Permalänk

bytt cpu datorn funkar inte

Hej
Har bytt cpu på moderkortet. Allt verkar funka den hittar den nya cpu i bios. Men den botar inte upp den kommer till Windows startat och inte längre. När jag går in i bios säger den att cpun fan ligger på 1136.2fhjälp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpeltoniem:

Hej
Har bytt cpu på moderkortet. Allt verkar funka den hittar den nya cpu i bios. Men den botar inte upp den kommer till Windows startat och inte längre. När jag går in i bios säger den att cpun fan ligger på 1136.2fhjälp?

"LOAD optimized defaults". Eller liknande beroende på moderkort. Prova med det i bios.

Vad är det för cpu/moderkort?

Cpu fan snurrar med 1136.2 rpm/min, fullt normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Hej
Har bytt cpu på moderkortet. Allt verkar funka den hittar den nya cpu i bios. Men den botar inte upp den kommer till Windows startat och inte längre. När jag går in i bios säger den att cpun fan ligger på 1136.2fhjälp?

Har du ominstallerat windows?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av makn:

"LOAD optimized defaults". Eller liknande beroende på moderkort. Prova med det i bios.

Vad är det för cpu/moderkort?

Cpu fan snurrar med 1136.2 rpm/min, fullt normalt

Prövade det gjorde ingen skillnad. AMD a series moderkort asus 6800k F2a55 le

Permalänk

Men inte ska man behöva installera om Windows bara för att jag byter cpun

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan ha ställt om till IDE fast du tidigare använt AHCI, kolla det!

Permalänk
Skrivet av b4l74z4r:

Moderkortet kan ha ställt om till IDE fast du tidigare använt AHCI, kolla det!

Nope inte det heller..

Permalänk

Försöker installera om Windows nu och får Det går inte att installera Windows på disk 0 partition 1. Den markerade disken har en mbr tabell. Disken är bara 1000 gb.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS? Kan vara så att den versionen du har nu inte har fullt stöd för den nya CPU:n

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Uppdaterat BIOS? Kan vara så att den versionen du har nu inte har fullt stöd för den nya CPU:n

Onödig risk, detta är samma sockel och allt och i bios hittar den cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Men inte ska man behöva installera om Windows bara för att jag byter cpun

Ditt Windows verka inte hålla med dig.

Om vi antar att du inte gjorde nått misstag när du byggde ihop datorn (tex böjt nån pinne i nån kontakt, hållare mm) så är det bara Windows kvar. Det faktum att det är när Windows laddas som du får problem stödjer det. Är det tillräckligt stor skillnad mellan gamla och nya processorn så är inte jag alls förvånad att den strejkar med tanke på hur Windows kan bli när man byter vissa delar.

Jag hoppas att du kollat upp vilken bios version som krävs för processorn. Folk bruka blir förvånad när det upptäcks att moderkort inte alls stödjer processorn de köpt trots att det är rätt socket. Dom hade inte kollat processor listan på deras moderkorts hemsida.

Permalänk
Avstängd

Ominstallera windows låter lite väl överambitiöst
Du får googla vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Onödig risk, detta är samma sockel och allt och i bios hittar den cpun

Har du Bios 6002 eller högre?
Inte? Uppdatera......

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Hej
Har bytt cpu på moderkortet. Allt verkar funka den hittar den nya cpu i bios. Men den botar inte upp den kommer till Windows startat och inte längre. När jag går in i bios säger den att cpun fan ligger på 1136.2fhjälp?

Låser datorn vid start av Windows?
behöver mer info.
Kan du starta felsäkert läge?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger börja med att kolla vilken bios version du har, o, den är gammal så kan det hända att datorn postar till bios men sen kan det krångla till sig.

Sen kör en reset defaults i bios, efter det kolla sata inställningarna osv även minnena kan du få lov att ändra till rätt hastighet.
Ta en sak i tageg lungt och metodiskt så löser sig nog det skall du se.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850