Windows Embedded 8.1 Industry Pro vs 8.1 student pro

Permalänk

Windows Embedded 8.1 Industry Pro vs 8.1 student pro

Hej!
Jag har nyligen byggt en dator och jag undrar om vad är skillnaden mellan windows Embedded 8.1 Industry Pro och windows 8.1 student pro.

windows Embedded 8.1 Industry Pro kan jag få gratis genom Dreamspark!
Windows 8.1 student pro kan jag köpa för 549 kr genom microsoft student butik!
Spel som jag ska spela är FSX, vanliga steam spel och lite annat smått och gott.

Är det någon stor skillnad på dem och kan det påverka datorns prestanda i spel om jag väljer det ena framför det andra?
Har hört att windows Embedded 8.1 Industry Pro är gjort för företag och att det fattas vissa funktioner.
Mvh Anton

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - ASUS Rog Strix B550-F Gaming - HyperX Fury DDR4 3600MHz 32GB - MSI Radeon RX 6700 XT 12GB MECH OC - EVGA 600W - Fractal Design Meshify C - och lite annat lullul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roosendosen:

Hej!
Jag har nyligen byggt en dator och jag undrar om vad är skillnaden mellan windows Embedded 8.1 Industry Pro och windows 8.1 student pro.

windows Embedded 8.1 Industry Pro kan jag få gratis genom Dreamspark!
Windows 8.1 student pro kan jag köpa för 549 kr genom microsoft student butik!
Spel som jag ska spela är FSX, vanliga steam spel och lite annat smått och gott.

Är det någon stor skillnad på dem och kan det påverka datorns prestanda i spel om jag väljer det ena framför det andra?
Har hört att windows Embedded 8.1 Industry Pro är gjort för företag och att det fattas vissa funktioner.
Mvh Anton

Jag vet inte vad som skiljer i detalj men embedded-versionen är ju helt klart inte avsedd för ändamålet.

Se även t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1324350...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag har läst på mig lite ytterligare och kollat på videon som var i tråden som
du länkade. Det verkar som att det är värt dem extra 500kr för att få ett bättre Windows.
Eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - ASUS Rog Strix B550-F Gaming - HyperX Fury DDR4 3600MHz 32GB - MSI Radeon RX 6700 XT 12GB MECH OC - EVGA 600W - Fractal Design Meshify C - och lite annat lullul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roosendosen:

Jag har läst på mig lite ytterligare och kollat på videon som var i tråden som
du länkade. Det verkar som att det är värt dem extra 500kr för att få ett bättre Windows.
Eller?

Fungerar embedded ens i vanlig burk? Om inte finns det väl inget att välja mellan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag använder det som vanligt windows (från dreamspark)
Funkar prima! Inga fel, exakt som vanilga windows!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Du kan använda Embeded som ett vanligt Windows.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2