Rykte: Nvidia GM200 "Titan II", AMD Radeon Bermuda XT och Fiji XT i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia GM200 "Titan II", AMD Radeon Bermuda XT och Fiji XT i prestandatest

På kinesiska forumet Chiphell publiceras vad som sägs vara tester på flera kommande grafikkort från Nvidia och AMD, där GM200 "Titan II" såväl Bermuda XT och Fiji XT finns representerade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

The hype is piling up! Jag vill se AMD släppa sina nya kort så det kan bli priskrig så jag kan införskaffa mig en ny arbetshäst för mitt spelande!

Permalänk
Avstängd

Ska bli intressant vad priset på ett ev. 380X kan landa på (om dessa siffror ens är nära på att stämma dvs). Får AMD ned priserna till hyfsade nivåer så kan de ändå vara nästa års bästa produkt på grafikkortmarknaden. GTX 980Ti kommer dock att kosta skjortan. Detta är jag ganska säker på om man tar med priserna på GTX 980 i beräkningarna. Kan bli intressant när man ska byta ut sitt gamla HD6950 till sommaren.

Skrivet av Wasted Hobbit:

The hype is piling up! Jag vill se AMD släppa sina nya kort så det kan bli priskrig så jag kan införskaffa mig en ny arbetshäst för mitt spelande!

Exakt. Sedan kan man ju undra hur mycket AMD och Nvidia har fingrarna med i spelet.. Majoriteten av "läckorna" är oftast kopplade direkt till företagen som valt att skapa hype inofficiellt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har längtat efter ett Titan II ganska länge nu, men frågan är om jag verkligen behöver ett när jag primärt spelar i 1080p... Tror ett 970 STRIX skulle täcka mina behov ett bra tag framöver.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Jag har längtat efter ett Titan II ganska länge nu, men frågan är om jag verkligen behöver ett när jag primärt spelar i 1080p... Tror ett 970 STRIX skulle täcka mina behov ett bra tag framöver.

Titan II vore bara slöseri med pengar i din situation. Ett GTX 970 skulle räcka och bli över.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Snart kan vi spela i 4K

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Snart kan vi spela i 4K

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Du är på SweClockers.com. Högre upplösning är ALLTID att föredra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Neggo. Gå tillbaks till 640x480

Formulering redigerad enl § 1.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Sant, filmerna blev inte bättre för man gick över från VHS till DVD heller.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Tja det går ju aldrig att dra några direkta paralleller mellan grafik och hur pass roligt ett spel är men potential till snyggare spel blir det.

*Tråd rensad enl. § 1.6*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Johodå, om man har ögon att se med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Jo och det kan vetenskapligt bevisas.
Sen beror det ju helt och hållet på storlek på skärmen och avståndet till skärmen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Det är en väldigt egen åsikt i sånt fall. För mig och många andra så innebär ett hopp från 2073600 pixlar till 8847360 en big deal. Det innebär alltså ytterligare 6773760 pixlar, som i sin tur innebär att grafik, och miljön i spel blir avsevärt mycket mer verklighetstroget. Och det my friend is A och O i min värld!

Permalänk
Medlem

Helt klart imponerande resultat om det finns någon större sanning i det Jag är själv väldigt intresserad att se hur mycket just den nya minnesstandarden påverkar gaming vid högre upplösningar AMD har ju en längre tid haft fördelar vid hög upplösning, och det vore ganska häftigt om dom drog om Nvidia rejält i 4K segmentet eller rentav redan vid 1440p! Kanske om ett 380x eller 390/390x släpptes med 8GB VRAM att man skulle uppgradera ^^. Helst då att det inte släpps månadsvis efter lanseringen (det är då för att jag nästan aldrig uppgraderar min egna rigg och vill inte återuppleva GTX 560ti, som jag vill ha 8GB VRAM).

Är det någon som har bra koll på vilka minnesutbud som kan återfinnas med första iterationen av HBM? Är det så att vi bara kommer se 8GB vid andra generationen? Jag har läst lite strötext men inget konklusivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Neggo. Gå tillbaks till 640x480

320x240 i Quake1 startat från DOS utan windows som suger ned prestandan på min 486 med 8MB ram, med mipcap och mipscale på 45! Hell YEAH!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

fast jag skulle ändå köpa AMD's kort över Titan II, för den kommer vara några tusen kr biligare det är värt det istället för 15 frames mer.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

"Titan II" - fantasifullt.

// Redigerat enl § 11 - MOD

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Kallas för utveckling :), 4K är sjukt vackert! Helt annan skärpa, djup..m.m.

Testade det PCars med 12k upplösning, 3st 4k skärmar...Vilken känsla :O...Man kan säga att spelet såg snyggare ut än i verkligheten :P...Man såg längre i spelet än vad man kan se i verkligheten :P..

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

10721a;15088295]Det är en väldigt egen åsikt i sånt fall. För mig och många andra så innebär ett hopp från 2073600 pixlar till 8847360 en big deal. Det innebär alltså ytterligare 6773760 pixlar, som i sin tur innebär att grafik, och miljön i spel blir avsevärt mycket mer verklighetstroget. Och det my friend is A och O i min värld![/QUOTE]

Grafiken blir inte mer verklighetstrogen bara för att det är fler pixlar. Sedan att så många spelare fokuserar på grafiken i första hand förklarar varför spelen är så jävla dåliga idag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Grafiken blir inte mer verklighetstrogen bara för att det är fler pixlar. Sedan att så många spelare fokuserar på grafiken i första hand förklarar varför spelen är så jävla dåliga idag.

Så du hade kunnat stanna på 320P, 8bit från 1987? på en 12" tjockisskärm?! Du tycker att utvecklingen skulle ha stannat där på den nivån?

Spelet är dåliga idag för att alla vill vara först ut på marknaden..

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Nypa salt... Chiphell-kineserna har varit pålitliga hittills ifall jag inte missat något.

Borde bli en intressant grafikkorts-vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Så du hade kunnat stanna på 320P, 8bit från 1987? på en 12" tjockisskärm?! Du tycker att utvecklingen skulle ha stannat där på den nivån?

Spelet är dåliga idag för att alla vill vara först ut på marknaden..

Jag har aldrig sagt att all utveckling är dålig, men att gå från dagens upplösning till 4K gör inte grafiken mer verklighetstrogen. Det var det jag kommenterade.

Spelen är dåliga därför att de säljer hur dåliga de än är, därför att det finns hundratusentals (miljoner?) idioter som förbokar skräpet hela tiden. En annan orsak är att man lägger mer tid och pengar på grafik än något annat. Spelen må ha varit fula förr, men de var i alla fall roliga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du är på SweClockers.com. Högre upplösning är ALLTID att föredra.

Nja, om jag skulle välja mellan högre upplösning och mer ögongodis, så får det endå bli mer ögongodis. Finns det någon mening med 4k om man kör det på low/med?

EDIT:

Så man kan ju välja 120/144hz IPS(hoppas på detta snart, det är fan dags!), alternativt OLED. Vid 1080p med high/ultra.
Eller 60hz vid 4k med kanske medium som max, eller varför inte 120/144hz 4k med low.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Nja, om jag skulle välja mellan högre upplösning och mer ögongodis, så får det endå bli mer ögongodis. Finns det någon mening med 4k om man kör det på low/med?

Ja och nej, det beror på just vad man tycker är viktigt i det man ska se. Pro spelare tex vill ju ha hög upplösning och allt annat som ger en bra skärpa och respons medans allt "lull" som kan blockera det du vill se ska bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Jag har aldrig sagt att all utveckling är dålig, men att gå från dagens upplösning till 4K gör inte grafiken mer verklighetstrogen. Det var det jag kommenterade.

Spelen är dåliga därför att de säljer hur dåliga de än är, därför att det finns hundratusentals (miljoner?) idioter som förbokar skräpet hela tiden. En annan orsak är att man lägger mer tid och pengar på grafik än något annat. Spelen må ha varit fula förr, men de var i alla fall roliga.

Precis som när de som sa att ''DVD'' kvalité duger lika bra som 1080P och HD gör inte filmerna bättre osv osv...Klart att 4x 1080P gör det mer verklighetstroget..Skärpan och djupet blir ju som...ptja, verkligheten ;).

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Ja och nej, det beror på just vad man tycker är viktigt i det man ska se. Pro spelare tex vill ju ha hög upplösning och allt annat som ger en bra skärpa och respons medans allt "lull" som kan blockera det du vill se ska bort.

Sant! I mitt fall så föredrar jag dock mer lull och FX etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det kommer inte bli roligare än vad det är nu, spel i 4K kommer inte bli någon större skillnad

Kommer det visst bli. 4K på en 24" skärm skulle se sjukt mycket bättre ut än 1080p, kan urskilja pixlar på vanligt avstånd, 4K skulle säkerligen göra så att man inte kan urskilja pixlar på 50cm+ och då kanske inte t.ex Anti-Aliasing skulle behövas eller i alla fall inte vara lika viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Precis som när de som sa att ''DVD'' kvalité duger lika bra som 1080P och HD gör inte filmerna bättre osv osv...Klart att 4x 1080P gör det mer verklighetstroget..Skärpan och djupet blir ju som...ptja, verkligheten ;).

Det är dock svårt att jämföra spel med film.... Det är 2 helt olika typer av media. I film så kollar du på, du gör inget interaktivt vilket bl.a. möjliggör användning av motion-blur. I spel så är det betydligt viktigare med mer fps etc.

Sen så har filmer i princip enbart fördelar av högre upplösningar eftersom det inte krävs något mer än en läsare/enklare media-system och en skärm i upplösningen. När det kommer till spel så tillkommer det mer faktorer, hårdvarukrav är väl den största skillnaden, där det givetvis behövs en väldig massa mer beräkningskraft för att rendera en spelsekvens i 4k med samma inställningar och fps som vid 1080p

Gör ingen Ubisoft och jämför spel med film

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Det kommer bli otroligt intressant att se om det finns någon sanning bakom dessa prestanda rykten eller inte. 4096 bit minnen!!! XD

Visa signatur

- Citera för svar -