Permalänk
Medlem

Är nätagget mitt problem? hjälp!

Hej, jag har nyligen inhandlat ett nytt moderkort och processor, då allting var insatt och klart så bestämde jag mig för att spela, allting flöt på i windows, men då jag satte mig in i spelet så började jag få lag spikes, CPUn gick upp till 100% och allting frös i ett litet tag innan det flöt på bra igen, sen upprepades samma sak hela tiden med 1 minuts mellanrum. Det är inte värmen som är problemet, har kollat temperaturer och allt är som det ska vara. Får "nvidia kernel mode driver 347.09 stopped working" error vid fryslag". Jag har kollat alla mina drivrutiner så jag tror då inte att det är där någonting "krockar".

Sammanfattning:
* Fryslagg bara då jag spelar spel (100% cpu användning)
* nvidia kernel mode driver 347.09 stopped working
* Kollat drivrutiner, relativt säker att inget är fel där

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

Processor: Intel Core i5-4690K

RAM: 2st 4GB RAM-minne Corsair

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3

PSU: 550W

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

Har du provat flera olika spel och beter det sig likadant där?
När du hade installerat nytt moderkort och ny processor, installerade du då om windows eller körde du på med gamla installationen?

För referens hade jag länge en i7 3770k med ett GTX 670 på ett 460W nätaggregat, hade aldrig några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Har du provat flera olika spel och beter det sig likadant där?
När du hade installerat nytt moderkort och ny processor, installerade du då om windows eller körde du på med gamla installationen?

För referens hade jag länge en i7 3770k med ett GTX 670 på ett 460W nätaggregat, hade aldrig några problem.

Har bara testad CSGO, körde med gamla installationen (misstänker att de är dumt av mig)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Har du provat flera olika spel och beter det sig likadant där?
När du hade installerat nytt moderkort och ny processor, installerade du då om windows eller körde du på med gamla installationen?

För referens hade jag länge en i7 3770k med ett GTX 670 på ett 460W nätaggregat, hade aldrig några problem.

Kan bekräfta nu att det är samma problem på alla spel

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

Har bara testad CSGO, körde med gamla installationen (misstänker att de är dumt av mig)

Räcker inte att hålla på med drivrutiner. Windows, alla spel, program mm måste installeras om. Även om du struntar i eller kommer förbi alla felen så kommer den vara långsammare än vad den borde vara tills du installerat om allt.

Nästa gång du misstänker nätagget behöver du skriva vad det är för 550W nätagg och hur gammal den är. Resten av info behövs för att avgöra om det är bra, budget eller skräp kvalite. Endast antal watt säger inget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pontusv:

Kan bekräfta nu att det är samma problem på alla spel

Installera om Windows genom att starta från skivan/usb-minne och återkom sedan.

Märke och modell behövs för nätagget. Det går ofta att läsa av från etiketten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

Hej, jag har nyligen inhandlat ett nytt moderkort och processor, då allting var insatt och klart så bestämde jag mig för att spela, allting flöt på i windows, men då jag satte mig in i spelet så började jag få lag spikes, CPUn gick upp till 100% och allting frös i ett litet tag innan det flöt på bra igen, sen upprepades samma sak hela tiden med 1 minuts mellanrum. Det är inte värmen som är problemet, har kollat temperaturer och allt är som det ska vara. Får "nvidia kernel mode driver 347.09 stopped working" error vid fryslag". Jag har kollat alla mina drivrutiner så jag tror då inte att det är där någonting "krockar".

Sammanfattning:
* Fryslagg bara då jag spelar spel (100% cpu användning)
* nvidia kernel mode driver 347.09 stopped working
* Kollat drivrutiner, relativt säker att inget är fel där

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

Processor: Intel Core i5-4690K

RAM: 2st 4GB RAM-minne Corsair

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3

PSU: 550W

Har man bytt moderkort är det viktigt att man även byter ut samtliga drivrutiner.
Ladda ner alla drivrutiner lokalt på hårddisken; chipset, ACPI, ATM etc. Öppna enhetshanteraren (visa även även dolda enheter), avinstallera sedan aktuella drivrutinen som refererar till det gamla moderkortet. Starta om Windows, windwos-specifika drivrutiner ominstalleras per automatik för övriga drivrutiner hänvisa till de lokalt nedladdade.
Det är det närmaste en manuell BMR man kan komma och går om man vet vad man gör, annars är det ominstallation som gäller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man bytt moderkort är det viktigt att man även byter ut samtliga drivrutiner.
Ladda ner alla drivrutiner lokalt på hårddisken; chipset, ACPI, ATM etc. Öppna enhetshanteraren (visa även även dolda enheter), avinstallera sedan aktuella drivrutinen som refererar till det gamla moderkortet. Starta om Windows, windwos-specifika drivrutiner ominstalleras per automatik för övriga drivrutiner hänvisa till de lokalt nedladdade.
Det är det närmaste en manuell BMR man kan komma och går om man vet vad man gör, annars är det ominstallation som gäller.

Tack så mycket för hjälpen! Ska installera om windows och få en fräsch start! Återkommer väl i forumet ifall problemet kvarstår efteråt:)

Visa signatur

Professionell amatör