Nån som fått igång OpenVPN på DSM 5.1?

Permalänk
Medlem

Nån som fått igång OpenVPN på DSM 5.1?

Är det någon som överhuvudtaget lyckats få OpenVPN-klienten i Synologys DSM 5.1 att fungera? Och i så fall med vilken VPN-leverantör?

Har försökt få till detta i flera timmar, och jag får inte igång det... Får bara "Connection failed. Please check your network settings" när jag försöker ansluta till VPN:et via NAS:en. VPN funkar på både routern och datorn annars.

Permalänk
Avstängd

Har du VPN från bolaget ovpn.se finns det en guide hos dem. Sjäv fick jag hjälp direkt av supporten genom TW.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har en DS414 och fick detta mailet av deras support. Det fungerar fint för mig.

When you set up an OpenVPN configuration you enter ip adress, username and password. Our configuration files include multiple hostnames and multiple ports. The discrepancy between the basic functionality in Synology NAS and any OpenVPN provider is too big for the device to handle. They need to improve the interface to allow for uploads of configuration files. But until then you will have to do this yourself.

After you set up a configuration you need to log in to your Synology using telnet or SSH.

Go to /usr/syno/etc/synovpnclient/openvpn
Find file matching this pattern: client_o543589715
Make a note of the filename
Rename the file: mv client_o543589715 client_o543589715.old
Download the configuration file: wget https://anonine.com/static/custom/synology-se.ovpn
Rename the configuration file: mv Sweden-Synology.ovpn client_o543589715
Create a file with your username and password:
vi creds
Enter your username on row 1
Enter your password on row 2
To exit vi press Escape, enter :wq and press Enter

Now you have a correct configuration installed.