Hur öka farten på CPU fläkten... ?

Permalänk
Medlem

Hur öka farten på CPU fläkten... ?

Har en Fujitsu/Siemens PC.

Då man startar datorn så går alltid CPU fläkten till 100% och sedan stegar den ner under ca 2 minuter under uppstarts sekvensen till ? % för att sedan stanna på det varvtalet hela tiden.
Men jag vill få CPU fläkten att gå med högre varvtal än den gör därför att jag vill låta den kyla MER.
( Ökat ljud är inget problem för mig )
Hur gör jag detta ?

// NYBÖRJAREN.

Permalänk
Medlem

In i BIOS och kika

Permalänk
Medlem

Vad vill du vinna med en högre ljudnivå?
På märkesdatorer vet jag inte om du själv kan ändra på fläktkurvan, dom brukar vara väldigt begränsade i BIOS/UEFI.
Du får skriva av modellnr om vi ens ska ha en chans att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast

Innan du börjar krångla med ett OEM-moderkorts BIOS så undrar jag bara hur mycket processorn i fråga går upp i? För det kan mycket väl vara så att det du tänker göra är helt onödigt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Har en Fujitsu/Siemens PC.

Då man startar datorn så går alltid CPU fläkten till 100% och sedan stegar den ner under ca 2 minuter under uppstarts sekvensen till ? % för att sedan stanna på det varvtalet hela tiden.
Men jag vill få CPU fläkten att gå med högre varvtal än den gör därför att jag vill låta den kyla MER.
( Ökat ljud är inget problem för mig )
Hur gör jag detta ?

// NYBÖRJAREN.

Varför?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vad vill du vinna med en högre ljudnivå ?
På märkesdatorer vet jag inte om du själv kan ändra på fläktkurvan, dom brukar vara väldigt begränsade i BIOS.
Du får skriva av modellnr om vi ens ska ha en chans att kunna hjälpa dig.

Fujitsu/Siemens Scaleo-T med Intel processor.
Moderkort: Fujitsu-Siemens D1826-G
Fakta om moderkortet: http://www.rombus.de/pm/datenblaetter/2213591.pdf

Skrivet av Uzanar:

Innan du börjar krångla med ett OEM-moderkorts BIOS så undrar jag bara hur mycket processorn i fråga går upp i ?

Vet faktiskt inte hur mycket i % men jag skulle uppskatta att den snurrar ca ½ farten jämfört med vid starten.
Var kan man gå in och se varvtalet ?

Skrivet av Commander:

Varför ?

Har bytt grafikkort till ett utan fläkt och dator chassit är betydligt varmare än innan så jag vill helt enkelt få in mera kalluft i chassit.
Och kallare CPU borde väl inte innebära någon nackdel, Eller ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2stroke:

Fujitsu/Siemens Scaleo-T med Intel processor.
Moderkort: Fujitsu-Siemens D1826-G
Fakta om moderkortet:

Vet faktiskt inte hur mycket i % men jag skulle uppskatta att den snurrar ca ½ farten jämfört med vid starten.
Var kan man gå in och se varvtalet ?

Har bytt grafikkort till ett utan fläkt och dator chassit är betydligt varmare än innan så jag vill helt enkelt få in mera kalluft i chassit.
Och kallare CPU borde väl inte innebära någon nackdel, Eller ?

Vad jag menade med "går upp i" var temperaturen på processorn, det är det enda relevanta
Det kan mätas med till exempel HWMonitor när du stressar processorn dvs spelar eller liknande, prova det och återkom.
Exakt vilken processor du har är också relevant och det står i HWMonitor.

Att chassit är varmt säger egentligen ingenting då det är temperaturen på komponenterna som spelar roll, helst så ska chassit och luften som blåser ut ur chassit vara så vamrt som möjligt, detta betyder att värmen görs av med på ett bra sätt.
Visst, du kan öka fläktens hastighet men det enda du vinner på det kan vara oljud, jag tvivlar på att processorn överhettas.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Fujitsu/Siemens Scaleo-T med Intel processor.
Moderkort: Fujitsu-Siemens D1826-G
Fakta om moderkortet:

Vet faktiskt inte hur mycket i % men jag skulle uppskatta att den snurrar ca ½ farten jämfört med vid starten.
Var kan man gå in och se varvtalet ?

Har bytt grafikkort till ett utan fläkt och dator chassit är betydligt varmare än innan så jag vill helt enkelt få in mera kalluft i chassit.
Och kallare CPU borde väl inte innebära någon nackdel, Eller ?

Beror på hur kallt du vill ha det men inte relevant i detta. En snabbare CPU fläkt kommer bara höja ljudet och något lägre temp på processorn men du har fortfarande problemet att luften inte cirkulerar i chassit. Vad du behöver istället om du vill sänka temperaturen i chassit är att kolla om du kan få in en chassi-fläkt istället.

Passiva GPUer är mer riktade mot datorer med bra luftcirkulation.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Koppla bort fläkten från cpu på moderkortet.
Koppla till en 2/3/4 pin till en molexkontakt.
Då går fläkten fullt och antagligen låter som en Jas 39.
Köp en kylare billig eller dyr typ denna
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Det är mitt tips.

Lycka till/ Stefan

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad jag menade med "går upp i" var temperaturen på processorn, det är det enda relevanta
Det kan mätas med till exempel HWMonitor när du stressar processorn dvs spelar eller liknande, prova det och återkom.
Exakt vilken processor du har du ?

Att chassit är varmt säger egentligen ingenting då det är temperaturen på komponenterna som spelar roll,
helst så ska chassit och luften som blåser ut ur chassit vara så varm som möjligt, detta betyder att värmen görs av med på ett bra sätt.
Visst, du kan öka fläktens hastighet men det enda du vinner på det kan vara oljud, jag tvivlar på att processorn överhettas.

Skrivet av Commander:

En snabbare CPU fläkt kommer bara höja ljudet och något lägre temp på processorn
men du har fortfarande problemet att luften inte cirkulerar i chassit.
Vad du behöver istället om du vill sänka temperaturen i chassit är att kolla om du kan få in en chassi-fläkt istället.

Min tanke var primärt att pressa/tvinga in så mycket luft som möjligt i chassit via CPU fläkten då den tydligen har innestående kapacitet som inte används
och att detta skulle hjälpa till att sänka den totala tempen inne i chassit.

Så här ser det ut med lite vanlig surfning och med hela sidostycket bortplockat:

Är det dessa uppgifter som behövs om CPU'n ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Koppla bort fläkten från CPU'n på moderkortet.
Koppla till en 2/3/4 pin till en molexkontakt.
Då går fläkten fullt och antagligen låter som en JAS-39

Fläkten har 4 kablar.
* Blå.
* Gul.
* Röd.
* Svart.

alla dessa går till ett kontaktstycke som sitter monterat på moderkortet.

Hur många volt ska CPU fläkten ha ?
Vilka sladdar ska vara kopplade så att fläkten går till 100 % ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Fläkten har 4 kablar.
* Blå.
* Gul.
* Röd.
* Svart.

alla dessa går till ett kontaktstycke som sitter monterat på moderkortet.

Hur många volt ska CPU fläkten ha ?
Vilka sladdar ska vara kopplade så att fläkten går till 100 % ?

Är en PWM så den får redan 12V och styrs med hjälp av en signal från moderkortet. Så BIOS eller dyl kanske något program som Speedfan kan vara något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2stroke:

Min tanke var primärt att pressa/tvinga in så mycket luft som möjligt i chassit via CPU fläkten då den tydligen har innestående kapacitet som inte används
och att detta skulle hjälpa till att sänka den totala tempen inne i chassit.

Så här ser det ut med lite vanlig surfning och med hela sidostycket bortplockat:
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/rmmapxkvibqfgm/

Är det dessa uppgifter som behövs om CPU'n ?
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/hdkumakzzjhjpp/

Dessa temperaturer är inte störande höga på något sätt, så varför ändra på hastigheten? Har ni rensat burken från damm med t ex tryckluft på burk? Undvik dammsugare. (ESD)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)