IBM THINKPAD T41 - att komma igång igen

Permalänk
Medlem

IBM THINKPAD T41 - att komma igång igen

Hej

Jag sitter på jobbet med en donerad IBM THINKPAD T41. Den lever och är "med i matchen" men jag kommer inte in på den. Mannen till en kollega har donerat datorn till min arbetsplats. Dock har den inte startats på flera år, och den anger Error 0271 - check time and date, samt Error 0176, System Security - The system have been tamperd with, vid uppstart. Jag kommer inte in i bios (om de ens finns bios, eller nån äldre motsvarighet?) och det lösenord jag har fått som ska vara aktuellt fungerar inte i någon form. har testat samtliga möjligheter vid de här laget. Bara stor bokstäver, bara små, varannan, ja ni fattar.

Så nu till frågan. Finns det någon vänlig själ där ute som har ett förslag på vad jag gör för att komma åt så jag kan blåsa om datorn utan att byta hårddisk på den. det är inget som ska vara kvar på hårddisken, men så det är inget problem om lösningen innefattar att allt försvinner, det är målet att allt ska bort. vill däremot inte byta hårddisk då det skulle innebära pengar och det är inget jag har tillåtelse att spendera (kommunalt anställd, JIPPI). sen tvekar jag även skarpt på att det faktiskt finns någon hårddisk till en så gammal dator.

tack på förhand!

-Knicken

Permalänk
Medlem

Har den bioslösenord så är det kört tyvärr. (vet inte hur det blir om du plockar ur cmos batteriet dock så det kan vara värt och testa.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

"Error 0271" betyder antagligen att datorn behöver nytt CMOS-batteri (och nya inställningar för tid & datum).

Det andra meddelandet bör försvinna efter att du vart inne i bios, sparat och startat om.

Bios kommer du åt genom att trycka F1 när ibm-loggan visas. Men krävs det ett lösenord du inte har är det, vad jag har fått veta, omöjligt att komma in där. Räcker alltså inte att ta bort batteriet. Har själv en X41 med bios-lösen jag själv ställt in men glömt bort...

Du bör kunna starta upp från en installationsskiva och installera om operativsystemet ändå, om inte inställningar i bios förhindrar det. I sådana fall är det bara att ställa in datum & tid inne i operativsystemet.

Visa signatur