Ominstallation av Windows krävs, rädda data enkelt?

Permalänk

Ominstallation av Windows krävs, rädda data enkelt?

När jag kom hem idag så hade min dator fastnat vid en svart skärm.
Nu när jag försöker starta om den så kan jag inte starta.
Windows-loggan syns i några sekunder, världens snabbaste bluescreen sen vill den reparera men den hittar inget fel eller kan inte rätta felet som uppstår.

Så nu är min gissning och förhoppnings att det krävs en formatering.
Men nu har jag haft den här datorn i 1½ år och har inte gjort backup på min .PST fil med mail bland annat så nu undrar jag om någon har något tips som inte innebär att ta ur hårdvara för att komma åt datan på C:\ disken innan formatering.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte heller i felsäkert läge? Vilket Windws kör du med förresten?

Du kan ju testa att reparera boot. På denna sida finns det hur man gör för alla Windows från XP tiden och framåt https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Om det fortfarande inte funkar kan du fixa en Linux Mint liveCD (kräver dock brännare och fungerande dator) och kopiera filerna till en extern hårddisk eller USB pinne

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag kör Windows 7.
Tangentbordet reagerar inte på några knappar innan jag är inne vid själva reparationen.

Ska kolla på det du skrev. Tack.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Det går att köra linuxMint via USB sticka med, så slipper du använda brännare om du inte har/orkar.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra reparationsprogrammet flera gånger? Ibland kan det krävas flera reparationsförsök.
Kommer du åt menyn för systemåterställning? Jag har för mig att jag i samband med en misslyckad reparation för nån vecka sen lyckades få den att systemåterställa sig.
Windows installationsskiva/usb kan också vara värd att testa. Finns att ladda ner gratis om du inte har några fysiska skivor.

Linus via USB är som sagt annars en bra metod för att få ur filer, om man inte vill pilla med att ta ur hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hur funkar "Linux Mint liveCD"? Om du inte kan komma åt operativsystemet, hur är det då möjligt att komma åt filerna på hårddisken utan att fysiskt plocka ur disken och sätta den i en docka?

Permalänk
Medlem

Har bara testa Ubuntu. Med deras installations CD så botar man till Linux utan att behöva installera. Då kan man komma åt att rädda filer. Förmodar att Linux Mint fungerar likadant. Helt gratis och fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Hur funkar "Linux Mint liveCD"? Om du inte kan komma åt operativsystemet, hur är det då möjligt att komma åt filerna på hårddisken utan att fysiskt plocka ur disken och sätta den i en docka?

Den laddar in Linux desktopen på en ramdisk (tror jag). Linux Mint funkar precis som Ubuntu då Linux Mint bygger på Ubuntu. Linux idag kan läsa ntfs format och därför kan man kopiera filer om man inte kommer in i Windows. Förr i tiden var man väl tvungen att installera nåt program för att det skulle funka

Det är därför man ska använda LiveCD om man ska porrsurfa utan att sabba Windows

Om du vill lägga ISO filen på USB pinne som cheben sa så kan du använda detta verktyg http://linuxliveusb.com/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det var nåt nytt Jag sitter i telefonsupport så mycket möjligt att jag rekommenderar detta till någon kund som hamnat i klistret och inte vill installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det var nåt nytt Jag sitter i telefonsupport så mycket möjligt att jag rekommenderar detta till någon kund som hamnat i klistret och inte vill installera om.

För att kunden inte ska behöva ladda ner en så stor distribution som Linux Mint kan du i stället föreslå Puppy som är mycket liten.
http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

För att kunden inte ska behöva ladda ner en så stor distribution som Linux Mint kan du i stället föreslå Puppy som är mycket liten.
http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din...

Tack!