Permalänk
Medlem

Uppgradering av processor

Hej Sweclockers!

Har en AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor och tänkte byta upp till någon av Intel i5 processorerna. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA 970a ds3.
Funkar mitt tänkta byte för detta moderkort? Och isåfall vilken av Intel i5 processorerna rekommenderas för en budget inom 2000 kr då du får det bästa möjliga för pengarna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wTompa:

Hej Sweclockers!

Har en AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor och tänkte byta upp till någon av Intel i5 processorerna. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA 970a ds3.
Funkar mitt tänkta byte för detta moderkort? Och isåfall vilken av Intel i5 processorerna rekommenderas för en budget inom 2000 kr då du får det bästa möjliga för pengarna.

Nej, moderkortet stödjer ingen Intelprocessor. Det är en AM3+ och stödjer AM3+ processorer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som sagt du måste då byta både moderkort och processor.
Ditt mobo verkar inte stödja så mycket processorer.... har du rev 3.0 stödjer det iaf:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Vet ej varför den stödjer den prollen men inte FX-8350? Vet ej skillnaden mellan de två heller fx-8350 e typ den vanliga.
Vet ej om man kan köra andra prollar på den som inte är med i cpu kompabilitetslistan på gigabytes hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync