Permalänk
Inaktiv

Skärmen laggar?

Tjena har en benq xl2410T 120hz.
Och helt random kommer det ett streck rakt över skärmen. Det börjar längst upp och åker ner till botten på skärmen och försvinner sen.

Otroligt dåligt förklarat men är svårt att förklara är liksom som ett streck som är tvärs över skärmen och åker ner till botten och försvinner.

Kabeln är helt ny. Så borde väl inte vara den det är problem med??

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Antingen: 1. Slå på v-sync (kan ge funky sensitivity)
Eller: 2. Försök synka skärmhertz och fps, dvs. 120 hz och 120 fps (brukar vara svårt med dagens spel att låsa exakt)
Eller: 3. Överdriv fps'en någe jävulska (brukar bli bättre)

4. Kom ihåg att en LCD aldrig blir bättre än en CRT-skärm men exakt samma hertz som fps, däremot riktigt pissigt att lira i 4:3 på en 21" skärm år 2014

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara kabeln. har en qnix som jag köpte längre(3m) dvi-kabel till. den första jag köpte skapar artefakter i form av blåa linjer horisontellt. köpte en till lika lång kabel som funkar bra. Så kvaliteten på kablar skiljer sig. Ju kortare kabeln är desto sannolikare är att de funkar bra.
Du skulle kunna ta en kort kabel och testa om du har en. Om du får bra resultat så vet du att det är kabeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sCaz:

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Antingen: 1. Slå på v-sync (kan ge funky sensitivity)
Eller: 2. Försök synka skärmhertz och fps, dvs. 120 hz och 120 fps (brukar vara svårt med dagens spel att låsa exakt)
Eller: 3. Överdriv fps'en någe jävulska (brukar bli bättre)

4. Kom ihåg att en LCD aldrig blir bättre än en CRT-skärm men exakt samma hertz som fps, däremot riktigt pissigt att lira i 4:3 på en 21" skärm år 2014

Är inte endast i spel det händer. Utan kan hända när jag surfar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Är inte endast i spel det händer. Utan kan hända när jag surfar osv

Jaha, går det fort och "ser fel ut" så har jag ingen aning I annat fall om det är typ ett vitt lite tjockare streck om går långsamt neråt kan du ju kolla efter någon anti-inbrännings inställning.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sCaz:

Jaha, går det fort och "ser fel ut" så har jag ingen aning I annat fall om det är typ ett vitt lite tjockare streck om går långsamt neråt kan du ju kolla efter någon anti-inbrännings inställning.

Det går liksom inte jätte fort så man hinner uppfatta det