Formatera om OS till en bättre SSD - värt?

Permalänk
Medlem

Formatera om OS till en bättre SSD - värt?

Hej alla glada!

Jag har numera en Samsung SSD 840 EVO som jag har både OS och spel i. För ett par dagar sen erbjöd ju Sweclockers och Inet Samsung SSD 850 Pro till billig peng, och jag var en av de 50 som slog till.

Men nu till min fråga... jag antar att det går fortare att starta upp datorn med den nya SSD, men tillräckligt snabbare för att det ska vara värt att formatera min gamla SSD och installera om OS på nya SSD?

Sorry för mina dåliga formuleringar, haft en hård dag.

God jul! Dave1080

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

Det är klart du ska flytta över OS till din nya SSD, räcker med kloning.

Permalänk
Medlem

Kloning? Aldrig hört talas om. Är det enkelt?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Kloning? Aldrig hört talas om. Är det enkelt?

Ja, du laddar ner Samsungs kloningsverktyg som endast funkar till Samsungs diskar.

Du har båda diskar inkopplade, startar programmet och trycker kör så kommer den att flytta över allt och sen är det klart :).

Permalänk
Medlem

Herregud, detta kanske kan ha besparat mig en massa tid. Ska kika närmare på det. Tack!

Men hur mycket snabbare blir bootupen på ett ungefär?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Herregud, detta kanske kan ha besparat mig en massa tid. Ska kika närmare på det. Tack!

Men hur mycket snabbare blir bootupen på ett ungefär?

Det går nog inte att svara på. Resten av hårdvaran spelar faktiskt in då vissa moderkort har fastboot osv.

Men oavsett om du inte får snabbare boot är det självklart du ska ha OS på din nya SSD, lägg spel på din 840.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte bytt. Du kommer förmodligen inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Sätt in din nya disk och lägg spelen på den och ha kvar den gamla som OS-disk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Det går nog inte att svara på. Resten av hårdvaran spelar faktiskt in då vissa moderkort har fastboot osv.

Men oavsett om du inte får snabbare boot är det självklart du ska ha OS på din nya SSD, lägg spel på din 840.

Varför är det självklart om bootupen nu inte blir mycket bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |