Router går ner så fort en polares dator kopplar upp sig

Permalänk
Medlem

Router går ner så fort en polares dator kopplar upp sig

Hej!

Jag har ett märkligt problem med min router från Comhem. Det är en Netgear CG3700. Problemet är att såfort en kompis dator försöker koppla upp sig så går routern ner och det är verkligen bara med hans dator som routern beter sig såhär. Får alla andra som vart hemma hos mig och kopplat upp sig så har det funkat utmärkt. Har uppdaterat drivrutinerna för hans nätverkskort men har inte hjälpt. Det konstiga är också att han kan koppla upp sig hemma hos andra utan problem. Håller man på och startar om hans dator och router osv ett par gånger så kan det till slut funka och när han väl kommer på nätverket så är det inga problem.

Vad kan detta bero på?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hm. Hade det inte varit för att det fungerar för andra att koppla upp sig hade jag satt mina pengar på att du använder slut på IP-adresser som specificerats att routern får dela ut, men då borde det inte fungera för dina andra polare. Om det inte är så att personen i fråga (vi kallar honom Pelle) har med sig sjutton andra enheter, men det låter otroligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Entusiast

Min direkta misstanke: IP-konflikt.
Din polares dator har en fast IP. Och då troligen samma IP-adress som router/gateway.
Lösning: Be honom ställa om till DHCP (dynamisk tilldelad adress)
Detta gäller även sekundära, virtuella och/eller alternativa konfigurationer. Det är ganska vanligt att arbetsdatorer har dubbla konfigurationer på nätverksinterfacet. En för dynamisk tilldelad adress, och en annan med fast adress.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för tipsen! Ska kolla upp detta.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att han har en torrentklient igång?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

det är säkert ip konflikt men hos mig så hender det att typ polaren inte har internet men jag har. kontigt ? :/

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ComHems (Netgear) CG3100/3700 är alldeles för klen för att användas som någonting annat än modem. Trådat har fungerat halvbra men trådlöst helt oanvändbart, även med bara en telefon ansluten. Har aldrig fått min att fungera tillfredställande så jag köpte en egen router istället och använder då den andra som enbart modem.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Min erfarenhet är att ComHems (Netgear) CG3100/3700 är alldeles för klen för att användas som någonting annat än modem. Trådat har fungerat halvbra men trådlöst helt oanvändbart, även med bara en telefon ansluten. Har aldrig fått min att fungera tillfredställande så jag köpte en egen router istället och använder då den andra som enbart modem.

Funkar det bra? Ingen högre ping eller så?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Min erfarenhet är att ComHems (Netgear) CG3100/3700 är alldeles för klen för att användas som någonting annat än modem. Trådat har fungerat halvbra men trådlöst helt oanvändbart, även med bara en telefon ansluten. Har aldrig fått min att fungera tillfredställande så jag köpte en egen router istället och använder då den andra som enbart modem.

Att den är klen är knappast problemet om den lägger ner fullständigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem på ett par routrar.

Var min bärbara som dödade nätverket om routern körde nätverket på kanal 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Funkar det bra? Ingen högre ping eller så?

Mvh J

Det fungerar superbra, blir ingen försämring i prestandan för att man har två separata enheter för modem/routing, utan tvärt om så kan ju varje del arbeta ostört.
Kan ju jämföra med om du vill spela samt rendera film, är det bäst att köra på samma maskin eller på två separata? Eftersom ComHem's modem/router är så klen/ostabil så fungerar detta mycket bättre.

Skrivet av giplet:

Att den är klen är knappast problemet om den lägger ner fullständigt.

Nja, klen/ostabil, kalla det vad man vill. Jag har som sagt enbart haft problem med dessa modem och det fungerar mycket bättre med en separat router. Bästa vore kanske att låna en och testa innan köp om möjligt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED