CS:GO sinnessjukt dålig FPS på bra dator

Permalänk
Medlem

CS:GO sinnessjukt dålig FPS på bra dator

Tjenare Sweclockers! Har ett beklämmande problem som uppenbarat sig allt mer de senaste dagarna.

Jag har en otroligt låg FPS i CS:GO. Mina specs är:

  • AMD Radeon R9 270X 2GB

  • Intel i5 4670K 3.4GHz

  • 8gb high-end RAM

  • Asus Z97-A

FPSen pendlar mellan 60-90. Det konstiga är att FPSen tycks ändra sig från dag till dag, och det har alltid funnits någon lösning. Ibland fungerar det att byta upplösning och sedan byta tillbaks, så är den vanlig igen. Ibland får jag byta från 16:10 till 4:3-upplösningar och lira så istället. Jag kör med allt på Low i spelet. VSync är av, såväl som FXAA. Multicore rendering Enabled/Disabled gör ingen skillnad, men är på enabled och har alltid varit. Jag kör senaste drivrutinerna för grafikkortet. Inget är överklockat, inget har någonsin krånglat med datorn i övrigt. Aldrig fått en blåskärm osv, andra spel fungerar perfekt.

Har även tweakat CS lite med RadeonPro för att tidigare ha ökat min FPS från 200-300. Enkla saker som Edge-Detect AA osv. Ingenting överhettas.

Insåg just att GPU och CPU-usage är mycket svårt att läsa av i bilden. GPUn ligger på typ 80%. CPU1-3 ligger på 18-28% och CPU4 ligger på 68%. RAM är ~3.5gb av 8gb. Mina launch options är "-threads 4 -high -novid" och musaccelerationsinställningar.

Hoppas ytterligt att problemet kan lösas. Polarens lillebrorsas dator har i3-3210 och AMD Radeon HD7770 samt 3.5gb RAM som jag tweakat på exakt samma sätt, som resulterade i att spelet både ser bättre ut och har bättre FPS. Min dator slår den där med hästlängder.
Tack på förhand! Mycket tacksam för hjälp.

Edit; förövrigt kör jag på native resolution för tillfället. fps_max är 500.

Permalänk
Medlem

vet du vad herz är det finns säkert under resolution och ändra den till 60 eller högre du kanske har den på 59 då betyder det att inte får mer än 59 fps eller lägre i alla fall ändra den till 60hz eller högre.

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem

Problem med andra spel eller något annat i datorn i övrigt? Låter ju som om datorn skulle göra gott av en omformatering eller dylikt. Har du enbart problem med CS så vet jag ärligt inte, folk generellt pillar med för många inställningar som dom har läst funkat bra, och slutar med att dom pillar för mycket. Någon skillnad om du tar bort alla startup kommandon och kör orginal config? Bara för att testa?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeXFrame:

vet du vad herz är det finns säkert under resolution och ändra den till 60 eller högre du kanske har den på 59 då betyder det att inte får mer än 59 fps eller lägre i alla fall ändra den till 60hz eller högre.

Är lite annorlunda i CS. Nätkoden affekteras av FPS osv tack vare rates, så 128+ är det man vill ha i pubs.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

vet du vad herz är det finns säkert under resolution och ändra den till 60 eller högre du kanske har den på 59 då betyder det att inte får mer än 59 fps eller lägre i alla fall ändra den till 60hz eller högre.

Jag kör ändå VSync, men tack för svar!

Jag har pillat med lite grejer, restartat datorn. Testar FPSen nu. Återkommer med svar!

FPSen är nu bättre. Jag resettade BIOS Default och startade om. CPU-usage är dock fortfarande för lågt imo, man vill ju ha kräm

Nåväl, jag är nöjd. FPSen ligger på typ 200-250 och ser bra ut, högre FPS på bilden pga att jag kollar in i en vägg. Om någon har förslag att ytterligare kräma på och få högre CPU usage är det mycket välkommet! Ber om ursäkt för onödig tråd. Problemet var att BIOS på något sätt hade ändrat så att "PCI-E" var main GPU istället för "Auto", vilket tydligen var dåligt(?).. Puss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Problem med andra spel eller något annat i datorn i övrigt? Låter ju som om datorn skulle göra gott av en omformatering eller dylikt. Har du enbart problem med CS så vet jag ärligt inte, folk generellt pillar med för många inställningar som dom har läst funkat bra, och slutar med att dom pillar för mycket. Någon skillnad om du tar bort alla startup kommandon och kör orginal config? Bara för att testa?

Jag ska testa detta, då problemen dök upp igen efter 2 games. Startade ett tredje och FPSen störtdök på samma map vi körde tidigare utan problem. Har nu runt 100fps på 4:3 1280x1024 med global shadow quality på very low istället.

EDIT: FPSen ökade på samma map till ungefär 150-200 utan launch options, video.txt eller autoexec. Förstår inte, borde jag inte få högre FPS än iaf 150 på native resolution, allt tweakat och graphics på low?

Testar att dra en 3DMark11

Permalänk
Medlem

Testade då en 3DMark11 och resultatet är fan fasansfullt dåligt. Kan detta bero på hårdvara eller även mjukvara tror ni? Kan ju formatera. Datorn är bara några månader gammal, typ 3.

3DMark: http://i.imgur.com/sRNyGAo.png

Physics score var ju jättebra jämfört med graphics score..

Permalänk
Inaktiv

Du är väll medveten om vad Edge-Detect AA gör? Är du säker på att du inte kör med SSAA också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du är väll medveten om vad Edge-Detect AA gör? Är du säker på att du inte kör med SSAA också?

Jo, men det gör väl detsamma nu med tanke på att mitt grafikkort fick 3700 score i 3DMark11 och genomsnittet för detta graffe är 8550.. Vad i hela fridens namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peldan:

Jag kör ändå VSync, men tack för svar!

Jag har pillat med lite grejer, restartat datorn. Testar FPSen nu. Återkommer med svar!

http://i.imgur.com/YyIUrgy.jpg

FPSen är nu bättre. Jag resettade BIOS Default och startade om. CPU-usage är dock fortfarande för lågt imo, man vill ju ha kräm

Nåväl, jag är nöjd. FPSen ligger på typ 200-250 och ser bra ut, högre FPS på bilden pga att jag kollar in i en vägg. Om någon har förslag att ytterligare kräma på och få högre CPU usage är det mycket välkommet! Ber om ursäkt för onödig tråd. Problemet var att BIOS på något sätt hade ändrat så att "PCI-E" var main GPU istället för "Auto", vilket tydligen var dåligt(?).. Puss!

Öö pcie-e ska ju vara main. Annars blir det på den inbyggda grafiken?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peldan:

Jo, men det gör väl detsamma nu med tanke på att mitt grafikkort fick 3700 score i 3DMark11 och genomsnittet för detta graffe är 8550.. Vad i hela fridens namn

Kan vara något knas med 3dmark11

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Öö pcie-e ska ju vara main. Annars blir det på den inbyggda grafiken?

Precis! Men det var det som löste problemet, att sätta på Auto. Nu har jag å andra sidan ett nytt problem, om det inte varit samma hela tiden. Något luktar ju knasigt i alla fall, jag tvivlar på att det är 3DMark11 som knasar då alla kör på samma settings då det knappt går att ändra något i Basic Edition.

Permalänk
Medlem

Testar att formatera till Windows 8.1 nu istället. Om det trots detta inte blir någon förbättring kollar jag PCI-E power cables och möjligvis även byter plats etc. Under 3DMark11 var GPU temp aldrig över 60 grader på typ 20% fläkthastighet. GPU Usage var 99%. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Återkomm!

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

En fråga, är det ett sapphire?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk

Min kompis har precis samma setup med ett Sapphire kort och har för mig han sa att han får runt stabila 300 fps..
Men däremot får jag knappt 200 fps efter jag bytte kort till 660Ti från 6950 2Gb då jag hade runt 280 +/- fps.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Min kompis har precis samma setup med ett Sapphire kort och har för mig han sa att han får runt stabila 300 fps..
Men däremot får jag knappt 200 fps efter jag bytte kort till 660Ti från 6950 2Gb då jag hade runt 280 +/- fps.

Ingen större skillnad mellan 660TI och 6950..

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

för säkerhets skull har du stängt av alla energispargrejer i windows?

Permalänk
Medlem

Jahaja, nu återkommer jag! Har alltså suttit och pillat med Windows 8.1, installerat senaste BIOS etc. hela jäääävla kvällen! Krånglat som fan med Windows Updates för musen osv men allt fungerar till slut!

Det gjorde succé, verkar det som. Nya resultatet: http://www.3dmark.com/3dm11/9171817

Enorma ökningar! Mycket nöjd. Om någon annan har samma problem så har jag löst genom:

  • Total ominstallation av operativsystemet, från Win7-64b till Win8.1-64b.

  • Uppdaterat BIOS som jag tankade från ASUS hemsida med EZFlash 2 i Asus BIOS från V.0902(05/08/2014) till V.2012(09/30/2014) <- Troligtvis amerikansk datumräkning i BIOS

  • Installerat alla drivrutiner till alla komponenter genom Asus Z97-A sidan på deras sajt samt GPUdrivers från amd.com

  • Installerat alla Windows Updates

  • Fixat standard tweaks som power options och vanliga CCC-inställningar. Även installerat RadeonPro ifall det någonsin skulle behövas.

Hoppas verkligen detta hjälper någon. Suttit och slitit av mig håret ikväll, för att inte tala om de senaste veckorna. Tack för alla tips! Peace.

Ber om ursäkt i förhand för eventuella oanständiga uttryck och språkfel, är sjukt trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peldan:

Jahaja, nu återkommer jag! Har alltså suttit och pillat med Windows 8.1, installerat senaste BIOS etc. hela jäääävla kvällen! Krånglat som fan med Windows Updates för musen osv men allt fungerar till slut!

Det gjorde succé, verkar det som. Nya resultatet: http://www.3dmark.com/3dm11/9171817

Enorma ökningar! Mycket nöjd. Om någon annan har samma problem så har jag löst genom:

  • Total ominstallation av operativsystemet, från Win7-64b till Win8.1-64b.

  • Uppdaterat BIOS som jag tankade från ASUS hemsida med EZFlash 2 i Asus BIOS från V.0902(05/08/2014) till V.2012(09/30/2014) <- Troligtvis amerikansk datumräkning i BIOS

  • Installerat alla drivrutiner till alla komponenter genom Asus Z97-A sidan på deras sajt samt GPUdrivers från amd.com

  • Installerat alla Windows Updates

  • Fixat standard tweaks som power options och vanliga CCC-inställningar. Även installerat RadeonPro ifall det någonsin skulle behövas.

Hoppas verkligen detta hjälper någon. Suttit och slitit av mig håret ikväll, för att inte tala om de senaste veckorna. Tack för alla tips! Peace.

Ber om ursäkt i förhand för eventuella oanständiga uttryck och språkfel, är sjukt trött.

Bra att det fungerade en fråga bara, försvinner den aktuella versionen av bios om man resettar den? Typ om man har nyaste och resettar? Hehe dum fråga.

Vilka tweaks?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Skrivet av phixip:

Bra att det fungerade en fråga bara, försvinner den aktuella versionen av bios om man resettar den? Typ om man har nyaste och resettar? Hehe dum fråga.

Vilka tweaks?

Den håller sig kvar, Bara inställningar som försvinner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar