Permalänk
Avstängd

Vill byta moderkort?

Hej jag har en dator som jag köpt från blocket. den har en am2 moderkort. och jag undrar om det går att byta am2 moderkort till atx moderkort. eftersom jag hittar ingen fin chassi enligt mig. så frågan är går det att byta am2 till atx moderkort? och hur svårt är det?

Amd athlon x2 64 5000+ dual core- 2,60 ghz
Ati radeon 3600 hd
5 gb ram.
500 gb hard

Permalänk
Medlem

AM2 är en socket. ATX är en formfaktor. Två helt olika saker. Om du vill byta till AM3 moderkort måste du även byta processor. Har lite svårt att förstå vad du vill göra. Vill du uppgradera moderkort och processor?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Men hur ser jag om jag har atx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

Men hur ser jag om jag har atx?

Vad är det för moderkort du har?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

nodus 3 står det på cpu-z

Permalänk
Medlem

så länge du ska ha ett chassi som klarar ATX så behöver du inte oroa dig. Det du har nu kommer att passa.

Permalänk
Avstängd

så har jag atx formfaktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

så har jag atx formfaktor

Bara namnet "Nodus 3" räcker inte. Installera Speccy och se vad det säger om ditt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

ASUSTek Computer INC. NODUS3 (Socket AM2 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

ASUSTek Computer INC. NODUS3 (Socket AM2 )

Det är ett M-ATX kort vilket är mindre i storlek jämfört med vanligt ATX. Kanske ATX moderkort inte kommer passa i din chassi. Vad är det för chassi du har?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

google upp hp pavilion d4595.se och sen första bilden till vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

google upp hp pavilion d4595.se och sen första bilden till vänster

Du har en gammal märkesdator som är inte gjord för att uppgraderas. Jag tror inte det kommer passa i lådan. kanske dags att spara till en ny dator?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

ok men kan jag byta chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

ok men kan jag byta chassi

Ja det kan du men då måste du även skaffa ny nätagg och så måste du ta ut allt annat du har inne i datorn och installera i nya chassit.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

ja jag vet det men om jag byter min moderkort till en nyare M-atx moderkort går det att upgradera datorn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

ja jag vet det men om jag byter min moderkort till en nyare M-atx moderkort går det att upgradera datorn då?

Ja du kan skaffa ett nytt M-ATX moderkort och skruva in i chassit. Varför vill du ha nytt moderkort förresten?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

så att jag kan uppgradera grafikkorten och processorn så den klarar de nya spelen. men vilken grafikkort rekommenderar du som passar min moderkort som jag har nu? tack för dina svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

så att jag kan uppgradera grafikkorten och processorn så den klarar de nya spelen. men vilken grafikkort rekommenderar du som passar min moderkort som jag har nu? tack för dina svar

Alla dagens grafikkort passar i dagens moderkort, tänk på att om du köper ett nytt moderkort så åker du på att köpa ny cpu och ram eftersom AM2 kort inte säljs längre och de använder ddr2 minnen som inte är kompatibla med ddr3.

Det slutar helt enkelt med att du för köpa en helt ny dator, det du kan spara från den gamla lär vara typ hårddisken om den nu inte är en gammal IDE disk (vilket den troligtvis lär vara eftersom det är en am2 rigg)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

så att jag kan uppgradera grafikkorten och processorn så den klarar de nya spelen. men vilken grafikkort rekommenderar du som passar min moderkort som jag har nu? tack för dina svar

Allting du har i datorn är väldigt gammalt och behöver bytas ut. Om jag var du hade jag sparat till en ny dator istället. Med stor garanti kommer din nätagg och processor flaskhalsa ditt nya grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

men det går väl att byta moderkortet+cpu+gpu så att min dator klarar den nya spelen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

men det går väl att byta moderkortet+cpu+gpu så att min dator klarar den nya spelen,

Både ja och nej. Du måste även byta hårddisk, RAM minnen och nätagg för att det ska fungera ihop med övriga nya delar. Alltså mycket som du behöver byta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Och ram och nätaggregat och chassi = ny dator

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

men jag tänker på att köpa amd r7 260x skulle det passa med min proccesor och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

men jag tänker på att köpa amd r7 260x skulle det passa med min proccesor och moderkort.

Ditt nuvarande moderkort och processor? Det kommer passa på moderkortet men du kommer inte kunna koppla pci kablarna på grafikkortet. Dessutom kommer din processor flaskhalsa grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

men varför kommer jag inte kunna koppla pci kablarna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

men varför kommer jag inte kunna koppla pci kablarna till grafikkortet?

Pga ditt nätagg har inte två PCI kablar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Hur vet du det? och jag kan då byta nättagg

Permalänk
Avstängd

och r7 260x behöver endast 1x 6 pin och det har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeking24:

Hur vet du det? och jag kan då byta nättagg

Känns som detta kommer ta hela dagen att hjälpa ^^ Jag vet för att det är gammalt. Även om du har två PCI kablar så har du inte tillräckligt med ström (Watt) för att driva grafikkortet. Och även om du har tillräckligt med Watt så kommer ditt nya grafikkort flaskhalsas av processorn. Vill inte upprepa igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

ok tack så mycket