To be, or not to be. To NUC or HTPC!?

Permalänk
Medlem

To be, or not to be. To NUC or HTPC!?

NUC eller HTPC som media/jobb/surf dator

Jo det är såhär kära sweklockare, att jag sitter och grubblar över en dator lösning till min kära mor.
Har kollat en del nu på NUC's då det känns som ett väldigt smidigt alternativ mot en HTPC eller stationär dator, men vad är egentligen mest prisvärt? Systemet ska kopplas mot TVn i vardagsrummet med internet kabel (inte wifi)

Låt säga att det här systemet är på tapeten för en NUC (3747kr)
Länkar

Hade en HTPC som jag bygger för samma peng vara ett bättre alternativ rent prestandamässigt för att låna engelskan 'most bang for the buck'?

Fördelar jag ser med HTPC: Bättre expanderings möjligheter, mer utgångar tex dedikerad mic ingång, mer usb ingångar, bättre temperatur i systemet, möjligtvis priset. Annars ser jag NUC som en klar vinnare, mindre form faktor, lätt gömd, "ljudlös".

Användning
Köra Office program som word och exel för lätt arbeten, tex dokumentera ekonomi utan tunga uträkningar
Surfa med ett antal flikar öppna samtidigt
Uppspelning av media, så som filmer och musik både från lokala filer och streamat via tjänster som Spotify, Netflix, Hbo Nordic
Krav
Köra Windows os (win7)
Klara av videouppspelning av 1080p, filformat: avi,mp4,mkv @ filstorlek 10GB+
Budeget
Siktar på cirkus~3500kr

Inget krav på 4k längre..
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad din mor har för tv, men vore det inte bättre med en laptop om hon ska köra officeprogram och surfa? Blir extremt jobbigt för ögonen att göra sånt på en stor tvskärm i längden.

Vill hon sen se netflix o sånt är det ju lätt att bara plugga in en hdmikabel o köra, alternativt köra en chromecast o casta en flik från chrome.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Sälv hade jag ju valt en HTPC, möjligen en mindre PC.

Visst en NUC är liten och smidig, men säg att du vill kunna kunna köra lite bilspel på TVn? då räcker inte kraften i en NUC för att köra ett spel i respektabel FPS.

jag vet, jag har testat på intel HD grapichs 4000 och en i5 3570K!

även om där skulle sitta en nyare krets så vet jag inte ifall det hade hjälpt, jag hade typ 30 FPS i GRID 2, och Need for speed shift 2 var ospelbart.

Nu kanske du inte kommer att lira casual framför tvn eller kanske har en konsoll, men det avgör du själv! Känner du att kraften från ULW I3an i nucen kommer räcka så kör på det! Men vill du ha något med lite mer punch i så hade ju en AMD APU varit bra då där hade varit ungefär samma CPU prestanda(om man har en A8/A10) men med en kraftigare GPU.

Och du har såklart valfrihet om du bygger en mindre HTPC

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7501522/2014-12-21

Något sådant hade ju fungerat?

Permalänk
Skrivet av Addiie:

NUC eller HTPC som media/jobb/surf dator

Jo det är såhär kära sweklockare, att jag sitter och grubblar över en dator lösning till min kära mor.
Har kollat en del nu på NUC's då det känns som ett väldigt smidigt alternativ mot en HTPC eller stationär dator, men vad är egentligen mest prisvärt? Systemet ska kopplas mot TVn i vardagsrummet med internet kabel (inte wifi)

Låt säga att det här systemet är på tapeten för en NUC (3747kr)
Länkar

Hade en HTPC som jag bygger för samma peng vara ett bättre alternativ rent prestandamässigt för att låna engelskan 'most bang for the buck'?

Fördelar jag ser med HTPC: Bättre expanderings möjligheter, mer utgångar tex dedikerad mic ingång, mer usb ingångar, bättre temperatur i systemet, möjligtvis priset. Annars ser jag NUC som en klar vinnare, mindre form faktor, lätt gömd, "ljudlös".

Användning
Köra Office program som word och exel för lätt arbeten, tex dokumentera ekonomi utan tunga uträkningar
Surfa med ett antal flikar öppna samtidigt
Uppspelning av media, så som filmer och musik både från lokala filer och streamat via tjänster som Spotify, Netflix, Hbo Nordic
Krav
Köra Windows os (win7)
Klara av videouppspelning av upp till 4k, filformat: avi,mp4,mkv
Budeget
Siktar på cirkus~3500kr

Jag tycker något i stil med en nuc. Köpte motsvarande till svärmor/svärfär och den passade klockrent. Något att ta i beaktande är de få portarna dock. Hade jag köpt en sådan dator för det ändamålet idag hade jag lagt 200 till och köpt en BRIX istället. Lite mindre, fullstor HDMI och inbyggd bluetooth. Sen hade jag kompletterat den med ett bluetoothtangentbord och mus.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Har för mig att INTELS nya NUC inte har nya HDMI standarden, dvs inte kunna köra 4k.
Vill du vara säker på att burken klarar 4k kanske du ska välja en HTPC med ett hyfsat grafikkort ändå. Går ju att göra en HTPC väldigt liten också med ett mitx kort. AMD har ju annars en ganska potent GPU del som kanske klarar 4k redan idag?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Din fråga är ju lite konstig egentligen, NUC, HTPC eller PC typ, men de är inte alternativ som står mot varandra utan som innefattar varandra. En NUC är en PC som kan agera rollen HTPC om du använder den som det. Jag förstår dock vad du menar och har suttit i lite samma sits själv.

Svaret är förstås att det beror på. Vill du kunna spela så duger inte en NUC utan då måste du ha en dator med ett grafikkort som klarar av spel, laptops utan dedikerad grafik faller då också bort. För övriga saker så räcker en NUC eller en hyfsat billig laptop säkerligen gott och väl. Men det finns förstås andra aspekter, dina föräldrar kanske vill ha en central lagringsplats för typ foton från telefoner eller så, eller för nedladdade filmer osv. om de håller på med sånt. Då är det ju fint med en HTPC med plats för en stor disk så den också kan agera media- eller filserver. Eller så kanske det är väldigt viktigt med tystheten och i så fall är det väl bäst att sätta ihop nåt eget med fokus på just ljudnivåer. Eller så kanske det är viktigt att datorn passar in i inredningen och då kan en NUC som enkelt göms vara bra, eller en PC i ett HTPC-chassi som ser ut mer som en förstärkare eller så. En laptop upphängd bakom teven kan också fungera bra. Vill man ha möjligheter att arbeta på datorn mer än bara i absoluta nödfall så går det mycket smidigare med en laptop eller en dator med en separat skärm, mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Min enda input här är att då vi lever i en föränderlig värld med standarder för bildöverföring så kan det vara mer framtidssäkert att köpa dator med utbytbart grafikkort. Nu klarar de senaste NUC-arna 4K utan större problem vad jag vet, HDMI 1.4a stöder detta. Dock som mest 30Hz vilket funkar fint till film och TV men eventuella spel blir lidande och även skrivbordsmiljön kan kännas hackig och slö i den frekvensen. Detta gäller dock bara i 4K så klart.
Köper du en billig HTPC med expansionsplats kan du vid behov sätta i ett nytt billigt grafikkort ur lägsta segmentet för att få rätt port och stöd.

Min rekommendation blir alltså ett mini-ITX-system med plats för grafikkort när det blir aktuellt. De nya moderkorten har oftast också HDMI 1.4a så grundfunktionaliteten finns där.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Hela grejen är menat att kunna ersätta hennes gamla världsrekords långsamma laptop då hon bara använder den för att streama svt play och betala räkningar och utföra enklare översikts ekonomi med hjälp av word/exel.
Sen vill jag ersätta mäcket när jag och mina syskon,släkt och vänner är på besök slippa gå via dessa värdelösa Youtube appar på datorn och att släpa ner min brors dator och koppla via HDMI för att se på något film, egentillverkad så som införskaffad 1080p film med mkv filformat, då Tvn inte kan läsa större filer eller mkv överhuvudtaget via usb-sticka tex.. Sedan kunna dra upp videos via olika hemsidor som vimeo osv med en redig webbläsare hade varit guld värt!

Sen klart om man bygger en HTPC med ett grafikkort finns möjligheten att köra Steam för att köra spel, men då jag irriterar mig på dålig bildkvalitet tror jag det blir för dyr historia i dags läget att kunna lite köra racing spel på tvn med stadiga ~60fps

Blev mes impad när jag såg kapaciteten en lite rackar som en NUC har, sen med surfa menar jag i korta stunder och när man sitter flera stycken runt Tvn. Min mor surfar tillräckligt på jobbet haha i dagsläget surfar hon det lilla hon gör på sin iPhone, tidigare hade hon en ipad men har nu apple-tv vilken jag inte gillar värst mycket.

Sen krav på 4k kanske är att ta i när i dagsläget 90% körs 1080p, var mest kanske en framtidsförsäkring då införskaffning av 4k Tv redan ske nästa jul eller så men vem vet kanske inte.

Skrivet av immutable:

Nu vet jag inte vad din mor har för tv, men vore det inte bättre med en laptop om hon ska köra officeprogram och surfa? Blir extremt jobbigt för ögonen att göra sånt på en stor tvskärm i längden.

Vill hon sen se netflix o sånt är det ju lätt att bara plugga in en hdmikabel o köra, alternativt köra en chromecast o casta en flik från chrome.

I dagsläget har hon en 1080p tv i stil med Sony BRAVIA 48", jo men hon surfar inte i långa perioder eller mycket, om något så är det film och serier på menyn för hennes del. Sen måste den kunna utföra nödvändigheterna som att betala räkningarna

Skrivet av SwedenVirre:

Sälv hade jag ju valt en HTPC, möjligen en mindre PC.

Visst en NUC är liten och smidig, men säg att du vill kunna kunna köra lite bilspel på TVn? då räcker inte kraften i en NUC för att köra ett spel i respektabel FPS.

jag vet, jag har testat på intel HD grapichs 4000 och en i5 3570K!

även om där skulle sitta en nyare krets så vet jag inte ifall det hade hjälpt, jag hade typ 30 FPS i GRID 2, och Need for speed shift 2 var ospelbart.

Nu kanske du inte kommer att lira casual framför tvn eller kanske har en konsoll, men det avgör du själv! Känner du att kraften från ULW I3an i nucen kommer räcka så kör på det! Men vill du ha något med lite mer punch i så hade ju en AMD APU varit bra då där hade varit ungefär samma CPU prestanda(om man har en A8/A10) men med en kraftigare GPU.

Och du har såklart valfrihet om du bygger en mindre HTPC

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7501522/2014-12-21

Något sådant hade ju fungerat?

Jo precis, men problemet är att om det ska spelar så kommer det vara jag mina bröder som skulle göra det, då vi alla sitter på tyngre maskiner hemma och har hög standard på både bild kvalitet och stadiga fps på cirkus 60fps så drar det snabbt iväg kostnaden, eller? Kan ju inte köra tex GRID 2 som du nämnde i 60fps i 1080p upplösning med en HTPC/mindre dator som kostar 4k att bygga? Det bygget du länkar orkar inte mycket för spel väg utan grafikkort? ska det läggas till vad kostar ett sådan? Men oavsett så trillar vi snabbt över bugeten, MEN systemet som det ser ut nu hur står det sig mot NUCen jag la fram som förslag, då inget lagring finns med finns det integrerat eller du missade en SSD tex?

Skrivet av FreakyLeo:

Jag tycker något i stil med en nuc. Köpte motsvarande till svärmor/svärfär och den passade klockrent. Något att ta i beaktande är de få portarna dock. Hade jag köpt en sådan dator för det ändamålet idag hade jag lagt 200 till och köpt en BRIX istället. Lite mindre, fullstor HDMI och inbyggd bluetooth. Sen hade jag kompletterat den med ett bluetoothtangentbord och mus.

Kul att det funkade bra med en NUC där! Och ja det är en av de stora nackdelarna med just NUC's i min åsikt, du är begränsad helt enkelt. Och som du var inne lite på en BRIX som har lite mer tillgångar och inbyggd bluetooth ja då är vi uppe i 5-6 tusen helt plötsligt vilket är lite för mycket idagsläget för en julklapp då hon nyss fyllt 50 och blev lagom bortskämd med presenter då

Skrivet av Bad Habit:

Har för mig att INTELS nya NUC inte har nya HDMI standarden, dvs inte kunna köra 4k.
Vill du vara säker på att burken klarar 4k kanske du ska välja en HTPC med ett hyfsat grafikkort ändå. Går ju att göra en HTPC väldigt liten också med ett mitx kort. AMD har ju annars en ganska potent GPU del som kanske klarar 4k redan idag?

Okej låter inte bra, någon som vet mer om det? Den NUCen jag länkat funkar den med 4k, annars var 4k mest en lite framtidsförsäkring då införskaffning av 4k Tvn kanske kommer redan nästa jul eller så.

Skrivet av snajk:

Din fråga är ju lite konstig egentligen, NUC, HTPC eller PC typ, men de är inte alternativ som står mot varandra utan som innefattar varandra. En NUC är en PC som kan agera rollen HTPC om du använder den som det. Jag förstår dock vad du menar och har suttit i lite samma sits själv.

Svaret är förstås att det beror på. Vill du kunna spela så duger inte en NUC utan då måste du ha en dator med ett grafikkort som klarar av spel, laptops utan dedikerad grafik faller då också bort. För övriga saker så räcker en NUC eller en hyfsat billig laptop säkerligen gott och väl. Men det finns förstås andra aspekter, dina föräldrar kanske vill ha en central lagringsplats för typ foton från telefoner eller så, eller för nedladdade filmer osv. om de håller på med sånt. Då är det ju fint med en HTPC med plats för en stor disk så den också kan agera media- eller filserver. Eller så kanske det är väldigt viktigt med tystheten och i så fall är det väl bäst att sätta ihop nåt eget med fokus på just ljudnivåer. Eller så kanske det är viktigt att datorn passar in i inredningen och då kan en NUC som enkelt göms vara bra, eller en PC i ett HTPC-chassi som ser ut mer som en förstärkare eller så. En laptop upphängd bakom teven kan också fungera bra. Vill man ha möjligheter att arbeta på datorn mer än bara i absoluta nödfall så går det mycket smidigare med en laptop eller en dator med en separat skärm, mus och tangentbord.

Jo jag förstår vad du menar med konstig fråga men det är ändå stor skillnad speciellt utseendemässigt och ljudnivå på de 3 olika alternativen.
Vill jag kunna spela spel är mina krav höga och då blir kategori mindre PC, men då går priset långt över budgeten också.
Då det finns NAS i hemmet räcker det för lagring ju, kan till ock med dela direkt från min brors full tower till nuc;en via hemnätverket i sådant fall.
Absoult ser jag fördelarna du poängterar och du gav mig lite idér jag inte hade tänkt på men just ljudnivå är semi viktigt kommer inte höras när man ser på film/serier/tv ändå men just inrednings aspekten är enormt viktig, då jag enkelt kan "tejpa" fast en NUC bakom tvn är det optimalt, annars blir det att bygga själv i finare chassi som passar in; men då åter igen drar pengarna iväg..

Skrivet av Videoapan:

Min enda input här är att då vi lever i en föränderlig värld med standarder för bildöverföring så kan det vara mer framtidssäkert att köpa dator med utbytbart grafikkort. Nu klarar de senaste NUC-arna 4K utan större problem vad jag vet, HDMI 1.4a stöder detta. Dock som mest 30Hz vilket funkar fint till film och TV men eventuella spel blir lidande och även skrivbordsmiljön kan kännas hackig och slö i den frekvensen. Detta gäller dock bara i 4K så klart.
Köper du en billig HTPC med expansionsplats kan du vid behov sätta i ett nytt billigt grafikkort ur lägsta segmentet för att få rätt port och stöd.

Min rekommendation blir alltså ett mini-ITX-system med plats för grafikkort när det blir aktuellt. De nya moderkorten har oftast också HDMI 1.4a så grundfunktionaliteten finns där.

Det är just här mitt stora dilemma ligger, ska det byggas ska det göras rätt och snyggt blir alltså kanske något dyrare historia än NUC. Men jag har möjlighet att uppgradera i framtiden, men NUCen lockar med sin simpelhet och minimalistiska storlke som bara enkelt kan slängas upp bakom Tvn med kardborrband.
Blev impad när jag såg denna videon (dock är den inte godkänd i uppspelning av 4k i youtube tex)

Permalänk
Medlem

Vad blir motsvarigt till denna NUC om man ska bygga systemet i tex BitFenix Prodigy chassiet?

Är detta något med samma prestanda? För det blir tusenlappen dyrare 4502kr, visst lite mer funktionalitet och möjlighet att uppgradera och slänga i GPU i framtiden tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Tack för snabba svar!

Hela grejen är menat att kunna ersätta hennes gamla världsrekords långsamma laptop då hon bara använder den för att streama svt play och betala räkningar och utföra enklare översikts ekonomi med hjälp av word/exel.

Jag tycker nästan att det mest låter som att det behövs en ssd. världsrekordlångsamma datorer brukar må väldigt bra av en ssd. Och det kommer hon ha god nytta av och njuta av när hon betalar räkningar med...

Permalänk
Skrivet av Addiie:

Tack för snabba svar!

TEXT

Nja så mycket extra blir det väl inte? Skall du spela kanske en AMD Brix är att föredra, jag vet inte hur kraftig den är men jag har en HTPC med AMD A10 och den klarar ganska mycket.

AMD A8 Brix med SSD och Ram = 3200kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503139/amd-brix

Intel i3 Brix med SSD och Ram = 3850kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503164/brix-i3

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Vad blir motsvarigt till denna NUC om man ska bygga systemet i tex BitFenix Prodigy chassiet?

Är detta något med samma prestanda? För det blir tusenlappen dyrare 4502kr, visst lite mer funktionalitet och möjlighet att uppgradera och slänga i GPU i framtiden tex

Varför bygga i ett så enormt (och samtidigt litet chassi på insidan) som ett Prodigy? Finns bra mycket bättre modeller där ute.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Just nu bygger jag antingen en HTPC med möjlighet att slänga in en GPU vid senare tid eller en NUC i3/AMD variant som klarar upp spelning av 1080p och lite surfande.

Ber därför gärna om tips på HTPCs för detta ändamål och om jag ska köra Intel eller AMD nu när jag "bara" ska köra 1080p!? (budget fortfarande ~3500kr)

Skrivet av TobiasJ:

Jag tycker nästan att det mest låter som att det behövs en ssd. världsrekordlångsamma datorer brukar må väldigt bra av en ssd. Och det kommer hon ha god nytta av och njuta av när hon betalar räkningar med...

Absolut först tanken, men då den inte ens är från detta seklet känns det mer mäck än möda, plus den är för stor för att gömma bakom dator och låter som en kulspruta vid video uppspelning där den inte klara av 480p i fullskärm utan stutter/lag

Skrivet av FreakyLeo:

Nja så mycket extra blir det väl inte? Skall du spela kanske en AMD Brix är att föredra, jag vet inte hur kraftig den är men jag har en HTPC med AMD A10 och den klarar ganska mycket.

AMD A8 Brix med SSD och Ram = 3200kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503139/amd-brix

Intel i3 Brix med SSD och Ram = 3850kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7503164/brix-i3

Ahh tack, har ingen hum om hur mycket de klara av i spel väg ska in och kika recensioner. *efter recension koll* nja det är inte mycke till gaming den klarar av sitter jag och ska spela tex ett bil spel eller liknande "handkontrolls spel" så ligger de runt 10-35fps i snitt när man kör medium settings i 1080p, det är inget jag klarar av tyvärr.
Men vill jag ha ett system med spel kapacitet går jag nog HTPC vägen istället, känns både roliga och mer optimalt med flest utgångar/ingångar till handkontroller osv.

Skrivet av NodCommander:

Varför bygga i ett så enormt (och samtidigt litet chassi på insidan) som ett Prodigy? Finns bra mycket bättre modeller där ute.

Njä inget är hugget i sten, har mer ögonen på Corsair Obsidian 250D isåfall. Men poängen är att den ska vara litet och ser bra ut då den måste så på golvet bredvid Tv stationen. Sen är ju utseendet väldigt subjektivt som sagt men något du rekommenderar istället dårå?

Permalänk
Medlem

Är den mer än 15 år gammal så gör din mor en tjänst och byt ut den! (Jag vet att det entusiaster som tycker att 600 Mhz och 256 MB RAM är "mycket", men detta är Svensson-användare). Använder förmodligen IDE-buss iaf, så en ssd med sata-interface är du inte behjälpt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Är den mer än 15 år gammal så gör din mor en tjänst och byt ut den! (Jag vet att det entusiaster som tycker att 600 Mhz och 256 MB RAM är "mycket", men detta är Svensson-användare). Använder förmodligen IDE-buss iaf, så en ssd med sata-interface är du inte behjälpt av.

Den är från 07/08, men den är sliten o ful så den får sparas på vinden till krisfall

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om detta HTPC bygge? Bättre eller sämre prestanda än NUCen(3748kr)?

3748kr
NUC
RAM
SSD

Dold text

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7505090/htpc

Permalänk
Skrivet av Addiie:

Vad säger ni om detta HTPC bygge? Bättre eller sämre prestanda än NUCen(3748kr)?

3748kr
NUC
RAM
SSD

Dold text

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7505090/htpchttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7505090/htpc

Lägg till ett diskret grafikkort och kör crossfire, då borde den gå att spela på hyffsat.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Lägg till ett diskret grafikkort och kör crossfire, då borde den gå att spela på hyffsat.

Har inget behov av att kunna spela idagsläget, tänkte bara ha den till att surfa 🏄 och kunna spela upp videos,1080p 10gb+ mkv filer. Helst kunna köra allt jag säger på den i 1080p format utan några problem.

Men då är bygget overkill för 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer bli jättejobbigt att tex jobba i officeprogram om den ska vara kopplad mot TVn hela tiden. Vore det inte bättre att lägga pengarna på en ny fräschare laptop? (Och köp till en SSD)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det kommer bli jättejobbigt att tex jobba i officeprogram om den ska vara kopplad mot TVn hela tiden. Vore det inte bättre att lägga pengarna på en ny fräschare laptop? (Och köp till en SSD)

Kort svar nej

Ska det införskaffas en laptop måsten den duga som laptop också litet chassi i förhållande till skärm bra batteri tid, design, när den är inkopplad till tvn gömma undan den så det inte ser malplacerad ut. Och då hittar du inte en laptop för 3500kr med de funktioner och krav som jag har då.

Har du tips på HTPCn jag la ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Kort svar nej

Ska det införskaffas en laptop måsten den duga som laptop också litet chassi i förhållande till skärm bra batteri tid, design, när den är inkopplad till tvn gömma undan den så det inte ser malplacerad ut. Och då hittar du inte en laptop för 3500kr med de funktioner och krav som jag har då.

Har du tips på HTPCn jag la ihop?

Inga tips rakt av, jag hade troligen själv petat ihop något liknande för den budgeten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Funkar det här systemet (kompabiletet?) för att surfa spela upp 1080p via youtube/twitch/vimeo och spela upp filmer i 1080p av typ mkv, storlek 10Gb+ filer?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7509300/1080p-uppspelning

Permalänk
Medlem

"nuc" barebone

Om man ska köra på nuc varianten för att enbart kunna spela upp 1080p videos från webbläsare samt blu-ray film 1080p mkv filer, vilken barebone system för tusenlappen ska man köra på då!?
Är det Zodiac, brix eller nuc som gäller då?

Tänker mig det här RAM och SSDn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag tycker nästan att det mest låter som att det behövs en ssd. världsrekordlångsamma datorer brukar må väldigt bra av en ssd. Och det kommer hon ha god nytta av och njuta av när hon betalar räkningar med...

Var du ironisk nu eller? Du tjänar tvärtom väldigt lite på att köpa en SSD om allt du ska göra är att surfa och streama SVT-play. Lagringsmediumet används väldigt lite då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Funkar det här systemet (kompabiletet?) för att surfa spela upp 1080p via youtube/twitch/vimeo och spela upp filmer i 1080p av typ mkv, storlek 10Gb+ filer?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7509300/1080p-uppspelninghttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7509300/1080p-uppspelning

Bara så jag inte glömmer tipsa om detta om du ska beställa från Inet:

Fraktfritt för Sweclockers, lägg i varukorgen

Ska knåpa ihop ett litet förslag också under dagen om det hinns med i julstressen.. Din hopplockade dator stöder det du vill men jag har ändå lite synpunkter

EDIT: Så, här kommer ett litet förslag med kommentarer!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7510173/2014-12-23

Jag har ändrat om lite som du ser. Angående SSD och nätaggregat försökte jag pressa priset lite bara då valet av SSD inte kommer påverka datorn något nämnvärt och valde ett nätagg som är modulärt och 80+ (bronze) för att få ner storlek och värme/ljud. RAM tog jag utan stora kylflänsar då du inte ska överklocka dem och de kan komma i vägen vid eventuellt byte av processorkylare i framtiden.

Sen valde jag att byta till ett Intelsystem då det mer stämmer överens med dina behov. Du skrev att nu var det bara 1080p film/surf som gäller och det klarar båda systemen bra. Fördelen med AMD är att det också klarar spel lite bättre men fördelen med Intel är att det har mer CPU-kraft och klarar av videoformat utan grafikacceleration bättre samt är något rappare i allmänhet (troligen knappt märkbart dock).
Jag tänkte därför att du kan välja att ha lite sämre grafikkraft nu i utbyte mot processorkraft och sen stoppa i ett grafikkort i framtiden när behovet kommer.

Jag tror du (morsan) blir nöjd oavsett dock..

En tanke slog mig, du har valt mATX och ett ganska stort chassi, du ska inte gå på mITX och mindre chassi? Med mITX (som är lite dyrare så klart) finns ju även färdiga lösningar med trådlöst nätverk och liknande.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Hittade AM1 sockeln när jag letade efter en liknande system, fungerar hur bra som helst att streama blurayrips från NAS:en.

Moderkort
CPU

Hela kalaset gick på 2k med chassi, extern PSU och minne.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Sweclockers ge mig tips på barebone system så som brix/nuc/Zodiac som klarar 1080p video uppspelning via webb läsaren likväl mkv filer!!

Skrivet av Videoapan:

Bara så jag inte glömmer tipsa om detta om du ska beställa från Inet:

Fraktfritt för Sweclockers, lägg i varukorgen

Ska knåpa ihop ett litet förslag också under dagen om det hinns med i julstressen.. Din hopplockade dator stöder det du vill men jag har ändå lite synpunkter

EDIT: Så, här kommer ett litet förslag med kommentarer!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7510173/2014-12-23http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7510173/2014-12-23

Jag har ändrat om lite som du ser. Angående SSD och nätaggregat försökte jag pressa priset lite bara då valet av SSD inte kommer påverka datorn något nämnvärt och valde ett nätagg som är modulärt och 80+ (bronze) för att få ner storlek och värme/ljud. RAM tog jag utan stora kylflänsar då du inte ska överklocka dem och de kan komma i vägen vid eventuellt byte av processorkylare i framtiden.

Sen valde jag att byta till ett Intelsystem då det mer stämmer överens med dina behov. Du skrev att nu var det bara 1080p film/surf som gäller och det klarar båda systemen bra. Fördelen med AMD är att det också klarar spel lite bättre men fördelen med Intel är att det har mer CPU-kraft och klarar av videoformat utan grafikacceleration bättre samt är något rappare i allmänhet (troligen knappt märkbart dock).
Jag tänkte därför att du kan välja att ha lite sämre grafikkraft nu i utbyte mot processorkraft och sen stoppa i ett grafikkort i framtiden när behovet kommer.

Jag tror du (morsan) blir nöjd oavsett dock..

En tanke slog mig, du har valt mATX och ett ganska stort chassi, du ska inte gå på mITX och mindre chassi? Med mITX (som är lite dyrare så klart) finns ju även färdiga lösningar med trådlöst nätverk och liknande.

Ja tanken från början var att ordna en enkel "nuc" som klarar av krav på 1080p, sen öppnades en helt ny värld när jag insåg potentialen med att bygga en HTPC själv! Nu är det dock så att i slutändan är det min mor som ska ha den och då är prio design, ljud, hur enkelt det är att använda.
Så jag ordnar en nuc variant till henne med ända krav på 1080p video uppspelning utan lagg/frame drops.

Och sedan med en något högre budget ~5k ordnar en HTPC lösning till mig själv och framtida 4k tv. Dock ska inte de ske förens om 6mån.
Så jag uppskattar verkligen tipsen och systemen du la ihop!
Tack för tipset om fri frakt, kände redan till det men uppskattas!

Valde atx just på grund av pris, blev helt enkelt för mycket restriktioner pga av budgeten helt enkelt tyvärr. Gör om gör rätt säger jag hehe

Skrivet av BJORLING:

Hittade AM1 sockeln när jag letade efter en liknande system, fungerar hur bra som helst att streama blurayrips från NAS:en.

Moderkort
CPU

Hela kalaset gick på 2k med chassi, extern PSU och minne.

Okej kanske något att kicka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var du ironisk nu eller? Du tjänar tvärtom väldigt lite på att köpa en SSD om allt du ska göra är att surfa och streama SVT-play. Lagringsmediumet används väldigt lite då.

Om ALLT du gör är att använda browser utan att någonsin starta om datorn så tjänar du kanske inte så mycket med en ssd, men jag är av åsikten att alla maskiner som har mekanisk lagring är flaskade av hårddisken och kommer att kännas som ny med en ssd. Oavsett vad du gör innebär den ökade io:n att datorn blir omedelbart mer responsiv. (Dessutom används maskinen till Excel etc...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Om ALLT du gör är att använda browser utan att någonsin starta om datorn så tjänar du kanske inte så mycket med en ssd, men jag är av åsikten att alla maskiner som har mekanisk lagring är flaskade av hårddisken och kommer att kännas som ny med en ssd. Oavsett vad du gör innebär den ökade io:n att datorn blir omedelbart mer responsiv. (Dessutom används maskinen till Excel etc...)

Rekomdation på nuc varianten för uppspelning av 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Sweclockers ge mig tips på barebone system så som brix/nuc/Zodiac som klarar 1080p video uppspelning via webb läsaren likväl mkv filer!!

Ja tanken från början var att ordna en enkel "nuc" som klarar av krav på 1080p, sen öppnades en helt ny värld när jag insåg potentialen med att bygga en HTPC själv! Nu är det dock så att i slutändan är det min mor som ska ha den och då är prio design, ljud, hur enkelt det är att använda.
Så jag ordnar en nuc variant till henne med ända krav på 1080p video uppspelning utan lagg/frame drops.

Och sedan med en något högre budget ~5k ordnar en HTPC lösning till mig själv och framtida 4k tv. Dock ska inte de ske förens om 6mån.
Så jag uppskattar verkligen tipsen och systemen du la ihop!
Tack för tipset om fri frakt, kände redan till det men uppskattas!

Valde atx just på grund av pris, blev helt enkelt för mycket restriktioner pga av budgeten helt enkelt tyvärr. Gör om gör rätt säger jag hehe

Okej kanske något att kicka på!

Nåt att tänka på är att sockeln är ganska ny, så det finns inga eftermarknadskylare än som går att köpa i Sverige.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04