Bästa sättet att uppleva MGS-story?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att uppleva MGS-story?

Hej! Köpte Metal Gear Solid: Ground Zeroes till PC för några timmar sen. Blev väldigt intresserad av storyn och liknande, främst framåt slutet när de längre mellansekvenserna drog igång. Konspirationer och sådant mysigt!
Insåg sedan att de tidigare MGS-spelen kanske skulle falla mig i smaken. Men vet inte vilka spel i serien jag ska spela för att uppleva serien på bästa sätt. Håller de äldre än idag, spelmässigt? Eller känns de hopplöst föråldrade?
Vilka spel i serien kan jag spela? Har ett Xbox 360 samt PC. Finns så många olika utgåvor och versioner, så blir inte riktigt klok. Fyran finns bara till ps3, va?
Haha, pladdrigt inlägg... Men hoppas att mina funderingar kom fram!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk

De två första kom till NES. Riktigt svårt för en liten pojk. Många år senare släpptes Metal gear solid till PS1 och det var typ det bästa spelet någonsin tillsammans med FF7&8. Sen släpptes ett par spel till PS2 som va ok för att till PS3 släppa ett monster till långfilm, här har äventyret slutat för mig då jag aldrig haft ett PS3 men såg nu att det äntligen har släppts till PC så ska ge det en chans nästa år..
(Detta är taget helt från minnet och jag är nyvaken så nått kanske inte stämmer helt)

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

De två första kom till NES. Riktigt svårt för en liten pojk. Många år senare släpptes Metal gear solid till PS1 och det var typ det bästa spelet någonsin tillsammans med FF7&8. Sen släpptes ett par spel till PS2 som va ok för att till PS3 släppa ett monster till långfilm, här har äventyret slutat för mig då jag aldrig haft ett PS3 men såg nu att det äntligen har släppts till PC så ska ge det en chans nästa år..
(Detta är taget helt från minnet och jag är nyvaken så nått kanske inte stämmer helt)

Offtopic
Är du min okänd tvillingbror?

Detta är typ exakt mitt liv kring MGS sagan....

Ontopic Bästa sätt är att börja med PS1 spelet den täcker historien rätt bra och sen kötta efter årtal tills ground zeroes, det är mkt i de senaste spel som är knutna till ps1 spelet.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Skrivet av King_Carlos:

Offtopic
Är du min okänd tvillingbror?

Detta är typ exakt mitt liv kring MGS sagan....

Ontopic Bästa sätt är att börja med PS1 spelet den täcker historien rätt bra och sen kötta efter årtal tills ground zeroes, det är mkt i de senaste spel som är knutna till ps1 spelet.

Haha

Till TS: Ja börja med MGS till PS1. Och följ med i storyn. Är du en person som klickar bort filmsekvenser är detta inga spel för dig. Låt även eftertexterna rulla på i evigheter för att få se lite teaser-filmsekvenser.(Gäller alla spelen.)
Det första borde väl gå att spela via emulator på pc. Ps2&3 spelen vet jag inte hur du ska kunna lira utan konsol..

Permalänk
Medlem

Köpte det också igår på steam , det är på rea nu så köp köp! Skulle också vilja höra lite mer om storyn men verkar som att det inte är några andra som finns till pc ? inte alla iaf...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

Offtopic
Är du min okänd tvillingbror?

Detta är typ exakt mitt liv kring MGS sagan....

Ontopic Bästa sätt är att börja med PS1 spelet den täcker historien rätt bra och sen kötta efter årtal tills ground zeroes, det är mkt i de senaste spel som är knutna till ps1 spelet.

Skrivet av StuntmanMike:

Haha

Till TS: Ja börja med MGS till PS1. Och följ med i storyn. Är du en person som klickar bort filmsekvenser är detta inga spel för dig. Låt även eftertexterna rulla på i evigheter för att få se lite teaser-filmsekvenser.(Gäller alla spelen.)
Det första borde väl gå att spela via emulator på pc. Ps2&3 spelen vet jag inte hur du ska kunna lira utan konsol..

Skrivet av Oneone:

Köpte det också igår på steam , det är på rea nu så köp köp! Skulle också vilja höra lite mer om storyn men verkar som att det inte är några andra som finns till pc ? inte alla iaf...

Okidoki! Det första verkar finnas till PC, så det "skaffar" jag! Sen hittade jag denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_Solid_HD_Collection
Verkar innehålla 2:an, 3:an + psp-spelet Peace Walker. Finns ju till Xbox 360
Då är det bara 4:an jag inte kan spela, va? Har ingen lust att köpa ett ps3 bara för ett spel

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Skrivet av olivern3:

Okidoki! Det första verkar finnas till PC, så det "skaffar" jag! Sen hittade jag denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_Solid_HD_Collection
Verkar innehålla 2:an, 3:an + psp-spelet Peace Walker. Finns ju till Xbox 360
Då är det bara 4:an jag inte kan spela, va? Har ingen lust att köpa ett ps3 bara för ett spel

Haha, sedär! Visste inte att det fanns till Xbox men då är det ju bara å spela på! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Hej! Köpte Metal Gear Solid: Ground Zeroes till PC för några timmar sen. Blev väldigt intresserad av storyn och liknande, främst framåt slutet när de längre mellansekvenserna drog igång. Konspirationer och sådant mysigt!
Insåg sedan att de tidigare MGS-spelen kanske skulle falla mig i smaken. Men vet inte vilka spel i serien jag ska spela för att uppleva serien på bästa sätt. Håller de äldre än idag, spelmässigt? Eller känns de hopplöst föråldrade?
Vilka spel i serien kan jag spela? Har ett Xbox 360 samt PC. Finns så många olika utgåvor och versioner, så blir inte riktigt klok. Fyran finns bara till ps3, va?
Haha, pladdrigt inlägg... Men hoppas att mina funderingar kom fram!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte metal gear solid legacy collection som har i princip alla spelen i en samling för Ps3 de äldre spelen är remastered i 1080p (tror jag, kan va 720p) och 60fps, jag köpte samlingen för jag hade en ps3n med bara last of us och hört att mgs har bra story, så jag började med mgs1 och de funkade fint på ps3n, joysticksen användes inte och vid en mycket känd bossfight så fanns inga kontrollportar att byta kontrollen i så gör man det i ps3ans meny mycket fiffigt.

Man får annat godis till den med som artwork och två dvdfilmer som är storyn av mgs1 o 2. Man får även metal gear 1 och två, msx utgåvan har jag för mig, de ligger i metal gear solid 3 skivan.

Har bara peace walker kvar att spela som är en konsolport av en psp eller vita, det syns mest på texturer, ögon tex som är typ påritade på en gubbe.

9.8/10

Permalänk
Medlem

Metal gear Solid 3 för PS 3 är det enda jag lirat och oj vad grymt det var. Älskade storyn och de abnormt långa mellansekvenserna. lol japan faktorn gjorde det ännu roligare hade avlidit om FC 4 ex kört dylika körare till mellansekvenser

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x