Microsoft släpper realtidsöversättning av tal med Skype Translator

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper realtidsöversättning av tal med Skype Translator

Översättning av tal i realtid blir möjligt när mjukvarujätten Microsoft släpper en tidig utgåva av Skype Translator, som i dagsläget begränsas till språken engelska och spanska.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det e rätt ballt, fungerar bra i lync, där den har funnits ganska länge.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Och nu blir folk ännu mer paranoida över att MS övervakar allt du gör!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Jävligt coolt!

Tänk om den stödde realtidsöversättning av både tal/skrift från alla språk till alla språk.
Det skulle vara en universalöversättare.
Det skulle vara som en tricorder ur Star Trek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Och nu blir folk ännu mer paranoida över att MS övervakar allt du gör!

Behöver väl inte vara mer paranoid nu än tidigare om man ändå använt/använder Skype...?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Fan vad najs !!

Permalänk
Medlem

Så jävla awesome!!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Om det fungerar sådär bra så kan det bli riktigt nice, men tyvärr så tror jag inte att det kommer göra det.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Häftigt, men realtidsöversättning som fungerar för alla lär ligga långt in i framtiden, tänk bara på alla miljoner i Sverige som bryter och har fel meningsbyggnad, typ "jag vet var din hus bor"...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Om det fungerar sådär bra så kan det bli riktigt nice, men tyvärr så tror jag inte att det kommer göra det.

Tänker mig en form av Google translate, som i så fall kommer vara värdelös, men kul att dom försöker i alla fall

Permalänk
Medlem

Nu vill jag ha en rysk verision i steam så man fattar vad alla ryssar säger!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Häftigt, men realtidsöversättning som fungerar för alla lär ligga långt in i framtiden, tänk bara på alla miljoner i Sverige som bryter och har fel meningsbyggnad, typ "jag vet var din hus bor"...

ptja om man inte pratar svenska så är det ju såklart svårt att översätta från svenska

Mest nytta har man väl antagligen om man vill göra affärer med någon och man inte har några gemensamma språk, vilket ofta är fallet med t.ex kineser och västerlänningar. Särskilt små aktörer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Häftigt, men realtidsöversättning som fungerar för alla lär ligga långt in i framtiden, tänk bara på alla miljoner i Sverige som bryter och har fel meningsbyggnad, typ "jag vet var din hus bor"...

Jag gissar att vi alla har det i fickan inom fem år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Nu. Vill jag ha en rysk verision i steam så man fattar vad alla ryssar säger.

Det enda du behöver kunna är cyka blyat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Och nu blir folk ännu mer paranoida över att MS övervakar allt du gör!

Skrivet av xpanterx:

Häftigt, men realtidsöversättning som fungerar för alla lär ligga långt in i framtiden, tänk bara på alla miljoner i Sverige som bryter och har fel meningsbyggnad, typ "jag vet var din hus bor"...

Verkar ju rätt logiskt, när du tänket efter. En person som inte pratar ren svenska, skulle väl inte välja det i förstahand.

Jag menar, om du som person pratar flytande finska och bor i Sverige och inte kan språket,, skulle väl inte klicka i valet svenska. klart du klickar i finska, eller?

Skrivet av anon56869:

ptja om man inte pratar svenska så är det ju såklart svårt att översätta från svenska

Såklart är det så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det är färdigt, men mitt förtroende är nog större för Google här då deras tal till text fungerar bättre än något annat jag provat.
Google borde ju ha byggt upp en enorm språk databas, de bör ju kunna fixa det här bättre än MS tycker man...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det blir nog bra när det är färdigt, men mitt förtroende är nog större för Google här då deras tal till text fungerar bättre än något annat jag provat.
Google borde ju ha byggt upp en enorm språk databas, de bör ju kunna fixa det här bättre än MS tycker man...

Jo Google ligger ett steg före MS , men IOS Siri ligger typ fem steg före alla andra. Siris superdator lär sig själv beroende på frågor, precis som Google & Microsoft gör. Men Siri har 3-4 års försprång.

Är själv Android & IOS användare samtidigt genom jobbet, och Siri är rätt svårslaget tyvärr.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Häftigt, men realtidsöversättning som fungerar för alla lär ligga långt in i framtiden, tänk bara på alla miljoner i Sverige som bryter och har fel meningsbyggnad, typ "jag vet var din hus bor"...

"eey.. jag vet var din brevlåda bor!"

Skrivet av skog1s:

Jo Google ligger ett steg före MS , men IOS Siri ligger typ fem steg före alla andra. Siris superdator lär sig själv beroende på frågor, precis som Google & Microsoft gör. Men Siri har 3-4 års försprång.

Är själv Android & IOS användare samtidigt genom jobbet, och Siri är rätt svårslaget tyvärr.

Rätta mig om jag har fel, men är inte Siri korkad så in i H på svenska? Engelska är väl en sak, men senast jag kollade på det (både recension och en bekants telefon) så fungerade den uselt.

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen kalla det för realtidsöversättning om systemet väntar tills man har talat färdigt innan den börjar översätta? Ett grundläggande krav på ett realtidssystem är ju att det finns en strikt begränsning på fördröjningen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

riktigt coolt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Kan man verkligen kalla det för realtidsöversättning om systemet väntar tills man har talat färdigt innan den börjar översätta? Ett grundläggande krav på ett realtidssystem är ju att det finns en strikt begränsning på fördröjningen.

Tja, det är väl så realtid som är rimligt. Det är ju i regel omöjligt att översätta en mening innan man har hela meningen, eftersom meningsuppbyggnaden är olika i olika språk. I vissa språk kanske subjektet ska vara först i en mening, i ett annat ska det vara sist, etc. Man skulle då behöva en översättare som kan förutsäga framtiden om man vill ha översättning utan märkbar fördröjning. Vid översättning mellan språk med snarlik meningsuppbyggnad kanske det däremot skulle vara möjligt att påbörja översättningen innan meningen är fullständig, men maskinöversättning i sig är nog svårt nog utan att man ska börja blanda in sånt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätta mig om jag har fel, men är inte Siri korkad så in i H på svenska? Engelska är väl en sak, men senast jag kollade på det (både recension och en bekants telefon) så fungerade den uselt.

Exakt lika korkad som Google & Microsoft är Siri när det gäller svenska såklart.

Vem (?) har skrivit om svenska här?

Vill jag röststyra min mobil så säger jag - Play music (och musiken börjar)

Knappast att jag säger - spela musik när jag vet om att mobilen inte fattar ett skit.

Så, det är klart att det korkat, då det inte finns på svenska

Finns en massa roliga fraser man kan säga till både Galaxy & Siri /på engelska då )

Rätt roligt att trigga när man har tråkigt, då dom har lärt sig att vara ironiska

Prova o fråga " Do you love me" eller "I love you" (finns tusentals roliga frågor/svar på google det är bara att babbla eller söka)

"Google Sweclockers" funkar inte för mig, måste säga "Google Sweden clockers" så kommer jag dit (på en Android enhet)

Det skall vara en massa tomtegubbar som smajlar i JuleTid :)
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

Och nu blir folk ännu mer paranoida över att MS övervakar allt du gör!

Nej, för de som verkligen inte vill bli övervakade använder inte Skype.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Om det fungerar sådär bra så kan det bli riktigt nice, men tyvärr så tror jag inte att det kommer göra det.

Kan inte tyska, men ser ut att fungera helt ok - https://www.youtube.com/watch?v=ctP0GG-dGxM

Är en "miss" vid 5:52, men men.

Permalänk
Medlem

skånska till engelska ................mmmmmmmm?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Lite synd att det bara fungerar på win 8.1/10 tech preview då man kör 7 fortfarande...Får väl slänga in tech preview vid sidan av 7 för att testa

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jävligt coolt!

Tänk om den stödde realtidsöversättning av både tal/skrift från alla språk till alla språk.
Det skulle vara en universalöversättare.
Det skulle vara som en tricorder ur Star Trek.

Universal Translator. Tricordern är apparaten som används till att scanna allt mellan biologiskt, geologiskt eller teknologiskt

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

skånska till engelska ................mmmmmmmm?

Skånska till svenska skulle ju inte heller va fel!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo Google ligger ett steg före MS , men IOS Siri ligger typ fem steg före alla andra. Siris superdator lär sig själv beroende på frågor, precis som Google & Microsoft gör. Men Siri har 3-4 års försprång.

Är själv Android & IOS användare samtidigt genom jobbet, och Siri är rätt svårslaget tyvärr.

Siri är ju fullkomligt efterbliven i jämförelse med Googles i min mening? Jag använder det sjukt mycket på Android och dom gånger jag testat på apple tycker jag det är segt och ofta felande.

Var tvungen att slå upp det och Google är tydligen bättre på förståelsen på engelska jämfört med Siri. Svenska är oklart men eftersom Svenska språket är sjukt bökigt i text-to-speech och voice recognition kan jag inte tänka mig att det är flera års försprång för något som i grundutförandet engelska är sämre

För textinput är det dock vice versa. Androids orginalinput är väldigt dålig och rättar till jättekonstiga ord och fungerar dåligt när man ska korrigera det. Kör det där vanliga ersättningstangentbordet/inputen som jag inte minns vad det heter och tycker det fungerar kanon.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

skånska till engelska ................mmmmmmmm?

Skrivet av Jink:

Skånska till svenska skulle ju inte heller va fel!

Pffft, inga problem!

Glans förklarar det hela väldigt bra här:

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |