Permalänk
Medlem

måla skrivbord, vad behövs

ska måla en bordskiva på 200x80cm. den är inte målad sen tidigare, vad behöver jag? lite tips och ideer uppskattas

Permalänk
Medlem

Vad är den gjord av?

Permalänk
Medlem

troligtvis blir det en mdf skiva

Permalänk
Medlem

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=MLSYVK3SCImr8wf-3oG4DA#ne...
Det beror lite på vad du ska använda skivan till efteråt och hur slutresultat ska bli.

Men rent generellt så behöver du grundmåla först och sen måla med färg, pensel så får du ju troligen lite pensel ränder i färgen, roller så får du däremot lite småskrovlig yta istället då rollerns yta är lite småskrovlig och kan få rand vid rollerns ände om man inte är försiktig.
Lackerar du med färgspruta så kan man få betydligt bättre resultat men det kräver ju lite teknik/vana för att få perfekt resultat och är ju dyrare med.

Grundmåla är nästan krav då mdf är ett torrt material som suger en hel del färg och utan grundmålning så blir det lätt flammigt och det går åt mer färg med.

Men läs igenom byggahus´s lämkarna lite så hittar du säkert nåt (kollade inget själv nu) men folk där kan det mesta och det är sällan jag sett trådar där dom misslyckats.
Hittar du inget bra svar så gör ett inlägg där istället du får troligen bättre och fortare hjälp där än här.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

antar du ska ha skärmar tangentbord, musmatta och saker på bordet.

Själv skulle jag om jag skulle måla det typ svart. Lägga på grundfärg typ grå eller svart burkfärg sedan slipa ner det lite och lägga på spreyburksfärg typ 2 lager sedan på med typ klarlack 2 lager och vänta länge mellan varje "strykning"

Detta är vad jag skulle gjort idag från tårna, hade nog rådfrågat typ pappa också om man kan göra så Men tycker själv det låter rätt vettigt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Glöm inte sandpappret! Det är viktigt att slipa åtminstone kanterna men på vissa skivor hela ytan. Det går mycket fortare med en bra slipmaskin, kan rekommendera Ferm om du inte har någon sen innan. Det är en bra budgetmaskin som vibrerar hyfsat lite.

Skumgummiroller blir ett ganska slätt resultat av, men se till att förtunna färgen så den flyter ut ordentligt. Kolla med din färghandlare vilken förtunning han rekommenderar. Han kan nog rekommendera dig rätt verktyg och färg också. Kvalitetsfärg lönar sig.

Är lite tveksam till att det skulle vara dyrare att sprutlackera, du borde klara dig på 1 liter färg och lika mycket lacknafta. Målade en hel bil med tre liter täckfärg (2 liter grundfärg, 4 liter lacknafta, 5 meter sandpapper och en stor burk metallspackel). Det är dock beräknat på en RIKTIG färgspruta, sprayburkar duger till småsaker och om man ska skriva könsord på väggar men inte till lackering.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

okay, har nog det mesta på klart, blir bara att åka ock såga till skivan nudå