Permalänk

Fixa/öppna Strikt NAT?

Har letat som en dåre men blir inte klok på det. Mitt NAT är tydligen satt till strikt. Skulle behöva hjälp med att öppna det.

Jag spelar online på XBOX 360 och kan som jag fattat det bara spela/ansluta mot folk som har ett öppet NAT.

Har en Thomson TG784 Router från Bredbandsbolaget. P.g.a att deras utrustning visat sig vara sårbar så har de tagit bort möjligheten att logga in och ändra i sin router via webbläsaren.

Bredbandsbolaget har dessutom extremt långa väntetider i sin kundtjänst just nu. så det skulle vara trevligt om det fanns nån quick-fix på detta.

Permalänk
Medlem

Du måste nog öppna portar/port forwarding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Har letat som en dåre men blir inte klok på det. Mitt NAT är tydligen satt till strikt. Skulle behöva hjälp med att öppna det.

Jag spelar online på XBOX 360 och kan som jag fattat det bara spela/ansluta mot folk som har ett öppet NAT.

Har en Thomson TG784 Router från Bredbandsbolaget. P.g.a att deras utrustning visat sig vara sårbar så har de tagit bort möjligheten att logga in och ändra i sin router via webbläsaren.

Bredbandsbolaget har dessutom extremt långa väntetider i sin kundtjänst just nu. så det skulle vara trevligt om det fanns nån quick-fix på detta.

Hur vida din "NAT-status" är ställd bör inte påverkar anslutningar mot andra spelare/servrar. Möjligtvis om båda/alla i gruppen har NAT-status stängt så ingen kan stå som värd (jag antar att det är så XBOX fungerar om man inte har dedikerade servrar). NAT är en funktion som din router nyttjar för att översätta adress(er) till andra adress(er). I ditt fall så kommer NAT-funktionen i routern översätta de privata IP-adresserna ni har i ert hemnätverk till en skarp adress som ni fått tilldelad av er ISP som får användas ute på internet. Problematiken uppstår när andra enheter ute på internet ska initiera en anslutning till ditt XBOX. Det enda utomstående enheter ser är din skarpa IP-adress, vilket blir destinationen för trafiken. Men eftersom ni har flera enheter bakom routern så vet inte routern vart trafiken ska skickas (den som är tänkt för xbox:en).

Det är därför du behöver då göra en så kallad port forwarding (som ovanstående inlägg nämnde) vilket egentligen innebär att du säger till routern till vilken enhet i ditt privata nätverk som den här specifika trafiken ska skickas till. Vad XBOX 360 kräver för portar för att den ska kunna vara nåbar utifrån (och där få ett annat "NAT-status") vet jag inte. Men i och med att du inte kommer åt gränssnittet för att administrera routern så behöver du ringa kundtjänsten i vilket fall som helst, och där har man säkert gjort detta tidigare.

Permalänk

Xboxet rekommenderar att jag ska aktivera UPnP alternativt öppna port 3074. Så port forwarding är samma sak som att öppna portar? Hade väl varit hyfsat enkelt om man kom åt sin router....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Xboxet rekommenderar att jag ska aktivera UPnP alternativt öppna port 3074. Så port forwarding är samma sak som att öppna portar? Hade väl varit hyfsat enkelt om man kom åt sin router....

Öppna portar berättar inte åt vilket håll, vilket gör att det alltid blir problem om man bara säger öppna portar.
Öppna portar INÅT innebär samma sak som port forwarding och verkar vara precis det du vill göra.

UPnP är ett protokoll för datorer/xbox/klienter att tala om för en brandvägg/router vilka portar den vill ha öppnade. I mina ögon en gigantisk säkerhetsrisk då ett virus skulle kunna göra hela ditt nät vidöppet.

Därför återstår alltså att göra din port forwarding...