Permalänk

Vilket MX Brown tangentbord?

Nu till jul hade jag tänkt köpa mig ett mekaniskt tangentbord, och efter jag känt i butik så bestämde jag mig för MX Brown.

Ett krav är väl att det inte ska ha massa extraknappar och skit. Bryr mig inte om det är belyst eller ej. Nordisk layout!

Ingen budget!

Permalänk

Wasd.com Välj själv hur det ska se ut.

Permalänk
Medlem

Filco Ninja Majestouch-2 kan jag rekommendera, dock inte det billigaste alternativet http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire XT - Litet och nätt trots numerisk del, så man får plats med musen bredvid utan att sitta alltför bred-armat. Solit och tungt till ett riktigt bra pris. Enda nackdelen är att man får fixa eget handlovsstöd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175624

Permalänk
Medlem

Som ovan, Filco gör fina tangentbord. Jag har dock denna variant:
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-maje...

Finns även utan numpad-delen:
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-maje... (tenless)

Låt dig inte skrämmas av den otroligt fula hemsidan. Tangentbordet har inga häftiga discolampor eller femtioelva stycken macroknappar som aldrig kommer att användas. Det är helt enkelt ett tangenbord - välbyggt och hållbart.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle rekommendera ett Filco jag med om du inte har några restrektioner på budgeten.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Just nu finns ju CM Storm QFR (läs: Filco) med bruna brytare utan lull-lull och till ett hyggligt pris!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av windblownsnow:

Just nu finns ju CM Storm QFR (läs: Filco) med bruna brytare utan lull-lull och till ett hyggligt pris!

De må vara byggda i samma fabrik men det är ändå rätt stor skillnad i upplevd kvalité mellan dem. Inte för att Rapid är dåligt på något sätt. Bara det att Filco är ännu bättre. Chassit är som en tank i jämförelse och påverkar hela känslan i tangentbordet till det bättre.

Oerhört prisvärt nu dock det där Rapid!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Filco tycker jag är överskattat. För fem år sedan var de nästan de enda som gjorde bra mekaniska tangentbord, men nu är utbudet av bra tangentbord mycket större och det finns de med bättre kvalitet.
Det Filco har speciellt däremot är att de erbjuder äkta svensk layout - inte bara "nordisk".

Skrivet av StuntmanMike:

Wasd.com Välj själv hur det ska se ut.

Du menade wasdkeyboards.com antar jag.
Nackdelen är att beställa från USA är att man får betala en del i frakt och tull också, så det kan bli dyrare än att handla i svensk butik.

Skrivet av windblownsnow:

Just nu finns ju CM Storm QFR (läs: Filco) med bruna brytare utan lull-lull och till ett hyggligt pris!

Bästa priset jag sett på det. Brukar kosta över 700.

Sen finns varianten med bakgrundsbelysning: QuickFire Rapid-I som kostar dubbelt så mycket, men som också har en mer stadig låda.

I allmänhet:
Välj Tenkeyless om du inte brukar använda det numeriska tangentbordet så kan du ha musen längre till vänster och du minskar risken för "musarm".

Om du vill byta keycaps någon gång, så bör du välja ett tangentbord där alla mindre knapparna på sidorna av mellanslagstangenten har samma storlek, annars är utbudet begränsat.
Filco, Ducky och QuickFire Rapid och Rapid-I har rätt storlek. Bl.a. QPad, Razer och de flesta andra CM Storm-tangentbord har inte.

Jag har ett Ducky G2PRO TKL och är rätt nöjd, men det kanske finns de som är tystare.
Ducky's tangentbord med numerisk del har fyra mediaknappar ovanför de numeriska men de ser ut som de andra tangenterna och ger tangentbordet ett mer symmetriskt utseende.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Du menade wasdkeyboards.com antar jag.
Nackdelen är att beställa från USA är att man får betala en del i frakt och tull också, så det kan bli dyrare än att handla i svensk butik.

Tack, sitter man på mobilen så blir efterforskningen lidande..
Men nu hade ju priset ingen betydelse så då tycker jag det är ett bra förslag!
Jag skulle gärna köpa mitt tangentbord där men då jag har en budget så får jag nöja mig med att bara köpa tangenterna där...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Wasd.com Välj själv hur det ska se ut.

Lockande! Bara en sak dock, gick in på deras support sida och kollade på 'Shipping'. ''You will need to enter a US shipping address during checkout.''

Hur ska det då fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Lockande! Bara en sak dock, gick in på deras support sida och kollade på 'Shipping'. ''You will need to enter a US shipping address during checkout.''

Hur ska det då fungera?

Eftersom det står på en egen rad så tror jag det bara gäller om man vill hämta det hos deras pickup point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Lockande! Bara en sak dock, gick in på deras support sida och kollade på 'Shipping'. ''You will need to enter a US shipping address during checkout.''

Hur ska det då fungera?

Jag har beställt keycaps från WASD å fått till hem dom till old sweden.

T-bord har jag inte testat att beställa från WASD än.

Tror osså att det gäller som föregående person skrev.

Edit: Står iklartext att dom shippar till sweden: http://support.wasdkeyboards.com/customer/portal/articles/137...

Som jag skrev ovan.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag har beställt keycaps från WASD å fått till hem dom till old sweden.

T-bord har jag inte testat att beställa från WASD än.

Tror osså att det gäller som föregående person skrev.

Edit: Står iklartext att dom shippar till sweden: http://support.wasdkeyboards.com/customer/portal/articles/137...

Som jag skrev ovan.

Aha! Kollade inte på International

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Aha! Kollade inte på International

Ibland har man för brått, sånt som händer.

Edit: Om du ska/tänker byta keycaps på t-bordet, så köp ett t-bord med ANSI layout, då utbudet på ISO keycaps är mycket litet, WASD har ISO keycaps set + att Ducky har några ISO set, Inet å Teraset.com (Finland).

Det går att använda ANSI keycaps sets på ISO t-bord men ANSI/US "left shift" å "enter" + kanske att vissa "spacebar" å "caps lock" passar inte på ISO t-bord.

Ändring i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på ett begagnat Ducky Shine 2 så rekommenderar jag det.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Ibland har man för brått, sånt som händer.

Edit: Om du ska/tänker byta keycaps på t-bordet, så köp ett t-bord med ANSI layout, då utbudet på ISO keycaps är mycket litet, WASD har ISO keycaps set + att Ducky har några ISO set, Inet å Teraset.com (Finland).

Det går att använda ANSI keycaps sets på ISO t-bord men ANSI/US "left shift" å "enter" + kanske att vissa "spacebar" å "caps lock" passar inte på ISO t-bord.

Hur menar du nu? Är det storleken på tangenterna eller? För på wasd så väljer du ju vilken typ av layout du vill ha. 87,88,104 eller 105-key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur menar du nu? Är det storleken på tangenterna eller? För på wasd så väljer du ju vilken typ av layout du vill ha. 87,88,104 eller 105-key.

På sätt å vis har du rätt om storlekarna på vissa av tangenterna.

ISO layout ser ut så här: https://www.google.se/search?q=iso+layout&biw=1024&bih=639&tb...

ANSI layout: https://www.google.se/search?q=ansi+layout&biw=1024&bih=639&t...

Som du ser på bilderna skiljer sig ISO Enter å vänsta ISO Shift mot ANSI Enter å vänsta ANSI Shift, som du själv skrev "storleken".

Edit: Har själv ett ISO 105 keycaps set (svensk layout) från WASD.

Mitt Ducky Shine 3 YYY TKL - ISO layout.

Mitt andra Ducky Shine 3 med ANSI layout.

Keycaps setet har keycaps både för ANSI layout å ISO layout (finns dock inga "Å" + "Ö" + "Ä" med i setet, med andra ord engelsk ISO layout) .

Mitt första Ducky Shine 3 med ANSI layout, som används.

Keycaps seten som sitter på t-bordet är 2 typiska ANSI keycaps sets, därför köpte jag 2 ANSI t-bord.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

kanske att vissa "spacebar" å "caps lock" passar inte på ISO t-bord.

Det har inte med ISO och ANSI att göra.

Jag tror du syftar på problem man kan ha med keycaps som är tagna från tangentbord från Cherry (de gör inte bara brytare utan också tangentbord). Där är stammen på tangenten inte i mitten på Caps Lock och mellanslagstangenten.
Vissa tangentbord från olika tillverkare har mellanslag som inte är 6.25 enheter långa - men om tangenterna bredvid dem alla är 1.25 så brukar mellanslagstangenten vara 6.25.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det har inte med ISO och ANSI att göra.

Jag tror du syftar på problem man kan ha med keycaps som är tagna från tangentbord från Cherry (de gör inte bara brytare utan också tangentbord). Där är stammen på tangenten inte i mitten på Caps Lock och mellanslagstangenten.
Vissa tangentbord från olika tillverkare har mellanslag som inte är 6.25 enheter långa - men om tangenterna bredvid dem alla är 1.25 så brukar mellanslagstangenten vara 6.25.

Du har rätt, har en caps lock från ett ANSI keycaps set som inte passar på mitt ANSI t-bord.

Tror den kallas "stepped" caps lock, den jag har.

Tillägg av bilder.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreenSoap:

Nu till jul hade jag tänkt köpa mig ett mekaniskt tangentbord, och efter jag känt i butik så bestämde jag mig för MX Brown.

Ett krav är väl att det inte ska ha massa extraknappar och skit. Bryr mig inte om det är belyst eller ej. Nordisk layout!

Ingen budget!

Corsair K70. Har ett själv och är supernöjd