Går den att laga?? Kaffe + Dator = ?

Permalänk
Inaktiv

Går den att laga?? Kaffe + Dator = ?

Hejsan Sweclockers!

Det är så att min moster har råkat hälla kaffe över sin dator, jag har fixat den så att den funkar. Men ett problem kvarstår. Tangentbordet som troligen är helt igenkläggat med kaffe funkar inte. Enklast vore självfallet att köpa externt tbord men skulle vara kul och veta om det finns något sätt a laga det

Mycket tacksam för svar //Noah

Permalänk

Pröva ta bort tangenterna och gör rent med papper eller liknande. Annars vet jag inte

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ofta går det att köpa tangentbord som reservdel.
Brukar inte vara speciellt dyrt, men det beror förstås på vilken dator.
Titta på ebay eller googla.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

annars kan du prova att skruva loss tgbordet och tvätta rent det ordentligt, först med tvål å vatten, sedan med kemiskt ren alcohol.
se till att det är snustorrt innan du sätter ihop det igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/04Y0836-for-Thinkpad-L440-T431s-T440-...

Tyvärr hittar jag inget svenskt billigt. Det där är tyskt om du klarar dig på det (?)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv

tack för hjälpen! kommer ta bort det och tvätta så fort jag har fört över alla hennes viktiga filer, och att köpa nytt "original" känns lite dumt, och förlåt för att jag inte sa modellen, det är inte MIN lenovo utan en gammal CompaQ Presario CQ50. Men blir nog ett trådat tangentbord, tror tyvärr inte att det går och laga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Pröva ta bort tangenterna och gör rent med papper eller liknande. Annars vet jag inte

Skrivet av glemmy:

Ofta går det att köpa tangentbord som reservdel.
Brukar inte vara speciellt dyrt, men det beror förstås på vilken dator.
Titta på ebay eller googla.

Skrivet av Haptic:

annars kan du prova att skruva loss tgbordet och tvätta rent det ordentligt, först med tvål å vatten, sedan med kemiskt ren alcohol.
se till att det är snustorrt innan du sätter ihop det igen.

Skrivet av ggwp:

http://www.ebay.com/itm/04Y0836-for-Thinkpad-L440-T431s-T440-...

Tyvärr hittar jag inget svenskt billigt. Det där är tyskt om du klarar dig på det (?)

glömde att citera flera kolla över

Permalänk
Skrivet av ggwp:

http://www.ebay.com/itm/04Y0836-for-Thinkpad-L440-T431s-T440-...

Tyvärr hittar jag inget svenskt billigt. Det där är tyskt om du klarar dig på det (?)

Läste du TS inlägg längre än första raden?

Precis som tidigare sagt så kolla upp modellnamn och gå in på eBay och sök så kan du hitta ett liknande, ibland hittar man ett med danska tecken, men layouten är densamma. Har nytt på en IBM för några år sedan som köptes utomlands och jag byte tangentbordet till ett svenskt.

EDIT: Här är ett som bör passa den laptop din moster har.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag såg inte att han skrev modellen någonstans, antog att det var thinkpadden i hans sign.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rappe Rodent:

Läste du TS inlägg längre än första raden?

Precis som tidigare sagt så kolla upp modellnamn och gå in på eBay och sök så kan du hitta ett liknande, ibland hittar man ett med danska tecken, men layouten är densamma. Har nytt på en IBM för några år sedan som köptes utomlands och jag byte tangentbordet till ett svenskt.

EDIT: Här är ett som bör passa den laptop din moster har.

Okej tack

Permalänk
Avstängd

Vill du prova kan du montera loss tangentbordet och skölja under vatten och sen låta torka under någon vecka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|