Permalänk
Medlem

Skärmproblem

Tja grabbar!

Köpte mig en ny skärm nu i veckan, 24" 144Hz Full-HD Acer. Använder skärmen till min stationära burk mestadels (AMD RADEON 5800Hd series), men använder den även till min laptop på lan osv, Geforce GTX 765M. På min stationära kör jag med DVI sladd och kan lira med 144HZ, på min laptop kör jag med HDMI sladd och kan max använda 60HZ. Förstår inte riktigt varför.

Har inte testat att använda HDMI sladd till den stationära dock. Men antar att det inte ska behövas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bystrom4:

Tja grabbar!

Köpte mig en ny skärm nu i veckan, 24" 144Hz Full-HD Acer. Använder skärmen till min stationära burk mestadels (AMD RADEON 5800Hd series), men använder den även till min laptop på lan osv, Geforce GTX 765M. På min stationära kör jag med DVI sladd och kan lira med 144HZ, på min laptop kör jag med HDMI sladd och kan max använda 60HZ. Förstår inte riktigt varför.

Har inte testat att använda HDMI sladd till den stationära dock. Men antar att det inte ska behövas.

Det har med att HDMI inte har stöd för detta iaf inte i de tidigare inkarnationerna. Max 120 i den senaste har jag för mig, men det kanske inte du har i lappen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bystrom4:

Tja grabbar!

Köpte mig en ny skärm nu i veckan, 24" 144Hz Full-HD Acer. Använder skärmen till min stationära burk mestadels (AMD RADEON 5800Hd series), men använder den även till min laptop på lan osv, Geforce GTX 765M. På min stationära kör jag med DVI sladd och kan lira med 144HZ, på min laptop kör jag med HDMI sladd och kan max använda 60HZ. Förstår inte riktigt varför.

Har inte testat att använda HDMI sladd till den stationära dock. Men antar att det inte ska behövas.

Har du inte Displayport på laptopen så är det kort och gott kört med 144Hz, och troligen kört med 120Hz också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du inte Displayport på laptopen så är det kort och gott kört med 144Hz, och troligen kört med 120Hz också.

Någon lust att länka en vettig prisvärd displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bystrom4:

Någon lust att länka en vettig prisvärd displayport?

Du kan inte köpa till displayport. Detta är en kontakt precis som hdmi och dvi. Finns den inte på datorn så finnsden inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du kan inte köpa till displayport. Detta är en kontakt precis som hdmi och dvi. Finns den inte på datorn så finnsden inte.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/disp...

Enligt netonnet.se kan man köpa till också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bystrom4:

Du har rätt men det ger dig ändå HDMI-problemet med lägre Hz eftersom den ju kommer ifrån just en.... HDMI kontakt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bystrom4:
Skrivet av Jalle64:

Du har rätt men det ger dig ändå HDMI-problemet med lägre Hz eftersom den ju kommer ifrån just en.... HDMI kontakt.

Precis som Jalle64 skriver är det fortfarande HDMI i grunden så det kommer inte att göra någon skillnad.

Visa signatur

Lätt som Paj