kass FPS med relativt ny dator aldrig funkat bra.

Permalänk
Medlem

kass FPS med relativt ny dator aldrig funkat bra.

Hej Sweclockers!

Köpte för ett par månader sen en ny dator via komplett:

grafik: xfx r7 260x 2gb

CPU: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor 3,5GHZ (Atm klockad till 4GHZ)

Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 4X2 GB DDR3 (alltså 8gb)

nätagg: coolermaster 500W

Köpte denna dator via komplett som sagt för att uppgradera mig lite från mitt gamla system. Problemet jag har är att jag har OTROLIGT dålig FPS i spel. 30-40FPS i t.ex. heroes of the storm och mitt nya system funkar ärligt sämre än mitt gamla skit system jag har haft i ca 3-4 år. Försökt att hitta en lösning men har nu tröttnat och ber om er hjälp här. Vad kan vara felet, eller har jag helt enkelt köpt en skit dator via komplett fast den låg under kategorin gaming datorer hos komplett? Fps dropsen är så extrem så ibland känns det som spelen går i slowmotion, T.ex. nya dragon age Inquision är HELT ospelbart.
ska väl tilläggas att det ej har med klockningen att göra då jag provat original precis samma problem.

tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga ett konstigt beteende hos datorn, när jag startar den så startar den en sek för att sedan slockna sen startar den efter ca 2sek av sig självt. Kanske är ett normalt beteende hos vissa datorer men det är något som jag tyckt vart underligt ända sen jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

Kan även tillägga ett konstigt beteende hos datorn, när jag startar den så startar den en sek för att sedan slockna sen startar den efter ca 2sek av sig självt. Kanske är ett normalt beteende hos vissa datorer men det är något som jag tyckt vart underligt ända sen jag köpte den.

Det är ju ingen monsterburk du köpt direkt. Vet inte riktigt vad som är normal FPS med de delarna men 30-40 låter rimligt tycker jag.

Näe, gamingdator tycker jag är lite felbenämnt av Komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varken processor eller grafikkort är något kraftpaket men det ska väl räcka till enklare spel? jag har inte orkat testa heroes of the storm fast jag är i betan så vet inte hur krävande det är men jag kan inte tänka mig att det är tungdrivet.

Permalänk
Medlem

Den må vara ny men den är inte speciellt kraftfull

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nej jag är medveten om att det kanske inte är det kraftigaste jag köpt, men tycker det är rätt underligt att endel spel tillomed flöt bättre på min gamla dator med ati 4670 och nån gammal intel processor minns ej vad det var exakt.. men är väl bara acceptera att man sula 8k på en skit dator antar jag.

Permalänk
Medlem

Hade ju önskat sig en uppgradering från det gamla iaf trodde det hade gått ganska mycket framåt under dom 4åren jag hade min gamla hah.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna, Dålig internet kabel, router, Fel inställningar i configen, Den går varm, Virusskydd, brandvägg, Inställningar i Catalysm Control Center eller helt enkelt är spelet för krävande och du måste sänka från den bästa grafiken.

(Har ingenaning om vad det är för typ av spel eller dylikt)

Permalänk
Medlem

alla inställningar i catalyst är inställt på Use application blahablaha. och även om jag ställer ner det på lägsta upplever jag det som extremt dåligt i spel. har sökt på t.ex. youtube där folk har typ samma system där exempelvis battlefield 4 flyter fint på 60fps..

https://www.youtube.com/watch?v=66BiQsOM9_M se denna.

Permalänk
Medlem

Det ska ju inte ge sämre prestanda än ett 4670. 260x motsvarar ett 5870 ungefär.

Har du verkligen testat heroes of thé storm på den gamla datorn men samma inställningar?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

eller varför inte denna: https://www.youtube.com/watch?v=0S6O0ZlmeKo verkar flyta helt ok för han precis samma system som mig, men min börjar lagga och varva upp ordentligt bara av att kolla på klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det ska ju inte ge sämre prestanda än ett 4670. 260x motsvarar ett 5870 ungefär.

Har du verkligen testat heroes of thé storm på den gamla datorn men samma inställningar?

Nej har inte testat Hots på den gamla, Men har lirat diablo 3 och CS:GO på den gamla och ärligt tycker jag det flöt bättre på den gamla. Utan tvekan flöt diablo 3 bättre. ballar ur fullständigt på den här nya datorn efter en stund i spelet. när jag kollar Core Temp efter jag spelat så har den aldrig gått över 50c medans jag spelar så verkar inte vara problem med överhettning heller.

Permalänk
Medlem

Tycker allt ser rätt schysst ut utom grafikkortet som inte är det grymmaste.
Men du har inte testat lite andra spel?
Jag själv kör en AMD 760k. Det är en 4core 3.8ghz prolle med 4.1ghz boost. Klockad till 4.7ghz och jag kör ett gtx 750 ti och det skall vara i klass med ditt r7 260x. Här är vad min burk pressar i titanfall och bf4:

https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k bf4 på ultra. Obs 750 ti är ej riktigt ett kort du kan köra bf4 i ultra med men tänkte se vad det kunde prestera och var rätt schysst för ett instegskort.

https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall. spelet är i motorn låst på 60fps så därför jag ej kom över det fast jag stängde av v-sync. vet man kan låsa upp spärren men ej orkat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Känns på något sätt som allt är "instabilt eller att den går ojämnt" kan inte riktigt förklara felet. Det händer ibland men ytterst sällan att jag förvånas över att datorn helt plötsligt funkar bra, det som gör mig så förbryllad. för nästa gång jag startar den och ska köra sitter jag och är förbannad över att spelen "går segt, i slowmotion" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tycker allt ser rätt schysst ut utom grafikkortet som inte är det grymmaste.
Men du har inte testat lite andra spel?
Jag själv kör en AMD 760k. Det är en 4core 3.8ghz prolle med 4.1ghz boost. Klockad till 4.7ghz och jag kör ett gtx 750 ti och det skall vara i klass med ditt r7 260x. Här är vad min burk pressar i titanfall och bf4:

https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k bf4 på ultra. Obs 750 ti är ej riktigt ett kort du kan köra bf4 i ultra med men tänkte se vad det kunde prestera och var rätt schysst för ett instegskort.

https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall. spelet är i motorn låst på 60fps så därför jag ej kom över det fast jag stängde av v-sync. vet man kan låsa upp spärren men ej orkat.

Har testat endel spel men upplever att problemet är mer eller mindre i alla, så som det flyter för dig finns det inte en CHANS att jag kommer i närheten av som det är nu. Runt 100fps i CS:GO in game ligger jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

Känns på något sätt som allt är "instabilt eller att den går ojämnt" kan inte riktigt förklara felet. Det händer ibland men ytterst sällan att jag förvånas över att datorn helt plötsligt funkar bra, det som gör mig så förbryllad. för nästa gång jag startar den och ska köra sitter jag och är förbannad över att spelen "går segt, i slowmotion" igen.

Ja asso det verkar som ngt är skumt. Är ändå schyssta saker du har. Var den komplett ihopsatt eller du har själv satt ihop den?
Är det ny hd med nytt windows etc på eller du kör gammal windows du hade på ditt förra system?

Tempen var lugn sa du inte över 50 grader. Men kör igång resurs övervakaren i aktivitetshanteraren i windows och kolla processer där. Soretera efter cpu användning. Kolla så inget i idle ligger mer än 2-3% max då och då.
Kolla även så ej "system avbrott" eller ngt liknande ploppar upp där. Starta ett spel och om du kan köra windows mode eller tabba ut och kolla så det ej är ngn hårdvarukonflikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja asso det verkar som ngt är skumt. Är ändå schyssta saker du har. Var den komplett ihopsatt eller du har själv satt ihop den?
Är det ny hd med nytt windows etc på eller du kör gammal windows du hade på ditt förra system?

Komplett byggd, dom hade nån kampanj i mars då jag köpte den hette typ "komplett Gaming Mars erbjudande blahiblaha" Sitter 2st Western D hdd 500g i den.
Kör med windows 8.1 och senaste OMEGA drivisarna men provat dom gamla drivrutinerna med men samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

Komplett byggd, dom hade nån kampanj i mars då jag köpte den hette typ "komplett Gaming Mars erbjudande blahiblaha" Sitter 2st Western D hdd 500g i den.
Kör med windows 8.1 och senaste OMEGA drivisarna men provat dom gamla drivrutinerna med men samma.

Märkligt. Vet du vilken mobo revision du har? 1.0 eller 2.0? (står printat på moderkortet ngnstans, ofta ute i kanten eller vid moderkortsnamnet eller ngt, såg på bilden att det står längst nere i vänster hörn på ditt moderkort)Såg där fanns en ny bios ett 1.0 iaf. Ta ner cpuid-z och kolla moderkortet vilken bios version du har. Ibland kan bios uppdateringar fixa en del kompabilitetsproblem etc.

En annan sak som ibland kan hjälpa är att ta ur strömkabeln, ta ur biosbatteriet (ha ur i en 5 min) eller resetta bios på pins eller knapp om det finns och sen sätta ihop allt igen. Bara så man helt rensar bios så inställningar etc, så där är fräscht default settings sen. OBS skriv upp dina överklockningsinställningar först bara så du ej behöver pillra med dem igen.

Låt det vara default tills du får den att gå som den skall.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Märkligt. Vet du vilken mobo revision du har? 1.0 eller 2.0? (står printat på moderkortet ngnstans, ofta ute i kanten eller vid moderkortsnamnet eller ngt, såg på bilden att det står längst nere i vänster hörn på ditt moderkort)Såg där fanns en ny bios ett 1.0 iaf. Ta ner cpuid-z och kolla moderkortet vilken bios version du har. Ibland kan bios uppdateringar fixa en del kompabilitetsproblem etc.

En annan sak som ibland kan hjälpa är att ta ur strömkabeln, ta ur biosbatteriet (ha ur i en 5 min) eller resetta bios på pins eller knapp om det finns och sen sätta ihop allt igen. Bara så man helt rensar bios så inställningar etc, så där är fräscht default settings sen.

hmm när jag kollar CPU-Z så står det V: F1 under mainboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

hmm när jag kollar CPU-Z så står det V: F1 under mainboard.

Då har du rev 1.0 och där finns en bios uppdatering. En beta men jag hade kört den då du har problem:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4591#b...

Packa upp den på ett usb minne. Gå in i bios och välj "q-flash" tror jag gigabytes flash vertyg heter, välj usb stickan och bios filen och flasha om biosen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Då har du rev 1.0 och där finns en bios uppdatering. En beta men jag hade kört den då du har problem:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4591#b...

Packa upp den på ett usb minne. Gå in i bios och välj "q-flash" tror jag gigabytes flash vertyg heter, välj usb stickan och bios filen och flasha om biosen.

Har tråkigt nog inget USB minne tillgängligt atm, det ligger på jobbet:( men får prova det på måndag isf, postar CPU-Z info här iaf om det kan ge dig någon idé om annat strul. SE BILD

Permalänk
Medlem

Tvivlar ju på att komplett kopplat fel, men grafikkortet sitter i PCIEx16 sen finns det ju en plats som heter PCI Express 2.0 med. den sitter rätt när den sitter i 16x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

Har tråkigt nog inget USB minne tillgängligt atm, det ligger på jobbet:( men får prova det på måndag isf, postar CPU-Z info här iaf om det kan ge dig någon idé om annat strul. SE BILD

Du kan köra från windows då. Brukar vilja köra det direkt från bios. Tror det är @bios som är uppdateringsverktyget:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4591#u...

Ta drivers sen med och ta ner dem för ditt moderkort. nätverk, ljudkort etc så det verkligen blir rätt som installeras så inte det är windows egna drivisar som körs för nätverk o ljudkort etc nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Oj vad tråkigt, det var nåt ihop plock från lagret de ville bli av med till överpriser. Finns inte mycket att göra mer än köpa nytt grafikkort i alla fall om du ska gama men nu kommer julreorna så köp ett grafikkort typ Gtx 970 och är det stockkylaren på? Så fall passa på köp en bättre kylare med för 6 kärnor alstrar mycket värme och tror nog blir billigast att köpa begagnat moderkort så du kan klocka mer för de första revisionerna kan man se som test exemplar.

Tills dess uppdatera hela datorn med ny bios och alla moderkorts drivrutiner och resten av systemet och klocka ner den lite, det kan vara ett problem för moderkortet kan inte ge processorn mer ström.

Edit: Tips Usb-minnen kan man köpa 3-pack 4-8Gb för 50-100:- i flesta teknik affärer och bra att ha för olika operativsystem och filer.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Oj vad tråkigt, det var nåt ihop plock från lagret de ville bli av med till överpriser. Finns inte mycket att göra mer än köpa nytt grafikkort i alla fall om du ska gama men nu kommer julreorna så köp ett grafikkort typ Gtx 970 och är det stockkylaren på? Så fall passa på köp en bättre kylare med för 6 kärnor alstrar mycket värme och tror nog blir billigast att köpa begagnat moderkort så du kan klocka mer för de första revisionerna kan man se som test exemplar.

Tills dess uppdatera hela datorn med ny bios och alla moderkorts drivrutiner och resten av systemet och klocka ner den lite, det kan vara ett problem för moderkortet kan inte ge processorn mer ström.

Edit: Tips Usb-minnen kan man köpa 3-pack 4-8Gb för 50-100:- i flesta teknik affärer och bra att ha för olika operativsystem och filer.

Mhm verkar tyvärr inte bättre:( får väl försöka skrapa ihop några kronor nu om det kommer julrea och köpa mig ett annat grafikkort. Ja stockkylare på men verkar inte vara något problem med överhettning iomed att den nästan aldrig är över 50C även om den är klockad till 4.0GHZ

Provade flasha biosen nyss, lika illa fortfarande. Dragon Age inquistion går nästan i slowmotion på Medium inställt.

Permalänk
Medlem

Annars får jag sälja skiten och köra fullt ut på min XBONE. men vill ju ha pc hah

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeensen:

Mhm verkar tyvärr inte bättre:( får väl försöka skrapa ihop några kronor nu om det kommer julrea och köpa mig ett annat grafikkort. Ja stockkylare på men verkar inte vara något problem med överhettning iomed att den nästan aldrig är över 50C även om den är klockad till 4.0GHZ

Provade flasha biosen nyss, lika illa fortfarande. Dragon Age inquistion går nästan i slowmotion på Medium inställt.

Dragon age på ett 260x
https://www.youtube.com/watch?v=GB5IoL5RdIw

Asso ngt verkar ej stämma skall gå bättre än du beskriver på ett 260x. Bara risk att du köper nytt men att felet är kvar.

Du har kollat i cpuid-z att nya biosen är inne?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner processorn till runt 3.7Ghz om det kan vara moderkortet som inte kan ge processorn tillräckligt watt, du kanske kan lämna tillbaka datorn och byta till andra delar att sätta i ett annat chassi komplett kan vara snälla ibland.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Testa klocka ner processorn till runt 3.7Ghz om det kan vara moderkortet som inte kan ge processorn tillräckligt watt, du kanske kan lämna tillbaka datorn och byta till andra delar att sätta i ett annat chassi komplett kan vara snälla ibland.

Ang nerklock, din processor kör väl på standardklock efter du flasha om biosen? Kör på standard till du fått det att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ang nerklock, din processor kör väl på standardklock efter du flasha om biosen? Kör på standard till du fått det att fungera.

Ja den kör på standard klocka nu efter bios, fortfarande samma problem. så jäkla svårt att förklara exakt hur felet är men om ni spelat diablo 3 så tänk er att allt man gör kommer 0.5sek senare än det borde. svårt som tusan att förklara men allt känns som det är i otakt.