Ställa baslåda på högkant?

Permalänk
Medlem

Ställa baslåda på högkant?

Jag har lite dåligt med utrymme och funderar på att placera baslådan till mina Swans M10 på högkant för att spara lite utrymme. Finns det några uppenbara problem med det? Jag tänker inte på ljudet i första hand, men att något kan bli skadat etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Jag har lite dåligt med utrymme och funderar på att placera baslådan till mina Swans M10 på högkant för att spara lite utrymme. Finns det några uppenbara problem med det? Jag tänker inte på ljudet i första hand, men att något kan bli skadat etc.

Ljudet kan bli annorlunda, men det är absolut ingen fara att något går sönder. Det är bara köra på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är bara att vända runt på den.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ljudet kan bli annorlunda, men det är absolut ingen fara att något går sönder. Det är bara köra på.

Varför skulle det kunna bli det?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Varför skulle det kunna bli det?

Varför ljudet kan ändras? Ptja, du kan ju prova själv att flytta på en baslåda runtom i rummet och se ifall det blir någon skillnad på ljudet? Att ställa baslådan på högkant förändrar högtalarens position från underlaget, vilket drastiskt kan ändra ljudet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ljudet kan bli annorlunda, men det är absolut ingen fara att något går sönder. Det är bara köra på.

Baslådan är redan placerad dumt i det att den står på sidan inte inte i mitten, något jag läst att den här basen ska göra. Det spelar mig dock mindre roll eftersom jag nästan aldrig lyssnar på något i högtalarna, de liksom bara finns där för när jag ska göra något iväg från datorn och mot förmodan inte har på mig mitt trådlösa headset.

Nu när jag skriver det här slår det mig vilken smutsig materialist jag är. De är där för att de är vita och fina, precis som mitt hemmabiosystem som står en meter bakom mig och inte heller används till något.

Brb ska sätta tassar på vad som nu är undersidan av min bas och sen ska jag prygla mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Varför ljudet kan ändras? Ptja, du kan ju prova själv att flytta på en baslåda runtom i rummet och se ifall det blir någon skillnad på ljudet? Att ställa baslådan på högkant förändrar högtalarens position från underlaget, vilket drastiskt kan ändra ljudet.

Visst är det så och det är jag väl medveten om men att vända en baslåda på sidan ger inte mycket till förändring.
Givetvis beror det om vi snackar om 5cm i skillnad eller 50cm.

Citat:

Baslådan är redan placerad dumt i det att den står på sidan inte inte i mitten, något jag läst att den här basen ska göra.

Finns inget som säger vad som är bästa position när det kommer till bas för det beror både på rummet o din/baslådans placering.
Däremot kan filtreringen i billigare grejer vara lite sisådär och då är ganska lätt att återgivningen upplevs som skev och då brukar en centrering vara rätt väg att gå.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Finns inget som säger vad som är bästa position när det kommer till bas för det beror både på rummet o din/baslådans placering.
Däremot kan filtreringen i billigare grejer vara lite sisådär och då är ganska lätt att återgivningen upplevs som skev och då brukar en centrering vara rätt väg att gå.

Eller så är det som så att den går så högt i frekvens att man kan lokalisera ljudet, vilket gör att den bör vara placerad fram i mitten någonstans.