Var postar/annonserar man bäst ut sitt opensource-projekt?

Permalänk
Hedersmedlem

Var postar/annonserar man bäst ut sitt opensource-projekt?

Jag och en kompis har under senaste året lagt ner ganska mkt krut på ett mjukvaruverktyg vi kodat ihop.

Koden finns på github och vi har en sida som beskriver hur allt fungerar, vad man kan tänkas använda det till osv.
--> Men vi har ingen koll på var man bäst *berättar för världen att det finns*.

Har någon här på forumet bra koll?
Ett tag tänkte vi göra en business av det och hade några potentiella investerare på tråden, men nu vi har tänkt om och vill hellre släppa det fritt (BSD- eller MIT-licenserat).

Ska man slänga upp något på stackoverflow, eller är reddit bättre för sånt här? Vad tusan taggar man det med... Sökte runt lite men hittade inget uppenbart :S.

Jag kommer inte posta någon länk i den här tråden, men om ni PMar mig så kan ni få en. Det finns en hel del ouppdaterad information på sidan och vi vill få ordning på allt innan vi släpper det fritt (kommer göras nu i helgen).

EDIT:

Nu har vi släppt det!

https://www.reddit.com/domain/culvertsoft.github.io/
https://culvertsoft.github.io/mgen/

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

länk?

EDIT: kan vi få en länk till ditt projekt på github... jag är iaf nyfiken. Tack!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hackernews kanske?

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

länk?

EDIT: kan vi få en länk till ditt projekt på github... jag är iaf nyfiken. Tack!

Jag skickar ett PM med länk, men jag vill inte annonsera ut det någonstans än innan vi kommit fram till hur vi ska göra det.
Om någon annan är intresserad får ni PM:a mig om länk. På lördag kommer vi annonsera ut det publikt.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Vadå.. De räcker väll med github? Och ligger koden där e de ju redan publikt? Eller betalar du?

Jag gjorde ett litet projekt förra veckan o de tog inte många timmar innan de fick sin första star av en användare. https://github.com/jonaz/galera-clustercheck

Kollar man trending på github så är de baserat på stars.

Permalänk
Medlem

Första steget är väl å länka här på sweclockers? Då kan vi också ge tips på vad ni kan förbättra. Se till att readme filen är bra, att ni har en licens, tydligt vilka verktyg man behöver för att utvecka vidare på tjänsten.

Sen om det är något coolt som ni vill att många ska använda så gör en snygg hemsida / skapa en bloggpost som handlar om projektet och länka det på reddit.com/r/programming.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sony?:

Första steget är väl å länka här på sweclockers? Då kan vi också ge tips på vad ni kan förbättra. Se till att readme filen är bra, att ni har en licens, tydligt vilka verktyg man behöver för att utvecka vidare på tjänsten.

Sen om det är något coolt som ni vill att många ska använda så gör en snygg hemsida / skapa en bloggpost som handlar om projektet och länka det på reddit.com/r/programming.

Tack för tipsen :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Se till att det finns paket till alla de större distributionerna så användare lätt kan installera och testa. Se till att skaffa de viktiga sakerna som alla open source projekt behöver. Bugzilla, irc kanal och kanske en wiki. Github tar hand om det mesta av det. Skapa en wikipedia sida med info om projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Hackernews kanske?

Håller med. Du kan göra en "Show HN" och om ni byggt något bra kan ni med lite tur hamna på förstasidan, vilket kan innebära 50 000+ besökare. Se bara till att projektets webbsida klarar av sådan trafik. Eftersom ni redan använder Github är Github Pages ett bra alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cfj:

Håller med. Du kan göra en "Show HN" och om ni byggt något bra kan ni med lite tur hamna på förstasidan, vilket kan innebära 50 000+ besökare. Se bara till att projektets webbsida klarar av sådan trafik. Eftersom ni redan använder Github är Github Pages ett bra alternativ.

Tack, yes, vår projekt-dokumentation och presentation ligger på github pages.
Lite tveksam till en wiki, får se.

Men IRC-kanal låter smart. Något speciellt ställe man bör lägga en sådan?

Vi planerar att releasa på lördag em/kväll någon gång.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Tjo alla! Jag är co-author till detta projekt.

Projektet vi talar om är http://culvertsoft.github.io/mgen/

Det vi valde att göra var att kasta upp en reddit post som ett första steg för att se ifall någon är villig att diskutera vårt projekt.

http://www.reddit.com/r/programming/comments/2pwb3e/mgen_mit_...

Vi funderar på att kasta upp det på HN snart. Lite osäker på ifall det är bättre att försöka få lite in lite kritik först en vända.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!