Permalänk

Köpråd kamera 3000kr

Hej,,

En bekant funderar på att köpa en kamera och jag har ingen aning om vad som är bra, därför vänder jag mig till er.
Valet står just nu mellan Nikon D3200 för 2890 kr och Canon EOS 1200D för 2290kr.
Har ni tips på bättre kameror för den summan får ni gärna dela med er.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska vara bra med kameran?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Vad är det som ska vara bra med kameran?

Att den tar bra bilder även om man inte är den bästa fotografen är väl ett plus.
Har verkligen noll koll när det gäller kameror men den kommer att användas till att ta bilder av en inte så erfaren fotograf.
Den behöver förövrigt inte vara så portabel eller liknande utan den bästa bilden man kan få för pengarna helt enkelt

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Att den tar bra bilder även om man inte är den bästa fotografen är väl ett plus.
Har verkligen noll koll när det gäller kameror men den kommer att användas till att ta bilder av en inte så erfaren fotograf.
Den behöver förövrigt inte vara så portabel eller liknande utan den bästa bilden man kan få för pengarna helt enkelt

Det brukar vara fotografen som tar de bra bilderna kameran är bara ett verktyg.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det brukar vara fotografen som tar de bra bilderna kameran är bara ett verktyg.

Så alla kameror är lika bra/dåliga?
Ska du inte hjälpa till att leta efter en prisvärd kamera behöver du inte kommentera heller.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Så alla kameror är lika bra/dåliga?
Ska du inte hjälpa till att leta efter en prisvärd kamera behöver du inte kommentera heller.

Men det är ju lättare att hjälpa om man vet vad du behöver,bra bildkvalite kommer du få oavsett vad du väljer.
Ska det bara fotas lite så köp vilken som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Så alla kameror är lika bra/dåliga?
Ska du inte hjälpa till att leta efter en prisvärd kamera behöver du inte kommentera heller.

Det ligger väldigt mycket i vad hen säger. Visst finns det skillnader i hur bra kameror bedömer vitbalans och exponering och en kamera kanske blir lurad i en situation som en annan inte blir det i, men i en annan situation är det tvärt om istället.
Det är väldigt vanligt att folk köper en flashig kamera i tron att det ska bli skitbra bilder och sedan blir de besvikna över att bilderna blir precis lika dåliga som med deras gamla oflashiga kamera.
Det är först när man lär sig åtminstone det mest grundläggande och själv börjar ta kontrollen över kamera som det börjar hända saker "på riktigt".

Hur som helst kommer D3200 att ta något bättre bilder, rent tekniskt, om man ser till detaljåtergivning, brusnivå osv då den har modernare sensor.
I övrigt har jag inte jämfört dem så noga att jag kan säga det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Jag började själv fota med en Canon 550D. Perfekt för att lära sig fota med systemkamera, tar bra bilder samt är kanon att filma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Hej,,

En bekant funderar på att köpa en kamera och jag har ingen aning om vad som är bra, därför vänder jag mig till er.
Valet står just nu mellan Nikon D3200 för 2890 kr och Canon EOS 1200D för 2290kr.
Har ni tips på bättre kameror för den summan får ni gärna dela med er.

Det beror nog på vilken typ av vilken typ av bilder du vill ta och hur mycket du vill satsa utöver kamerahuset. Vilka/vilket objektiv följer med i de priserna du angav?

Vill man lägga 3k på en kamera så hade jag lätt satsat på samma som jag själv, liksom många andra har som komplement till systemkameran. Sony CyberShot DSC-RX100, tar bra bilder, ganska mycket inställningar om man vill lära sig fotografering och lätt att ta med. Lite över din prisklass dock, kostar från 3600kr

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det ligger väldigt mycket i vad hen säger. Visst finns det skillnader i hur bra kameror bedömer vitbalans och exponering och en kamera kanske blir lurad i en situation som en annan inte blir det i, men i en annan situation är det tvärt om istället.
Det är väldigt vanligt att folk köper en flashig kamera i tron att det ska bli skitbra bilder och sedan blir de besvikna över att bilderna blir precis lika dåliga som med deras gamla oflashiga kamera.
Det är först när man lär sig åtminstone det mest grundläggande och själv börjar ta kontrollen över kamera som det börjar hända saker "på riktigt".

Hur som helst kommer D3200 att ta något bättre bilder, rent tekniskt, om man ser till detaljåtergivning, brusnivå osv då den har modernare sensor.
I övrigt har jag inte jämfört dem så noga att jag kan säga det ena eller det andra.

Personen i fråga är villig att lära sig fotografera ordentligt men ett bra verktyg skulle underlätta.

Skrivet av Lidde:

Det beror nog på vilken typ av vilken typ av bilder du vill ta och hur mycket du vill satsa utöver kamerahuset. Vilka/vilket objektiv följer med i de priserna du angav?

Vill man lägga 3k på en kamera så hade jag lätt satsat på samma som jag själv, liksom många andra har som komplement till systemkameran. Sony CyberShot DSC-RX100, tar bra bilder, ganska mycket inställningar om man vill lära sig fotografering och lätt att ta med. Lite över din prisklass dock, kostar från 3600kr

Vad finns det för typer av bilder?
Det som ingick med Nikon D3200 var 18-55 VR II

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Personen i fråga är villig att lära sig fotografera ordentligt men ett bra verktyg skulle underlätta.

Om man, som i detta fallet, pratar om två hus i samma klass, så är skillnaderna i regel relativt små. Gällande bildkvalitet är alla kameror eg bra och skillnaderna är små.
Är man då dessutom villig faktiskt lära sig sin kamera och hur den reagerar i olika situationer (och då kan kompensera för det) så är eg frågan om vilket hus sekundärt, IMO.
Av just dessa två skulle jag, som sagt, tagit D3200 för att den erbjuder modernast sensor. Den har även bättre skärm, fler AF-punkter, aningen bättre sökare och snabbare seriebildstagning. Allt är kanske inte sådant som påverkar slutresultatet så jättemycket, särskilt som skillnaderna inte är så stora, men på det stora hela skulle jag säga att det är en lite bättre kamera, på det mesta.
Det kan ju dock finnas andra aspekter som man bör tänka på. Själva systemet med objektiv och tillbehör osv är ju en sak man åtminstone bör fundera över. Priser, utbud som är viktigt för det jag tänker mig fota osv.

Permalänk
Medlem

Min Canon 7D har mer eller mindre legat oanvänd sen jag köpte Samsung NX300 när den kom (7995kr) Kostar 2990 lite var stans nu. Värt att kolla upp tycker jag om du inte vill släpa runt på en större kamera. Köpte lite senare till en fast 20mm som sitter på hela tiden. Finns ju liknande kameror från tex Sony i samma prisklass också.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om man, som i detta fallet, pratar om två hus i samma klass, så är skillnaderna i regel relativt små. Gällande bildkvalitet är alla kameror eg bra och skillnaderna är små.
Är man då dessutom villig faktiskt lära sig sin kamera och hur den reagerar i olika situationer (och då kan kompensera för det) så är eg frågan om vilket hus sekundärt, IMO.
Av just dessa två skulle jag, som sagt, tagit D3200 för att den erbjuder modernast sensor. Den har även bättre skärm, fler AF-punkter, aningen bättre sökare och snabbare seriebildstagning. Allt är kanske inte sådant som påverkar slutresultatet så jättemycket, särskilt som skillnaderna inte är så stora, men på det stora hela skulle jag säga att det är en lite bättre kamera, på det mesta.
Det kan ju dock finnas andra aspekter som man bör tänka på. Själva systemet med objektiv och tillbehör osv är ju en sak man åtminstone bör fundera över. Priser, utbud som är viktigt för det jag tänker mig fota osv.

Tack, ditt svar hjälpte väldigt mycket!

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av iaken:

Min Canon 7D har mer eller mindre legat oanvänd sen jag köpte Samsung NX300 när den kom (7995kr) Kostar 2990 lite var stans nu. Värt att kolla upp tycker jag om du inte vill släpa runt på en större kamera. Köpte lite senare till en fast 20mm som sitter på hela tiden. Finns ju liknande kameror från tex Sony i samma prisklass också.

Ser väldigt intressant ut, skall ha den i åtanke!

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av shadowjolt:

Hej,,

En bekant funderar på att köpa en kamera och jag har ingen aning om vad som är bra, därför vänder jag mig till er.
Valet står just nu mellan Nikon D3200 för 2890 kr och Canon EOS 1200D för 2290kr.
Har ni tips på bättre kameror för den summan får ni gärna dela med er.

Vad jag kan se så är billigaste pris på prisjakt på Nikon D3200 2990:- och på Canon EOS 1200D 3089:- men det är enbart för kamerahuset. Sen måste man också ha objektiv för att plåta. Men ni kanske hittat några extrapriser i nån affär. Själv köpte jag en Canon Eos M som jag är riktigt nöjd med. Det som jag inte blev så nöjd med är blixten som följer med. Och den ersatte jag med en Metz 50 AF-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=698249

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

För de pengarna är det frågan om det ska köpas en systemkamera överhuvudtaget. Jag tror att du får bättre bildkvalité med en med integrerat objektiv då de är billigare att producera. Annars kanske begagnat är ett alternativ? http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för NX300 med 20-objektivet.

Permalänk
Medlem

Är begagnat ett alternativ ?
Här har du en CANON EOS 40D med objektiv som är en riktigt bra kamera att lära sig på, Och för 1500:- är det ett klipp.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=232339

Permalänk
Skrivet av Arne Anka:

Vad jag kan se så är billigaste pris på prisjakt på Nikon D3200 2990:- och på Canon EOS 1200D 3089:- men det är enbart för kamerahuset. Sen måste man också ha objektiv för att plåta. Men ni kanske hittat några extrapriser i nån affär. Själv köpte jag en Canon Eos M som jag är riktigt nöjd med. Det som jag inte blev så nöjd med är blixten som följer med. Och den ersatte jag med en Metz 50 AF-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=698249

Jag hittade detta paketet för 2890kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2472869

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av shadowjolt:

Säkert bra kamera, men titta också på Samsung NX300 som nån rekomenderade i tråden, den är också lite mindre precis som min Canon Eos M och båda dom är spegellösa. Ja även Canon har bra kameror. Egentligen kanske det inte är så jättestor skillnad på kameror i samma prisklass.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Canon eller nikon har ingen betydelse. Nikon vinner på specifikationerna men om du är som mig och tycker att nikon mest känns bakvänt så vinner canon. Kort sagt, det har ingen betydelse vad du väljer utan ta den du gillar mest i handen och strunta i om det är 18 eller 24 mpix. Dock av de två paketen hade canon varit mitt val om du lägger dom sista 700kr på ett canon 50mm f1.8 objektiv för att ge dig fler alternativ när det kommer till att fota i mörker och om du vill ha kort skärpedjup.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min D3200. Lätt att hantera. Bra bilder. Perfekt nybörjarkamera tycker jag.

Några av mina bilder:

DSC_0239 by jimmy.westerberg, on Flickr

20141027_2 by jimmy.westerberg, on Flickr

20141027_1 by jimmy.westerberg, on Flickr

Dessa bilder är tagna på olika sätt. T.ex första är tagen i lite lägre dagsljus, mot eftermiddagen. Den andra är tagen i ett mörkare rum med 400 iso, lägre shutter och den sista är tagen i bäck svart utomhus med lååång shutter speed.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

För mej blev det liksom naturligt att det blev Canon eftersom jag använt deras kameror i hela mitt liv. Och tyckt precis som inlägget ovan att dom är bakvända. Men ta den som känns bäst för just dej.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg