Permalänk

Zenbook UX32LN: Lös Trackpad?

Tjenis!

Införskaffade denna Zenbook idag, kom hem och upptäckte 2 problem med den:

1. Det är lite light bleed i hörnen, är detta normalt? Jag tror jag kan leva med det, vill bara kolla om någon annan också upplever det och om det är vanligt?

2. Trackpaden flexar innan den klickar, det känns nästan som att den övre delen inte är riktigt fastlimmad på den undre delen, vilket gör att den ger ifrån sig ett litet klickljud varje gång man sätter fingret på den. Är mest så i nedre kanten av paden, den övre känns bättre limmad och mer som en trackpad borde kännas. Är det också något man får leva med om man köpt en Zenbook eller är det jag som borde reklamera? :S

Tack för att ni svarar!

Permalänk
Skrivet av Fakefaxer:

Tjenis!

Införskaffade denna Zenbook idag, kom hem och upptäckte 2 problem med den:

1. Det är lite light bleed i hörnen, är detta normalt? Jag tror jag kan leva med det, vill bara kolla om någon annan också upplever det och om det är vanligt?

2. Trackpaden flexar innan den klickar, det känns nästan som att den övre delen inte är riktigt fastlimmad på den undre delen, vilket gör att den ger ifrån sig ett litet klickljud varje gång man sätter fingret på den. Är mest så i nedre kanten av paden, den övre känns bättre limmad och mer som en trackpad borde kännas. Är det också något man får leva med om man köpt en Zenbook eller är det jag som borde reklamera? :S

Tack för att ni svarar!

om du kan fota av skärmen i mörkt rum med nån bild som är svart. kan vara svårt med mobil kameror men då kan man ju få en uppfattning om hur skärmen blöder.

samma med trackpad kan du filma? använd dock nån form av stöd/ställ då filma på fri hand brukar bli skakigt och för mycket brus kommer med.

denna säljs ju på lite olika ställen kan du klämma känna på den. be att få kolla bleeds på skärmen också om dom har nåt ex som står framme. hittade denna sida http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1... riktigt bra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om du kan fota av skärmen i mörkt rum med nån bild som är svart. kan vara svårt med mobil kameror men då kan man ju få en uppfattning om hur skärmen blöder.

samma med trackpad kan du filma? använd dock nån form av stöd/ställ då filma på fri hand brukar bli skakigt och för mycket brus kommer med.

denna säljs ju på lite olika ställen kan du klämma känna på den. be att få kolla bleeds på skärmen också om dom har nåt ex som står framme. hittade denna sida http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1... riktigt bra.

Tjena!

Så här ser skärmens högra hörn ut, du kan ignorera det som är i mitten av displayen, det är ljuset från fönstret som speglas där:
http://imgur.com/ajpMYGX

Och så här är touchpaden (kring :19 så klickar jag som man ska):
https://www.youtube.com/watch?v=go4hz7r40aI&feature=youtu.be

Den flexar inte mycket, det är mest ljudet jag stör mig på, varje gång man sätter fingret mot den. Det registreras inte som högt i videon, men man kan höra det iaf.

EDIT: Jag kan tyvärr inte fara och klämma på den någon annanstans, då jag är upptagen hela dagarna och åker upp till Norrland på fredag där ingen av dessa butiker finns i närheten.

Permalänk
Skrivet av Fakefaxer:

oj..! sitter på en gammal Dell 1357 med C2duo hittad i grovsoprummet. fixade en chassi skada & ny ssd.

testade samma med denna inte nån bleed över huvud taget.
för det du köpt den för så ska det inte vara såna problem. båda problemen är väl egentligen "fixbara" men har du köpt den för 9k så ska det funka.

vilken affär är den köpt på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Asus verkar haft problem med sina trackpads länge, man läser ju hur många inlägg som helst där folk klagar på dålig pad. Märkligt att de inte kan fixa det .

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

oj..! sitter på en gammal Dell 1357 med C2duo hittad i grovsoprummet. fixade en chassi skada & ny ssd.

testade samma med denna inte nån bleed över huvud taget.
för det du köpt den för så ska det inte vara såna problem. båda problemen är väl egentligen "fixbara" men har du köpt den för 9k så ska det funka.

vilken affär är den köpt på ?

Jag köpte den på Webhallen. Får nog lämna in den idag. Upptäckte även att SSD:n inte är i närheten av 128gb, utan när jag kollade så är det endast 64 gb ledigt. (Jag vet att OS och sådant tar plats, men kom igen, det där är löjligt)

Skrivet av guineapig:

Asus verkar haft problem med sina trackpads länge, man läser ju hur många inlägg som helst där folk klagar på dålig pad. Märkligt att de inte kan fixa det .

Verkligen jättetråkigt. Känns sorgligt med tanke på att de verkar vara de som ligger i topp med sina Zenbook i ultrabook-segmentet.

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en Zenbook UX32LN och mitt första exemplar hade en lös touchpad som knäppte/knastrade så fort man ens kollade på den, ok nu överdriver jag självklart men bra var den inte. Sedan dess har jag haft ytterligare två exemplar med betydligt bättre touchpad som inte sittter löst och skramlar/knastrar så fort man nuddar den. (Exemplar två var "DOA" pga. andra problem och exemplar tre har fungerat klockrent så länge som jag ägt den.)

För referens kan du se mitt inlägg och därpå följande inlägg här: #14880529

Permalänk
Medlem

Har en och har inte de problemen du beskrver. Skulle RMA den och hålla tummarna för ett bättre ex för att det är verkligen en toppen dator! Dock är jag inte helt kompis med tangentbordet då man måste trycka ner knapparna helt och hållet för att den ska registrera ett knapptryck. Samt då jag har stora händer så kommer jag åt touchpaden hela tiden... Kanske dags för mig att skaffa en extern mus och stänga av paden! ;D

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Jag äger själv en Zenbook UX32LN och mitt första exemplar hade en lös touchpad som knäppte/knastrade så fort man ens kollade på den, ok nu överdriver jag självklart men bra var den inte. Sedan dess har jag haft ytterligare två exemplar med betydligt bättre touchpad som inte sittter löst och skramlar/knastrar så fort man nuddar den. (Exemplar två var "DOA" pga. andra problem och exemplar tre har fungerat klockrent så länge som jag ägt den.)

För referens kan du se mitt inlägg och därpå följande inlägg här: #14880529

Tack! Skönt att höra att jag inte var ensam!

Skrivet av beejac:

Har en och har inte de problemen du beskrver. Skulle RMA den och hålla tummarna för ett bättre ex för att det är verkligen en toppen dator! Dock är jag inte helt kompis med tangentbordet då man måste trycka ner knapparna helt och hållet för att den ska registrera ett knapptryck. Samt då jag har stora händer så kommer jag åt touchpaden hela tiden... Kanske dags för mig att skaffa en extern mus och stänga av paden! ;D

Känner igen problemet!

Jag har nu varit och lämnat tillbaka datorn, killen i butiken sa att det inte skulle vara så och jag fick en ny. Jag kan säga att touchpaden på denna är helt fast, som den ska! Nu är det bara att vänta tills den laddat färdigt så ska jag se om lightbleeden är illa eller inte.

Till alla som får liknande problem: Lämna tillbaka datorn! Touchpaden ska inte vara så lös!