Strömmande spel med Steam, Nvidia Shield, Sony Playstation 4 och Nintendo Wii U

Permalänk
Melding Plague

Strömmande spel med Steam, Nvidia Shield, Sony Playstation 4 och Nintendo Wii U

Att strömma spel till annan enhet är en omtalad finess på både PC och konsol. SweClockers testar fem av de populäraste lösningarna och undersöker hur det hela fungerar i praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

> mfw IBM (lenovo)
> Inte taggad nsfw

OnT: Kul att se att Steams streaming fungerar bra. Sist jag provade var det väldigt ostabilt och segt.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Fredagen räddad, den här panelen!? (Vet inte vad jag ska kalla denna) var mysig att kolla på.

Intressant artikel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Någon här som kan förklara för mig hur man får BF4 att funka med Steam in-home streaming?
Senast jag kollade var BF4 ett Originspel, eller har jag missat något?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Geeks Gaming

Varför har du inte tagit med plattor i allmänhet? Visst det streamas inte, men dom fyller samma funktion, spela i soffan.
Jag gillar real racing 3 på en iPad, riktigt skönt soffspel som är alldeles lagom seriöst. Hade ju varit värt att nämna plattor just för att en sheild och wiu är egenligen plattor inriktade på spel.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Skogsmard:

Någon här som kan förklara för mig hur man får BF4 att funka med Steam in-home streaming?
Senast jag kollade var BF4 ett Originspel, eller har jag missat något?

Emil förklarade det i filmen. Man lägger till origin via add non-steam program så kan man sedan starta bf4 och hoppa in på en server därifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Någon här som kan förklara för mig hur man får BF4 att funka med Steam in-home streaming?
Senast jag kollade var BF4 ett Originspel, eller har jag missat något?

Steam -> Add a game -> Välj .exe-filen. så fort origin öppnas börjar bilden streamas (desktop), så starta spelet genom Origin (eller hur man gör)

Nämner nog detta i varje nyhetsartikel som har något med Nvidia Shield att göra, men... Limelight! Gör din android-enhet till en egen Nvidia shield. Detta kräver dock att du har någon slags dosa, t.ex. en Wii, PS eller Xbox-dosa då det inte finns något sätt att styra mus/tangentbord via touch.
Ger lite gratis reklam för den då jag helt enkelt älskar appen

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel! Själv använder jag både Wii U och Steam In Home Streaming i dagsläget. Gillar båda lösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

En fråga som känns relevant. Vad är det för nätverk du har hemma? Router? N, AC? 2,4ghz, 5ghz? uppkoppling?

En fråga som känns än mer relevant.
Läser/ser du inte hela texten/filmen innan du kommenterar?

Det står ju i klartext.

"PC-systemet som agerar server för relevanta tester är en överklockad Core i7-2600K med Geforce GTX 780 Ti. Nätverket är byggt runt en Asus RT-N66U med god placering, stabil signal och hög överföringshastighet till klienterna. Både gamingdatorn, HTPC-maskinen, Wii U och Playstation 4 är anslutna med ethernetkabel"

/ Kör själv med steam in home streaming när det finns behov. Tycker det funkar helt ok.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Någon här som kan förklara för mig hur man får BF4 att funka med Steam in-home streaming?
Senast jag kollade var BF4 ett Originspel, eller har jag missat något?

Oh, jag måste hört fel jag trodde det va "STREAM in home"

Permalänk
Medlem

Steam har ju fördelen att man kan köra trådat hela vägen. Vilket övertygar i jämförelse med de ibland instabila trådlösa nätverken. Men tekniken är i princip för en HTPC, inte en bärbar konsol.

Vita verkar annars en trevlig lösning om man är mer av en konsol-människa i och med att handkontroll och skärm är i ett samt att den besitter bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Det finns ett tillbehör som gör att du kan klicka fast din mobil på DS4, så har du "en" enhet.

Edit: http://www.sonymobile.com/global-en/apps-services/remote-play...

Permalänk
Relik 📜

Kul att artikeln uppskattas! Den är medvetet lite annorlunda, mer fokus på hur jag upplever grejerna än massa mätvärden. Jag tror helt enkelt det är viktigare just här, siffror kan lätt bli svår- eller feltolkat.

Skrivet av AlvarBerglind:

Varför har du inte tagit med plattor i allmänhet? Visst det streamas inte, men dom fyller samma funktion, spela i soffan.
Jag gillar real racing 3 på en iPad, riktigt skönt soffspel som är alldeles lagom seriöst. Hade ju varit värt att nämna plattor just för att en sheild och wiu är egenligen plattor inriktade på spel.

Det är helt enkelt en artikel som fokuserar på streaming. Skulle jag även plocka in plattor och telefoner med mobilspel blir det betydligt bredare, dessutom in på ett område där jag personligen helt enkelt saknar intresse. Ämne för en annan artikel kanske.

Skrivet av Majora:

Steam -> Add a game -> Välj .exe-filen. så fort origin öppnas börjar bilden streamas (desktop), så starta spelet genom Origin (eller hur man gör)

Nämner nog detta i varje nyhetsartikel som har något med Nvidia Shield att göra, men... Limelight! Gör din android-enhet till en egen Nvidia shield. Detta kräver dock att du har någon slags dosa, t.ex. en Wii, PS eller Xbox-dosa då det inte finns något sätt att styra mus/tangentbord via touch.
Ger lite gratis reklam för den då jag helt enkelt älskar appen

Tipsa på bara! Jag valde ut en rad tjänster jag själv använder och kan testa på enkelt hemma, det finns givetvis många fler. Därför vi har ett briljant kommentarsfält.

Skrivet av Naxos:

Det finns ett tillbehör som gör att du kan klicka fast din mobil på DS4, så har du "en" enhet.

Edit: http://www.sonymobile.com/global-en/apps-services/remote-play...

Japp, har sett den! Tycker dock "paketet" med till exempel Vita fortfarande är smidigare, bara en pryl att ta med och hålla laddad. Givetvis kan man ha argumentet att telefonen ska med oavsett, men då blir det rörigt. Kan dock slänga in en rad om tillbehöret i artikeln!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Värt att tilläggas är att det även går att spela Wii-spel med Wii Us Gamepad. Du kan välja att använda Gamepad som bildskärm och kan då använda IR-mottagaren för att kunna använda Wiimotes och Nunchucks direkt mot den. Knapparna på Gamepad går dock inte att använda i Wii-läget.

Permalänk
Inaktiv

Det här var en väldigt bra och annorlunda recension.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för den här genomgången. Bra innehåll SweClockers, det är för exakt sånt här som jag återkommer (femtio gånger om dagen)

Permalänk
Medlem

Streaming i all ära, men julledigheten kommer softas med en 3DS och Pokémon Lugna gatan alla dagar haha

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kul att artikeln uppskattas! Den är medvetet lite annorlunda, mer fokus på hur jag upplever grejerna än massa mätvärden. Jag tror helt enkelt det är viktigare just här, siffror kan lätt bli svår- eller feltolkat.

Det är helt enkelt en artikel som fokuserar på streaming. Skulle jag även plocka in plattor och telefoner med mobilspel blir det betydligt bredare, dessutom in på ett område där jag personligen helt enkelt saknar intresse. Ämne för en annan artikel kanske.

Tipsa på bara! Jag valde ut en rad tjänster jag själv använder och kan testa på enkelt hemma, det finns givetvis många fler. Därför vi har ett briljant kommentarsfält.

Japp, har sett den! Tycker dock "paketet" med till exempel Vita fortfarande är smidigare, bara en pryl att ta med och hålla laddad. Givetvis kan man ha argumentet att telefonen ska med oavsett, men då blir det rörigt. Kan dock slänga in en rad om tillbehöret i artikeln!

En fråga till Emil...

Hur tror du Sony Xperia Z3 Tablet Compact skulle upplevas med PS4 streaming, tror du att det skulle vara samma eller bättre prestanda-mässigt mot telefonen ni testade med?

Sen borde ni tagit med Playstation TV i testet när ni ändå var inne på att sitta på soffan med en htpc

Bra artikel!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Tackar för den här genomgången, så som jag funderat på de här sakerna utan att veta eller tagit reda på ett dugg om dem, så täckte ni upp de funderingar jag haft och har, mitt nästa surfplatteköp blir nog faktiskt pga den här genomgången ändå en shield tablet, så att tableten blir mer använd än som bara e-reader,återigen tackar för genomgången som var utmärkt!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Blackie:

En fråga till Emil...

Hur tror du Sony Xperia Z3 Tablet Compact skulle upplevas med PS4 streaming, tror du att det skulle vara samma eller bättre prestanda-mässigt mot telefonen ni testade med?

Sen borde ni tagit med Playstation TV i testet när ni ändå var inne på att sitta på soffan med en htpc

Bra artikel!

Plattan är ju större, vilket i sig antagligen gör enorm skillnad. Ett stort problem med Z3C är den lilla skärmen, det är helt enkelt väldigt plottrigt. Prestandamässigt bör det annars gå på ett ut, om inte Sony får för sig att köra full 1920x1080 på plattan. Jag har ingen aning om upplägget där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har det inte varit problem med WiFi och Android 5.0 (Lollipop)? Kanske därför Nvidia Shield har problem?

Hur fungerar Steam streaming på Linux? I linux kan man köra flera användare samtidigt, så kanske det går att använda "spel-datorn" samtidigt som den streamar?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av houze:

Har det inte varit problem med WiFi och Android 5.0 (Lollipop)? Kanske därför Nvidia Shield har problem?

Hur fungerar Steam streaming på Linux? I linux kan man köra flera användare samtidigt, så kanske det går att använda "spel-datorn" samtidigt som den streamar?

fast du tappar ju prestandan som den som streamar tar upp, så man kan ju inte direkt köra två tunga spel samtidigt...

Permalänk
Medlem

antar att med nvidia shield att man kan sitta hos polaren och lira genom datorn hemma?
eller gäller det enbart om datorn ligger i samma nätverk?

kanske finns ett självklart svar på detta, men då har jag missat det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag är ju en såndär som mer eller mindre har gått över til andra sidan (frukt) när det gäller datorer. Med det sagt måste jag nästan ha en stationär dator stående men, den används endast till PC spel. Därför fungerar Steam home streaming riktigt bra til Macen.

Datorn står i källaren, kopplad på switchen. Remote desktop styr den.

Erfarenheten här dock är att snabbt nätvärk är viktigt. Visst, det fungerar okej på trådlöst N nät men, ingenting slår en fysisk kabel...

Trevlig snabbtitt Emil. Tack för det

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kan knappt spela remote med min Xperai Z3 med min PS3'a, det längsta jag har lyckats vara ansluten mot enheten är ca 30 sekunder, sedan laggar den ut. Detta på samma som t.ex. Vita som klarar det utan problem.

PS Vita är också ganska så välkänd för att ha dålig Wifi så jag undrar snarare ur kass Z3 är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Steam -> Add a game -> Välj .exe-filen. så fort origin öppnas börjar bilden streamas (desktop), så starta spelet genom Origin (eller hur man gör)

Nämner nog detta i varje nyhetsartikel som har något med Nvidia Shield att göra, men... Limelight! Gör din android-enhet till en egen Nvidia shield. Detta kräver dock att du har någon slags dosa, t.ex. en Wii, PS eller Xbox-dosa då det inte finns något sätt att styra mus/tangentbord via touch.
Ger lite gratis reklam för den då jag helt enkelt älskar appen

Tänkte bara lägga till ett par saker.

Limelight finns även till PC.
Bortsett från Steam så är det även väldigt enkelt att lägga till program i Nvidia Experience, vilket leder till att du slipper starta allt via Steam.
Limelight Root - För rootade(duh) enheter, har mycket bättre funktionalitet med mus om du inte lirar med kontroll.
Det går även att styra musen via touch, tryck snabbt med ett finger för vänsterklick, 2 fingrar för högerklick.
Flyter på riktigt fint på t.ex. Tegra 3-enheter, lite sämre men inte alls dåligt på Snapdragon S4 Pro. Intel Atom är lite osäkert, inte hittat någon specifik info där.

Finns en massa info i den officiella tråden på xda.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Hade ingen aning om att Steam in home streaming existerade.

Tackar för denna artikel! God Jul

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Splashtop kan streama de flesta spelen till andorid och ios nu hyffsat, splashtop är det enda som funkar till linux. Och som sagt limelight är också ett alternativ, funkar rätt så bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har en Shield Tablet 32gb och även om jag inte testat att streama så upplever jag också samma problem med svagt nätverk. Till och med billiga andriodtelefoner ger bättre täckning är Shielden. Detta har varken blivit bättre eller sämre efter Lollipop vad jag märkt. Ställen där jag kunnat snylta på öppna nätverk nås helt enkelt inte av Nvidia Shield =(

Permalänk
Medlem

Nej, nu är det allt dags för lite surdoftande hyperbol:

Begiper inte poängen med detta. Den enda s.k. fördelen är att man kan befinna sig på valfri plats (inom maxräckvidden), vad det nu ska vara bra för. Allt annat är nackdelar; sämre upplevelse, sämre responstider, sämre kvalité (lossykomprimerad video), sämre skärm (upplösning eller storlek eller kvalité eller alla tre), sämre kontroller (om man nu inte gillar att släpa runt på tangentbord och mus men då faller ju den s.k. fördelen med mobiliteten), batteritider och laddning, större risk för strul och dessutom extrakostnad i form av mobil hårdvara. Och sämre ergonomi, oftast. Det hela framstår som en nödlösning på ett i praktiken icke-existerande problem.

Noteras bör att jag ogillar soffspelande och avskyr konsoller.

Visa signatur

5950X, 3090