunna spela med Wii U Och det är ju en teknik som mer eller mindre håller på att bli standard. Nvidia, Steam m.m. erbjuder redan liknande tjänster.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är dags nu och det har det varit länge PC ligger högre än konsoler enligt många undersökningar och att släppa dåliga portar är inte okej!

Skrivet av thomas_skane:

alla spel tillgängliga från en plats på datorn mm. Så klart en frivillig funktion iställer för att försöka påtvinga lösningar som konsumenterna inte ens vill ha.

Håller med! Konsollerna är så mycket mer plug and play än PC där alla spel samlas så fint och att det bara funkar, om windows kan fixa så att alla spel går att komma åt oavsett om det kommer från steam/origin/ uplay så vore det toppen.

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem

Om bara Halo kunde hitta tillbaka till PC världen:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Om bara Halo kunde hitta tillbaka till PC världen:/

Drömmen

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Hedersmedlem

Xbox One-spel kompatibla med Windows 10 och Half-Life 3 confirmed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Xbox One-spel kompatibla med Windows 10 och Half-Life 3 confirmed!

Detta vore ju helt underbart 😊

Permalänk
Medlem

Kalla mig paranoid, men när Microsoft går ut med att nu är det dags att prata om något som berör dig och det du använder datorn till, då börjar jag genast täcka mina kroppsöppningar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Först tar de sin spelkonsol och gör den till en multimediakosnol och sen tar de multimediaenheten "PC" och gör det till en spelkonsol. WAT.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Spel är det enda som håller mig kvar vid windows.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Detta blir fjortonde (!) gången MS påstår att de ska satsa på spel igen.

Jag förblir skeptisk tills MS omsätter sina ord i verkliga projekt och satsningar.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=88868188#post888...

Permalänk
Medlem

Bästa sättet Microsoft kunnat satsa på PC-gaming är att inte deltaga aktivt.
Games for Windows Live. Jag säger inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Detta blir fjortonde (!) gången MS påstår att de ska satsa på spel igen.

Jag förblir skeptisk tills MS omsätter sina ord i verkliga projekt och satsningar.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=88868188#post888...

De lär väl säga att DX12 blir Windows 10-exklusivt på grund av [krystad anledning="anledning"] och sen utnyttja det som ett sätt att sälja Windows 10.

Lite önskedrömmar istället:

  • Microsoft "sluter fred" med Valve och öppnar istället samarbete för spelande på Windows-PC.

  • Microsoft sätter på pränt att Windows aldrig kommer bli en låst plattform där allt måste köpas via Windows Store.

  • DX12 släpps för Windows 7, 8, 10.

  • Valve skippar Steam-OS och gör istället Steam Machines med en mycket billig eller till och med gratis version av Windows 10.

Permalänk
Avstängd

DRM, plattformsexklusiva titlar, downloadable content (DLC), in-app purchases (IAP), regionslåsning, phoning home, always-on DRM, långa CD-keys, meh. Feg iterering av bästsäljande spelkoncept och franchises utan kreativ innovation.

Meh, spelindustrin har sabbat gaming.
Allt som inte är Humble Indie Bundle är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Kalla mig paranoid, men när Microsoft går ut med att nu är det dags att prata om något som berör dig och det du använder datorn till, då börjar jag genast täcka mina kroppsöppningar.

Kroppsöppningar? Vad fan använder du datorn till??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De lär väl säga att DX12 blir Windows 10-exklusivt på grund av [krystad anledning="anledning"] och sen utnyttja det som ett sätt att sälja Windows 10.

Lite önskedrömmar istället:

  • Microsoft "sluter fred" med Valve och öppnar istället samarbete för spelande på Windows-PC.

  • Microsoft sätter på pränt att Windows aldrig kommer bli en låst plattform där allt måste köpas via Windows Store.

  • DX12 släpps för Windows 7, 8, 10.

  • Valve skippar Steam-OS och gör istället Steam Machines med en mycket billig eller till och med gratis version av Windows 10.

Å andra sidan är drömmen för många gamers att slippa ha med microsoft att göra överhuvudtaget.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Å andra sidan är drömmen för många gamers att slippa ha med microsoft att göra överhuvudtaget.

Jasså? Källa på det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Fan va folk är negativa, som ett gäng gnällkärringar , jag ser fram emot det iaf! Ska bli kul att testa nya builden som kommer, kanske man kan byta ut 8.1an som Main OS på gaming riggen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Finns för närvarande en tråd om en xbox app för en kommande testversion av windows 10 på neogaf forumet som tydligen läckts, tror ni det kan vara vad de syftar på här?

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=951871

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Xbox One-spel kompatibla med Windows 10 och Half-Life 3 confirmed!

Sa inte Gabe att HL3 kommer först till SteamOS och sedan till andra plattformar för att öka intresset i steambox? Eller hade jag missuppfattat vad han sa?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

eh.. bara jag som är totalt uttråkad på att de stora företagen gör allt för att skapa låsta ekosystem med inloggnings och molnsynkroniserings funktioner? Att man ska köpa alla program via onlinebaserade butiker, helst ska man lägga in sitt kreditkort vid registrering också??

Vad sägs om att Microsoft återgår till att göra öppna blanka operativsystem där allt och alla är välkomna utan registreringar och certifieringar?

När jag var yngre försökte jag mecka lite med linux mest för att de var kända för att vara så stabila servrar. Fortsätter det såhär så kommer man bli tvungen att lära sig linux bara för att windows inte längre är något alternativ.

De enda gamingproblemen jag har med min windows dator idag är att vissa äldre spel strular. Något får mig att starkt misstänka att det inte är dessa problem som man tänker rätta till när man pratar om att förbättra gaming på windows... så vad är det för något?

Permalänk
Medlem

Jag tycker hela den här iden låter bra, för när brukar PC få ha fokus när det kommer till spel?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fan va folk är negativa, som ett gäng gnällkärringar , jag ser fram emot det iaf! Ska bli kul att testa nya builden som kommer, kanske man kan byta ut 8.1an som Main OS på gaming riggen.

Jag tror inte att folk är negativa för dom vill vara det, jag tror dom är rädda pga att vad man vet om Windows små problem "in the past"...

Eller det är vad jag är lite rädd för att det kan ju hända att det bara blir en enda stor clusterfuck.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

eh.. bara jag som är totalt uttråkad på att de stora företagen gör allt för att skapa låsta ekosystem med inloggnings och molnsynkroniserings funktioner? Att man ska köpa alla program via onlinebaserade butiker, helst ska man lägga in sitt kreditkort vid registrering också??

Vad sägs om att Microsoft återgår till att göra öppna blanka operativsystem där allt och alla är välkomna utan registreringar och certifieringar?

När jag var yngre försökte jag mecka lite med linux mest för att de var kända för att vara så stabila servrar. Fortsätter det såhär så kommer man bli tvungen att lära sig linux bara för att windows inte längre är något alternativ.

De enda gamingproblemen jag har med min windows dator idag är att vissa äldre spel strular. Något får mig att starkt misstänka att det inte är dessa problem som man tänker rätta till när man pratar om att förbättra gaming på windows... så vad är det för något?

När du köper ett program idag så gör du väl det ändå i någon onlinebaserad butik där du måste registrera massa uppgifter. Tycker du att det är bättre att ha massa olika konton och registrera kreditkortet för varje enskild butik? Är väl mer idealiskt och säkrare om man bara behövde ett en enda konto för en butik där allt fanns. Sen finns det ju tusen andra fördelar med detta också, som t.ex. när jag köper en ny Windowsdator så behöver jag bara logga in och alla inställningar och appar jag hade sen tidigare kan installeras automatiskt.

Såvitt jag vet är allt och alla fortfarande välkommet i Windows för skrivbordet utan registreringar och certifieringar så vad exakt är det dem ska återgå till menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flostyle:

När du köper ett program idag så gör du väl det ändå i någon onlinebaserad butik där du måste registrera massa uppgifter. Tycker du att det är bättre att ha massa olika konton och registrera kreditkortet för varje enskild butik? Är väl mer idealiskt och säkrare om man bara behövde ett en enda konto för en butik där allt fanns. Sen finns det ju tusen andra fördelar med detta också, som t.ex. när jag köper en ny Windowsdator så behöver jag bara logga in och alla inställningar och appar jag hade sen tidigare kan installeras automatiskt.

Såvitt jag vet är allt och alla fortfarande välkommet i Windows för skrivbordet utan registreringar och certifieringar så vad exakt är det dem ska återgå till menar du?

Jag har aldrig och kommer i framtiden heller aldrig registrera mitt kontokort i någon spelbutik.
Behöver jag göra det så kommer jag reklamera produkten direkt.

Är otroligt trött på alla grejer som ska installeras men framförallt uppdateras hela tiden! De senaste spelen jag haft uppdateras minst en gång i månaden. Mobilen ska vi inte ens tala om. Det värsta är när de bara uppdateras automatiskt i bakgrunden. Man undrar ju nästan om det ens är sin egen dator/mobil man har när diverse företag av olika storlekar verkar kunna installera, ändra och uppdatera helt fritt hur och när de vill..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Om bara Halo kunde hitta tillbaka till PC världen:/

Skrivet av edde97:

Close enough
http://www.project-contingency.net/

(för mig iaf )

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Å andra sidan är drömmen för många gamers att slippa ha med microsoft att göra överhuvudtaget.

Absolut, men det blir svårt med utbudet och befintliga Windows-exklusiva spel. Även om antalet släpp för Linux ökat markant 2014.

Jag litar inte ett dugg på Microsoft när det gäller spel på PC.

Permalänk
Medlem

Microsofts definition av spelfokus visades upp tydligt innan och i samband med att Xone lanserades. Ni kanske minns? "Tv...tv...tv..tv..tv..online features...tv...tv".

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska bli intressant o höra vad de har o säga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]