Windows 7 startar inte upp [SOLVED]

Permalänk

Windows 7 startar inte upp [SOLVED]

Jag har läst flertalet trådar om liknande ämnen fast ingen är likt mitt problem.

Datorn har allt som oftast slutat att boota normalt.
Den stannar vid bliden "windows startar".
Självklart är det endast valt i bios att den startar upp från ssd (intel 530. 180gb) med senaste firmwire.

Lösningen blir att jag kopplar ur en av dom 2 vanliga sata hdd och då bootar den helt normalt.
Men när den kopplas in så kan den sluta boota slumpmässigt.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Support Intel® Smart Response Technology on 2nd generation Intel® Core™ processor family
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

Vilka SATA portar på moderkortet använder du för SSD och HDD, enligt citat ovan har du 2 st Intel 6Gb/s SATA portar (gray/vit) på moderkortet och till någon av dom 2 bör du koppla SSD.

Och sedan bör du koppla in HDD till någon av dom 4 Intel 3Gb/s SATA portarna (blue/ljusblå) på moderkortet, du bör inte använda någon av Marvell SATA portarna eftersom det är många som har haft problem med dom.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Support Intel® Smart Response Technology on 2nd generation Intel® Core™ processor family
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

Vilka SATA portar på moderkortet använder du för SSD och HDD, enligt citat ovan har du 2 st Intel 6Gb/s SATA portar (gray/vit) på moderkortet och till någon av dom 2 bör du koppla SSD.

Och sedan bör du koppla in HDD till någon av dom 4 Intel 3Gb/s SATA portarna (blue/ljusblå) på moderkortet, du bör inte använda någon av Marvell SATA portarna eftersom det är många som har haft problem med dom.

Fint!
Tack för tipset.
Den ena hdd var inkoppla på den grå/vita kontakten. Har nu bytt och nu när jag startat om 5 gånger verkar det fungera.
Jag provar vidare och uppdaterar tråden hur det gick i slutändan

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfrooDite:

Fint!
Tack för tipset.
Den ena hdd var inkoppla på den grå/vita kontakten. Har nu bytt och nu när jag startat om 5 gånger verkar det fungera.
Jag provar vidare och uppdaterar tråden hur det gick i slutändan

Det även vara glapp kontakt eller fel på SATA kabeln eller en hårddisk.

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej.
nu har datorn startar upp normalt dom senaste dagarna, så problemet verkar vara löst med hjälp av "janee" tips.
Tack

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]