Riksdagsman vill avskaffa kopieringsavgiften

Permalänk
Melding Plague

Riksdagsman vill avskaffa kopieringsavgiften

Efter Finlands beslut att ersätta kopieringsavgiften med en statlig fond vill den moderata riksdagsmannen Jan R Andersson att samma system även ska införas i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ja tack.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör en folkomröstning påt'.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Vad tid det tog för någon i riksdagen att fatta att det nuvarande systemet är puckat!

OT: Ny-valet i åtanke kanske?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Copyswede skall som sagt förgöras, ju tidigare desto bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Går även bra att göra som Storbritannien, tillåta formatskiftning i snävare bemärkelse och inte ersätta upphovsrättsinnehavaren. Alltså att man inte får dela med sig av kopian till andra, där det ändå är svårt att göra någon gränsdragning idag när det inte handlar om kassettband eller fysiska medier längre.

Permalänk
Medlem

Finlands politik går frammåt, Sveriges bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Finlands politik går frammåt, Sveriges bakåt.

Vad med Sveriges politik är det du menar går bakåt?

(Det finns många saker, jag undrar bara om det var något särskilt du tänkte på)

Permalänk
Medlem

Nu händer det något, tack Finland.

Permalänk
Medlem

Så istället för att betala direkt så blir det indirekt genom allmänt högre skattetryck. Sprida ut kostnaden från dom som köpte hårdvara till alla. Skrota Copyswede istället och se vad som händer.

Det skulle vara intressant att se av 100kr inbetald skatt går till. Några kronor hit, några kronor till politiker, fallskärmar (Hörde nyligen om en hög politiker i Göteborg i fyra år får fallskärm på 37 000 kr från jobbets lön på 57000kr för ett par dagars jobb i månaden.), vägar, sjuk vård, skola, subventionering av allt möjligt, presstöd, förtidspensioner, sjukskrivning. Att se hur mycket som egentligen skulle kunna kapas på direkten och hur mycket samhället hade tjänat.

Låt människor bestämma mer över sig själva än föräldern staten. Låt människor göra lite misstag i livet så dom lär sig. Låt banker krascha. Låt tidningar konka. Var inte rädd för det ni känner till kan försvinna. Det som kommer kan vara mycket bättre. Men det som kommer låter sig aldrig komma till ytan i Sverige för staten håller igång så mycket verksamheter/halvdöda lik med pengapumpen så andra alternativ kan inte få luft och växa.

Permalänk
Medlem

Populistiska uttalande lär hagla inför extra valet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Första vettiga man hört från politer på länge.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Ska sådant ens få finnas så ska väl kopieringsskydden först slopas.

Det är motsägelsefullt att betala ut ersättning för privatkopiering när man lägger på kopieringsskydd för att motverka kopieringen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

give him ALL the votes!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Samma system som i finland, och det är bra då? Visst, Copyswede försvinner vilket skulle vara väldigt bra. Men sedan när är det bra att jag ska med min skatt betala någon hitte-på-avgift till artister och skådespelare? Jag är också artistisk, skapar hemsidor, logotyper och sådant, jag vill också ha gratis pengar från staten! Eller räknas inte jag? Räknas Kalle och Lars som släppte garageskivan? Är det bara Magnus Uggla och Per Gessle som ska få fortsätta glida på en räkmacka utan att göra något för det?
Vem bestämmer hur mycket och vem som ska få vad?

Jävla tramsande och daltande med dessa kändisar! Kan man inte leva på sin hobby så får man väl ha det som hobby!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Finlands sak är vår sak.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Samma system som i finland, och det är bra då? Visst, Copyswede försvinner vilket skulle vara väldigt bra. Men sedan när är det bra att jag ska med min skatt betala någon hitte-på-avgift till artister och skådespelare? Jag är också artistisk, skapar hemsidor, logotyper och sådant, jag vill också ha gratis pengar från staten! Eller räknas inte jag? Räknas Kalle och Lars som släppte garageskivan? Är det bara Magnus Uggla och Per Gessle som ska få fortsätta glida på en räkmacka utan att göra något för det?
Vem bestämmer hur mycket och vem som ska få vad?

Jävla tramsande och daltande med dessa kändisar! Kan man inte leva på sin hobby så får man väl ha det som hobby!

Bara att kolla på alla deras pengar och ändå klagar över att de inte får tillräckligt... Små snorungar är vad dom är enligt mig.
"- Jag har inte råd att köpa kalsonger för 25 tusen längre, stackars mig! :("

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad med Sveriges politik är det du menar går bakåt?

(Det finns många saker, jag undrar bara om det var något särskilt du tänkte på)

Eftersom att det finns både Nationella och vänsterriktade personer här på Swec. Så kanske vi alla gör bäst i att inte gå vidare på dom punkterna.
Åsiktskonflikter får härja på Flashback istället.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Låter vettigt. Copyswede skall som sagt förgöras, ju tidigare desto bättre.

Agreed!
Att en intresseorganisation kan lägga på en avgift på godtyckliga produkter är vansinnigt.

Vet inte om det blir mer eller mindre pengar, men jag antar att de på ett tydligare sätt måste motivera hur mycket privatkopieringen är värd. Vilket kan bli intressant att lyssna på nu när vi har spotify, netflix osv...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Kör en folkomröstning påt'.

Man röstade nyligen om trängselskatt i Göteborg.
Resultat blev klart nej.
Åtgärd? Trängselskatten höjs...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om den här så kallade stölden nu äger rum så borde dom drabbade få pengar från sina respektive försäkringsbolag, om stöldförsäkring ingår.
Att lägga kompensatoinen på en annan bransch är vrickat men att däremot lägga den på skattebetalarna finns väl någorlunda reson bakom då inget försäkringsbolag -med alla hästarna i stallet- hade degat en enda krona och de drabbade ändå bör få någon form utav kompensation.

En liten jämförelse man doc skulle kunna göra -som talar för att ingen kompensation skall ges- är att om jag ställer en väska full med pengar på gatan och den blir stulen så lär jag inte få många kronor i kompensation från varken försäkringsbolag eller staten då jag varit oaktsam
Att lägga upp mjukvara digitalt är än mer oaktsamt för att med ännu högre sannolikhet så kommer den att bli stulen, förutsatt att den har något värde.
Givetvis är det lite äpplen och päron, men om man klagar på att man blivit besulten men har varit oaksam så får man sällan kompensation.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Så istället för att betala direkt så blir det indirekt genom allmänt högre skattetryck. Sprida ut kostnaden från dom som köpte hårdvara till alla. Skrota Copyswede istället och se vad som händer.

Det skulle vara intressant att se av 100kr inbetald skatt går till. Några kronor hit, några kronor till politiker, fallskärmar (Hörde nyligen om en hög politiker i Göteborg i fyra år får fallskärm på 37 000 kr från jobbets lön på 57000kr för ett par dagars jobb i månaden.), vägar, sjuk vård, skola, subventionering av allt möjligt, presstöd, förtidspensioner, sjukskrivning. Att se hur mycket som egentligen skulle kunna kapas på direkten och hur mycket samhället hade tjänat.

Låt människor bestämma mer över sig själva än föräldern staten. Låt människor göra lite misstag i livet så dom lär sig. Låt banker krascha. Låt tidningar konka. Var inte rädd för det ni känner till kan försvinna. Det som kommer kan vara mycket bättre. Men det som kommer låter sig aldrig komma till ytan i Sverige för staten håller igång så mycket verksamheter/halvdöda lik med pengapumpen så andra alternativ kan inte få luft och växa.

Sveriges budgetproposition 2015 ha det så roligt glöm inte att läsa hela....

Övrigt bör inte politik duiskuteras på detta forum det är hårdvara och lite mjukvara samt saker som rör dessa, om högern eller vänstern eller ditt eller datt har rätt, leder bara till onödiga offtopic diskutioner... Och onödigt jobb för våra mods...

Men detta låter som ett framsteg jämfört med dagens svenska system...

*edit vill någon läsa på mer lite mer lokalt som kommuner och landstings budgetar ser ut är det bara att googla fram den intressanta kommunen/landstinget och lägga till ordet budget...
Vi har som sagt offentlighets principen (har jag för mig det heter i alla fall..) när det kommer till statliga/kommunala utgifter och inkomster de är bara otroligt träiga att läsa igenom och har inga färgglada lättförståeliga diagram heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Kör en folkomröstning påt'.

Finns väl viktigare saker att folkomrösta i så fall om. Energipolitik, Nato medlemskap et.c.

Självklart ska avgiften bort dock.

Permalänk
Medlem

Vettigaste på länge! Dags att slänga ut detta skämt till avgift!

Skrivet av Json_81:

Man röstade nyligen om trängselskatt i Göteborg.
Resultat blev klart nej.
Åtgärd? Trängselskatten höjs...

Folkomröstning i Sverige är inte dikterande, endast vägvisande, så att säga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter intressant och trevligt!

Permalänk
Medlem

Låter som en oerhört korkad idé. Varför ska folk ha ersättning för en företeelse som inte existerar idag? Avskaffa avgiften helt istället. Det skulle bli mer rättvist, ligger bättre i tiden, och skulle hjälpa till att få fart på ekonomin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att det finns både Nationella och vänsterriktade personer här på Swec. Så kanske vi alla gör bäst i att inte gå vidare på dom punkterna.
Åsiktskonflikter får härja på Flashback istället.:)

Med all välmening!

Släpp det där.

Både du och jag, vet om att det är helt ok att ha åsiktskonflikter här på Swec! !! !!

Så snälla, blanda inte in Flashback i det hela.

Du har väl varit i Forum/Övriga Ämnen (?) där finns det åsiktskonflikter så det härjar om det stort, och det är helt ok att ha en åsikt där

/ Copyswede om några dagar, kommer att ha några nervösa timmar framför sig Och jag älskar det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bättre men inte bra, det ska inte vara fond-finansierat, utan skivbolagen får helt enkelt lägga till kopieringsavgiften på priset av skivorna om de vill ha intäkterna, det är löjligt att jag ska betala för produkter jag inte köper. Lite som att jag ska ge volvo pengar för att någon 18-åring i Växjö ibland lånar sin pappas bil. Musik må vara kultur, men det är i första hand en produkt.

Permalänk
Medlem

"Självklart ska upphovsmännen få betalt". För vad? Rättigheten att använda sitt köpta material hur man vill? Borgare...
Ta bort skiten helt istället, hur jävla svårt ska det vara?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

varför lägga en avgift på privatkopiering ens? vem gör sånt helt ärligt längre? den som kopierar annans material gör det endast genom att piratkopiera. bättre vore att lägga en fond på piratkopiering och sen göra det lagligt istället. på så vis är det någon vettig grund bakom.

har helt ärligt aldrig hört någon som privatkopierar saker. så om jag inte hört det, hur kan det vara så utbrett att det krävs en fond och en avgift för hela svenska folket för det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!