Kan man blanda olika (Minen med sin dator? + Andra frågor)

Permalänk

Kan man blanda olika (Minen med sin dator? + Andra frågor)

Hej! Jag har precis öppnat upp min jätte gamla dator som jag byte ut för cirka 4 år sedan. Jag kollade runt i den efter lite fläktar osv. Men hittade inga jätte bra delar som jag kunde förflytta till min nyare dator. Jag såg att jag hade 2 minen som jag kanske kunde använda till min nyare dator. Jag undrar ifall man kan blanda olika märken när det gäller minen. Jag undrar också vart man kan köpa ett tool kit till datorn eftersom jag ska snart installera ett nytt moderkort och processor för första gången då jag googlade lite och fick reda på att man ska använda sig utav lite mindre verktyg eftersom det är väldigt trångt i en dator.

Jag tar gärna emot flera tips som jag kanske behöver veta innan jag installerar in mitt första moderkort. Jag har kollat runt en hel del på youtube som jag senare kommer att göra innan jag installerar moderkortet. Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Om det är en "jättegammal" dator, kanske det inte är samma typ av RAM-minnen. I dagens datorer är det DDR3 eller som i entusiast-segmentet DDR4. "Äldre" datorer hade DDR2 och de har inte samma "sockel".
Man kan blanda olika märken av RAM, men de ska ha samma volt, timings och hastighet för att få det stabilt.

När det gäller verktyg.. Har du en mindre stjärnskruvmejsel, så klarar du dig med den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack så mycket DaBone för ditt svar!