Nybyggd dator startar inte. chassi fläktar + CPU fläkt körs medans gpu fläkt startar i ~3s sen stannar.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte. chassi fläktar + CPU fläkt körs medans gpu fläkt startar i ~3s sen stannar.

Hej sweclockers och godjul!

Jag fick en massa nytt till min dator i julklapp och bestämde mig för att bygga direkt.
När jag var klar så vägrade datorn visa nått på skärmen.
Nu har jag testat de mesta jag vet men händer inget.
Grafikkortets fläktar snurrar i 3 sekunder sen stannar det. Processor kylaren snurrar på samt chassi fläktarna snurrar. Alla lampor och annat flashy på moderkortet lyser.

Setup
Asus GTX 970
Corsair vengance 2x4gb
Intel i5 4690k
Gigabyte Z97 gaming 5
Aerocool DS Cube
Samsung SSD 120GB
1TB hårddisk

Grafikkort, moderkort, processor och Chassi är nytt.

Att få ingång skiten hade varit underbart. Kommer va aktiv hela kvällen så jag är oerhört tacksam för snabba svar.

Mvh Boop

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem då var det Böjda moderkorts pins (dom som sitter där CPUn ska sitta) kolla det!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Har du anslutit strömkabel till CPU och den till moderkortet?

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk

Kan i vissa fall vara så att minnerna sitter lite fel också, extra kolla gärna dem!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag har anslutit alla elsladdar till moderkortet redan. När jag satte i ram minnen så blev de lite strul för grafikkortet satt ivägen men det löste sig. Ska kolla imorgon så att de sitter ordentligt.
Hoppas inte de blir nytt moderkort...

Permalänk

Har du glömt distanser till moderkortet?

Verkar som att det är något du har missat i hårdvaran.

Gör en ATX reset [Ta bort allt externt och håll inne power knappen i 15sek) se om det hjälper.

Saker kan vara defekta vilket hade varit riktigt tråkigt för dig.

Har du andra kompononter du kan felsöka med? För att se så att den startar.

Permalänk
Medlem

Distanser fixade jag från början. Jag testade med ett annat grafikkort och då rullade fläktarna hela tiden men forfarande ingen bild.
Testade att göra nått slags CPU test där man koppla bort den lilla elsladden till moderkortet och då startade datorn och sedan dog efter 3-5 sekunder vilket tydligen va det som skulle hända om CPUn va hel.
Har grafikkort och minnen men tyvär så har mitt gamla moderkort en AMD socket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du använder inte moderkortets interna grafikkort?
Prova det interna, om det funkar utan externt installerat.

Permalänk
Medlem

Såg nu att 1 pin i min CPU socket var krökt. Är de bara att kasta eller går det att lösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Du använder inte moderkortets interna grafikkort?

Nä det gör jag inte. Har testat det också men de funka inte heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boopety:

Såg nu att 1 pin i min CPU socket var krökt. Är de bara att kasta eller går det att lösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du stadig på hand och finkänslig som en urmakare så kan du böja tillbaka den till ursprungsläget, var försiktig bara.

Permalänk
Medlem

Tack så oerhört mycket! Sitter nu och stirrar på en startreparation men nu jävlar händer det iaf saker. Drog fram öron mikroskop och en skruvmejsel och pillade och sedan när jag tetstade att starta så gick datorn igång. Nu är det Windows som krånglar men de ska jag nog kunna lösa.

Mvh Boop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boopety:

Tack så oerhört mycket! Sitter nu och stirrar på en startreparation men nu jävlar händer det iaf saker. Drog fram öron mikroskop och en skruvmejsel och pillade och sedan när jag tetstade att starta så gick datorn igång. Nu är det Windows som krånglar men de ska jag nog kunna lösa.

Mvh Boop

Skickades från m.sweclockers.com

Bra jobbat!