Permalänk
Medlem

Råd inför datorbygge

Tja, jag har fått i uppdrag att plocka ihop en dator åt flickvännen som stressar mig hårt nu då hon lyckats lista ut att ett sims 4 ligger i en av hennes julklappar:P

Det är säkert 3,5 år sedan ja byggde min egen så känner mig lite ringrostig minst sagt. Med lite mer tid skulle ja säkert kunna läsa på lite mer osv så kände att det säkraste vore att fråga er proffs =D

Plockade ihop något snabbt nu på kvällen och fick fram detta här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7500813/2014-12-20

Såg sen att det fanns mängder med nya trådar som verkar ligga runt samma budget vi har tänkt oss (7-8000 men upp till en tusenlapp + skulle inte vara hela världen om det gör stor skillnad) så nån av dessa trådar innehåller säkert ett mycket mer optimalt paket, men tänkte att medans jag kikar på dom själv så låter jag er komma med tips.
Syftet med datorn är väll i princip bara till att spela Sims och Minecraft på om jag inte lyckas få upp intresset för något annat men gränsen prestandamässigt ligger ju på nämnda spel iallafall.

Det skall vara en komplett dator (skärm, mus tangentbord, os och ljud har vi) och jag känner mig väl bekväm med att montera ihop den själv då ja ofta hjälper polare med just den biten.

Blir att beställa senast den 21a så lite tidspress, hoppas ni kan hjälpa mig.

MVH Sauce

Permalänk

Här kommer ett mycket snabbt paket för 9000. Har valt en större SSD ist. för HDD:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7500920/2014-12-21

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

känns ju lite onödigt med gtx 970 för the sims och minecraft.

enligt http://www.notebookcheck.net/Sims-4-Benchmarked.125840.0.html ska ett 760 klara 79 fps medel i 1920x1080 ultra.

Permalänk
Medlem

Wow ett rikting värstingtips Jag vet inte hur det varit i tidigare versioner av sims men det lär ju ploppa upp en o annan expansion som kanske drar upp prestandakravet lite så e kanske värt att köra hårt redan från början?

Jag ska överlägga med henne iallafall.
Men jag har hört mycket att man borde installera os på en ssd och köra resten av datorn via en vanlig typ hdd, men det kanske är lika bra att köra allt genom ssd direkt?
Hur som helst är ja tacksam för dom snabba svaren, ni är bäst! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sauce89:

Wow ett rikting värstingtips Jag vet inte hur det varit i tidigare versioner av sims men det lär ju ploppa upp en o annan expansion som kanske drar upp prestandakravet lite så e kanske värt att köra hårt redan från början?

Jag ska överlägga med henne iallafall.
Men jag har hört mycket att man borde installera os på en ssd och köra resten av datorn via en vanlig typ hdd, men det kanske är lika bra att köra allt genom ssd direkt?
Hur som helst är ja tacksam för dom snabba svaren, ni är bäst! =D

Installera OS på SSD samt program och vissa spel, ja.

Vad har du för budget?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Har sagt att 8k skulle räcka men kan nog gå upp till 10 om jag kan motivera det väl

Permalänk
Medlem

Du kan nog få det billigare än såhär. Ska hon spela Minecraft och Sims 4 så krävs inte mycket.. Byt till ett sämre chassi och ta bort CPU kylaren om du vill få det ännu billigare.

Lägg till en HDD om ni behöver mer lagring.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7502448/2014-12-21

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Satsa på 120-128gb SSD och 1TB vanlig hårddisk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Satsa på 120-128gb SSD och 1TB vanlig hårddisk.

Våga vägra mekaniska diskar

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Det slutade med den här + en extra hårddisk =D

Tacksam för alla snabba och bra svar, ni är toppen!