Microsoft gör streamingtjänst för spel

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör streamingtjänst för spel

Strömmande spel kan vara nästa anhalt för Microsoft, som nu rekryterar utvecklare till vad som kallas för Arcadia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar om det krävs "Games for Windows Live" i den här tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj oj oj hur ska dem lyckas bra med det här

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Med tanke på de enorma fördröjningar som brukar uppstå från server till hemmet via såna tjänster, och att grafikinställningar är nedskruvade för att spara bandbredd/prestanda, varför skulle detta vara mer fördelaktigt än att köra det på konsol?

Jag har provat både onlive och nvidias variant och har i inga fördröjningar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag har provat både onlive och nvidias variant och har i inga fördröjningar.

Tror han menar att, med tanke på att XBox konsolen redan kämpar för att klara 720p @ 30 fps ibland, hur ska detta bli bättre av att den nu ska koda streaming också, med svag CPU och andra begränsningar.

Liksom... spela inte på din 50" TV... spela på din 24" PC skärm istället, med mer lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror han menar att, med tanke på att XBox konsolen redan kämpar för att klara 720p @ 30 fps ibland, hur ska detta bli bättre av att den nu ska koda streaming också, med svag CPU och andra begränsningar.

Liksom... spela inte på din 50" TV... spela på din 24" PC skärm istället, med mer lagg

Men, tanken med detta är väl inte att spela xbox-spel på din PC utan att streama spel till din XBox från nätet? Eller har jag fattat helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag undrar om det krävs "Games for Windows Live" i den här tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Games for Windows Live är väl nedlagt? "Segas .."

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldwind:

Men, tanken med detta är väl inte att spela xbox-spel på din PC utan att streama spel till din XBox från nätet? Eller har jag fattat helt fel?

Tanken är väl att Azure ska streama till Xbox, PC med mera, inte Xbox till PC. Precis som du skrev.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldwind:

Men, tanken med detta är väl inte att spela xbox-spel på din PC utan att streama spel till din XBox från nätet? Eller har jag fattat helt fel?

Du har förstått rätt.

Tror dem är jävligt sugna på att få detta att fungera bra, så de kan "uppdatera" prestanda i sina konsoler utan att användaren behöver köpa ny maskin. Lär ju vara en dröm ur publishers ögon med, piratande lär ju vara omöjligt samt att always online får någon form av syfte att existera. Intressant att se hur stora släpp skulle gå. Om de har problem med bara autentiseringsservrar, tänk vad som krävs om 3-4 miljoner vill in och lira nya HALO på samma gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag har provat både onlive och nvidias variant och har i inga fördröjningar.

Skrivet av Paddanx:

Tror han menar att, med tanke på att XBox konsolen redan kämpar för att klara 720p @ 30 fps ibland, hur ska detta bli bättre av att den nu ska koda streaming också, med svag CPU och andra begränsningar.

Liksom... spela inte på din 50" TV... spela på din 24" PC skärm istället, med mer lagg

Skrivet av Coldwind:

Men, tanken med detta är väl inte att spela xbox-spel på din PC utan att streama spel till din XBox från nätet? Eller har jag fattat helt fel?

Skrivet av Oggmeiler:

Tanken är väl att Azure ska streama till Xbox, PC med mera, inte Xbox till PC. Precis som du skrev.

Det var jag som hade missuppfattat artikeln.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Inget kommer slå Twitch.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Inget kommer slå Twitch.

Twitch streamer video, inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Twitch streamer video, inte spel.

Nu är det väl mest spel som spelas när det streamas video från Twitch

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Nu är det väl mest spel som spelas när det streamas video från Twitch

Men artikeln handlar om SPEL som strömmas till dig. Inte VIDEO när någon annan spelar ett spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Inget kommer slå Twitch.

Va? Vad har Twitch med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Kommer endast kräva att du äger en Xbox One, Kinect, speciella microsoft-hörlurar, speciell Xbox-dosa, microsoft-skärm/TV, själen donerad till Bill, Windows-stol/fotölj/soffa samt endast fungera på absolut senaste versionen av Microsoft (med andra ord, stödet droppas på nuvarande Windows så fort en ny version kommer ut)?

Sarkasm åt sidan, kan jag komma åt de exklusiva titlarna som endast finns på Xbox (som jag inte känner till, inget intressant för tillfället) så vill jag tacka och bocka, men jag är extremt skeptisk på hur bra detta faktiskt kommer bli. Jag har absolut inga förhoppningar tyävrr, Men jag "håller tummarna" iallafall, det kan ju inte bli värre än att det floppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Va? Vad har Twitch med saken att göra?

Jag tänkte fel där. Trodde det handlade om video. Läste lite för snabbt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte att fungera då du har en begränsning på hur nära / långt ifrån ett datacenter du kan vara pga ljusets hastighet. så även med fiber så pratar vi om att det behövs 8 eller något sådant bara i sverige. Då jag kan förstå att det kan vara attraktivt så tror jag att man behöver bryta ljusets hastighet innan man kan implementera detta i stor skala.

Gissnings viss blir detta Onlive2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror han menar att, med tanke på att XBox konsolen redan kämpar för att klara 720p @ 30 fps ibland, hur ska detta bli bättre av att den nu ska koda streaming också, med svag CPU och andra begränsningar.

Liksom... spela inte på din 50" TV... spela på din 24" PC skärm istället, med mer lagg

Håller mig nog kvar vid att spela PC-spel på min 55" TV

Nåja, flamewars aside..

Hade gärna sett att MS ser xbox one som för klen för framtiden (vilket den är) och lägger till möjligheten att streama från sin (Windows såklart) PC till en xbox, skulle öka livslängden för den markant. Vilket då också skulle innebära att MS exklusiva titlar utvecklas för PC först, och då snabbare kan ta klivet upp till 4k.
Alltså samma sak som steam/nvidia shield gör, inte streama från "målnet".

Tyvärr tror jag inte det kommer hända, men man kan alltid drömma.

Permalänk
Snusfri

Kommer förmodligen att bli som det sagts tidigare att vi kommer att kunna köra Xbox spel på PC.

Det kommer inte att påverka försäljningen av Xbone nämnvärt heller om det blir så, många som har tex en enkel laptop, stationär eller surfplatta som vill ha en relativt billig och dedikerad enhet för spel och för dom är en Xbone enklast och billigast.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant projekt och som förhoppningsvis funkar som det ska även om man har
T ex en ganska billig windows tablet med mus & tangentbord streamandes i samma hus på ett lan där datorn inte får plats med mus och tangentbordet där Man ska sitta/ligga eller tar upp för mkt plats på golvet så någon annan får ha sin burk på bordet och ta upp plats för resten.

Eller inte är nära nog till tangentbord och mus eller skärmen när den väl står där på golvet.
och man då istället har den ansluten till en switch och sätter igån spelet längre bort och sen startar igång streamingen så den ansluter till plattan och då är i stort sett minimalt med delays då det är inom samma nätverk som spelet strömmas igenom.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Detta kommer inte att fungera då du har en begränsning på hur nära / långt ifrån ett datacenter du kan vara pga ljusets hastighet. så även med fiber så pratar vi om att det behövs 8 eller något sådant bara i sverige. Då jag kan förstå att det kan vara attraktivt så tror jag att man behöver bryta ljusets hastighet innan man kan implementera detta i stor skala.

Gissnings viss blir detta Onlive2.0

Om Delorean fungerar som det ska så kan de få ner responstiden trots ljushastigheten (därav det tidsrelaterade namnet). Systemet förutsäger då vad du ska göra och renderar och skickar ett antal frames i förväg. De får då ha ett system som kan rendera spelet i fråga i kanske 180 fps för att kunna ligga 6 frames före (i 30fps).

Skrivet av mini-z1994:

Intressant projekt och som förhoppningsvis funkar som det ska även om man har
T ex en ganska billig windows tablet med mus & tangentbord streamandes i samma hus på ett lan där datorn inte får plats med mus och tangentbordet där Man ska sitta/ligga eller tar upp för mkt plats på golvet så någon annan får ha sin burk på bordet och ta upp plats för resten.

Eller inte är nära nog till tangentbord och mus eller skärmen när den väl står där på golvet.
och man då istället har den ansluten till en switch och sätter igån spelet längre bort och sen startar igång streamingen så den ansluter till plattan och då är i stort sett minimalt med delays då det är inom samma nätverk som spelet strömmas igenom.

Det är inte vad artikeln och tjänsten handlar om. Det handlar om att MS kör hela spelet i sin moln (Azure) och skickar en videoström till dig. Du kör alltså inte spelet på en egen dator i garderoben och strömmar från denna.

Är det det du vill göra finns Steam Home Streaming redan nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Får hoppas det inte blir nytt Games for Windows, vet ju hur det gick när stödet fimpades, vissa spel har ju inte ens blivit patchade.

Så ja hoppas dom inte gör en ny speltjänst/DRM tjänst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är inte vad artikeln och tjänsten handlar om. Det handlar om att MS kör hela spelet i sin moln (Azure) och skickar en videoström till dig. Du kör alltså inte spelet på en egen dator i garderoben och strömmar från denna.

Är det det du vill göra finns Steam Home Streaming redan nu.

/hulle.

Jag tror att du har fel där. Ingenting i artikeln som tyder på att det ENDAST handlar om molnet far away det handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Detta har nog ingått i MS vision ganska länge nu, de bygger upp enorm server kapacitet för sina olika tjänster. Kommer ni ihåg när Xbox One alltid skulle vara online? En av de största anledningarna till det var att spelutvecklare då kunde använda Azure tjänsten till att göra vissa beräkningar i molnet och avlasta xboxen.

Jag tror att MS har större chans att lyckas med detta än något annat företag (kanske google skulle kunna göra det bättre...) de kan ha fler servrar än OnLive t.ex. eftersom en del av serverkostnaden kan täckas av andra tjänster som musik streaming eller office 365.

Vore intressant att se hur de kan använda detta till mobiltelefoner, de har ju ett OS som flyter bra på svaga processorer, om de kan använda molnet för att streama spel så behövs knappt starka processorer alls för dem vilket innebär ökad batteritid och billigare telefoner.

Permalänk
Medlem

Hoppas det här failar stenhårt, precis som jag hoppas att Sonys "playstation now" också failar stenhårt. Det finns problem med idén att vi ska streama spel, nämligen att vi då bara kan spela dem så länge MS eller Sony eller vem som, känner för att erbjuda dem, och därefter försvinner de. Super Bunnyhop förklarar detta bra: https://www.youtube.com/watch?v=GeX38RD52-4

Permalänk
Medlem

Nya flugan. Förr var det HD sen 3D och nu streaming. Nej jag är inte en troende av tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jooster:

Hoppas det här failar stenhårt, precis som jag hoppas att Sonys "playstation now" också failar stenhårt. Det finns problem med idén att vi ska streama spel, nämligen att vi då bara kan spela dem så länge MS eller Sony eller vem som, känner för att erbjuda dem, och därefter försvinner de. Super Bunnyhop förklarar detta bra: https://www.youtube.com/watch?v=GeX38RD52-4

Lika illa med alla DRM-plattformar (Steam, Origin, Uplay, PSN och så vidare) och denna utveckling är minst sagt oroande, men inte nödvändigtvis dålig. Återstår att se hur det hela kommer att fungera. Strömma i hemmet (Wii U och Steam exempelvis) tror jag dock på då jag använder det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Hoppas det här failar stenhårt, precis som jag hoppas att Sonys "playstation now" också failar stenhårt. Det finns problem med idén att vi ska streama spel, nämligen att vi då bara kan spela dem så länge MS eller Sony eller vem som, känner för att erbjuda dem, och därefter försvinner de. Super Bunnyhop förklarar detta bra: https://www.youtube.com/watch?v=GeX38RD52-4

Det är ju bara en risk om det inte finns ett offline mode också... men det klart det finns en lien risk där. Samtidigt så finns det ju en hel del fördelar, att kunna spela tunga spel på en billig dator eller sufplatta, ökad batteritid då det inte krävs tung hårdvara att för att driva spelet, möjlighet att spela spel som inte är gjorda för din plattform (xbox på PC etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Kommer endast kräva att du äger en Xbox One, Kinect, speciella microsoft-hörlurar, speciell Xbox-dosa, microsoft-skärm/TV, själen donerad till Bill, Windows-stol/fotölj/soffa samt endast fungera på absolut senaste versionen av Microsoft (med andra ord, stödet droppas på nuvarande Windows så fort en ny version kommer ut)?

Sarkasm åt sidan, kan jag komma åt de exklusiva titlarna som endast finns på Xbox (som jag inte känner till, inget intressant för tillfället) så vill jag tacka och bocka, men jag är extremt skeptisk på hur bra detta faktiskt kommer bli. Jag har absolut inga förhoppningar tyävrr, Men jag "håller tummarna" iallafall, det kan ju inte bli värre än att det floppar.

Funkar bra för Apple

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1