Logitech Z-5500 + bluetooth

Permalänk

Logitech Z-5500 + bluetooth

Köpte en dyr bluetooth högtalare i onödan känner jag. Älskar streama musik från min laptop till dom men kom på att jag har ett z-5500 som har mycket bättre ljud.

Hur ska jag göra för att kunna skicka musik trådlöst till mina z-5500?

Permalänk
Medlem

Kör själv detta, funkar super , bara koppla in till mick-ingången vid sidan av kontrollenheten, och störmförsörj med simpel USB laddare.

https://fyndiq.se/product/239550-bluetooth-mottagare/

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Kör själv detta, funkar super , bara koppla in till mick-ingången vid sidan av kontrollenheten, och störmförsörj med simpel USB laddare.

https://fyndiq.se/product/239550-bluetooth-mottagare/

Jaså? Har du Z-5500 eller liknande modell eller kör du på andra högtalare? Verkar roligt
Edit: trodde det skulle fungera med mobilen också.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jaså? Har du Z-5500 eller liknande modell eller kör du på andra högtalare? Verkar roligt
Edit: trodde det skulle fungera med mobilen också.

Jag kör med ett Z-5500 , och självklart funkar det med mobilen också, alla enheter med bluetooth, bara att med mobil slipper du ha extra app för det, bara sök efter enheten, koppla via Bluetooth, använd sedan den app du vill , och få ljudet via Bluetooth till högtalarna

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Jag kör med ett Z-5500 , och självklart funkar det med mobilen också, alla enheter med bluetooth, bara att med mobil slipper du ha extra app för det, bara sök efter enheten, koppla via Bluetooth, använd sedan den app du vill , och få ljudet via Bluetooth till högtalarna

Jaha då missuppfattade jag det. Tack.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Kör själv detta, funkar super , bara koppla in till mick-ingången vid sidan av kontrollenheten, och störmförsörj med simpel USB laddare.

https://fyndiq.se/product/239550-bluetooth-mottagare/

Hur blir kvalitén när de är en så jävla billig produkt? Dom andra i tråden kosta ju 299-500 kr. Värt lägga pengar på en dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Hur blir kvalitén när de är en så jävla billig produkt? Dom andra i tråden kosta ju 299-500 kr. Värt lägga pengar på en dyrare?

Rea från 200:- till 29:- (mellandagsrea).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Rea från 200:- till 29:- (mellandagsrea).

Ser ut som man måste sitta med sladden 10 cm från datorn? Jag vill kunna ha laptopen/mobilen några meter från bluetoth mottagaren.

Permalänk
Medlem

Den var 200 kr, sedan har jag inte haft något problem, bra ljud och om du tycker att något för nästan 10 gånger mer kan funka bättre, testa

Du kan ju alltid titta efter annat extra på FYNDIQ så sparar du ju ännu mer. Sen gällande längden, det kommer med en kanske 30 cm kabel, men även där, bara köpa till själv den längd du vill ha.

Annars kan du för priset av dem dyrare mottagarna nästan köpa en Android sticka med inbyggd bluetooth som du kan streama till.

Skrivet av Dirty Dancer:

Hur blir kvalitén när de är en så jävla billig produkt? Dom andra i tråden kosta ju 299-500 kr. Värt lägga pengar på en dyrare?

Permalänk
Medlem

Bilden kan vara lite missvisande, då poängen går förlorad om man har dosan kopplad till datorn och körbluetooth, istället använd en USB laddare, koppla dosan dit, och klart, klarar av för min del 2 våningar utan problem

Skrivet av Dirty Dancer:

Ser ut som man måste sitta med sladden 10 cm från datorn? Jag vill kunna ha laptopen/mobilen några meter från bluetoth mottagaren.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gunior:

Kör själv detta, funkar super , bara koppla in till mick-ingången vid sidan av kontrollenheten, och störmförsörj med simpel USB laddare.

https://fyndiq.se/product/239550-bluetooth-mottagare/

Nu var de slut tyvärr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nu var de slut tyvärr.

Är den bra då? Jag menar alla andra kostar 400-500 och denna går på 29 kr igen. :l Man börjar ju undra lite.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dirty Dancer:

Är den bra då? Jag menar alla andra kostar 400-500 och denna går på 29 kr igen. :l Man börjar ju undra lite.

Tja omdömet ovan verkar ju bra, jag testar iaf, får se när de dyker upp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Tja omdömet ovan verkar ju bra, jag testar iaf, får se när de dyker upp.

Förstår inte hur man kopplar den? Kan du förklara?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dirty Dancer:

Förstår inte hur man kopplar den? Kan du förklara?

3.5mm ("hörlursplugg") till ljudenheten, USB för ström och givetvis ljudsignalen från exempelvis din mobil via bluetooth.

Sen kan man ju lösa strömförsörjningen med en separat väggadapter också som sagt om man inte har en usb nära till hands.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Förstår inte hur man kopplar den? Kan du förklara?

Sätt in blutoothenheten i dator eller tv och koppla ljudsladden till högtalarna, beövs längre sladd, köp en längre då! eller köp en väggladdare med USB utgång. Sen är det bara koppla upp med blåtand

Skulle jag gissat på, äger ingen sådan själv ^^

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hej. Tänkte göra en egen tråd först men såg att min fråga kan passa in här.
Själv äger jag ett Logitech z906-system och är väldigt nöjd. (vad jag har förstått så är z906 och z5500 ganska lika? -källa kompis ).

Hur som helst, jag skulle vilja koppla fler högtalare(trådlöst) till mitt system. Men SAMTIDIGT spela via de ordinarie högtalarna + bas
(för att sedan då ansluta några högtalare runtom i lägenheten trådlöst till z906).

1. Är detta möjligt till att börja med? (själv tvivlar jag, men är ingen expert på området så det är därför jag postar) :).
2. Kommer jag förlora kvalité eller kommer musiken på något sätt bli osynkad (mellan själva z906-systemet och i så fall bluetooth högtalarna (trådlösa)?
3. Om det inte är möjligt, något förslag på andra lösningar?

all hjälp mottages <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidL:

Hej. Tänkte göra en egen tråd först men såg att min fråga kan passa in här.
Själv äger jag ett Logitech z906-system och är väldigt nöjd. (vad jag har förstått så är z906 och z5500 ganska lika? -källa kompis ).

Hur som helst, jag skulle vilja koppla fler högtalare(trådlöst) till mitt system. Men SAMTIDIGT spela via de ordinarie högtalarna + bas
(för att sedan då ansluta några högtalare runtom i lägenheten trådlöst till z906).

1. Är detta möjligt till att börja med? (själv tvivlar jag, men är ingen expert på området så det är därför jag postar) :).
2. Kommer jag förlora kvalité eller kommer musiken på något sätt bli osynkad (mellan själva z906-systemet och i så fall bluetooth högtalarna (trådlösa)?
3. Om det inte är möjligt, något förslag på andra lösningar?

all hjälp mottages <3

Det går iallafall enligt apple, nu vet jag att det kanske är lite dyrt men jag har det och har haft i några år utan problem, ljudet syncas när man väljer att streama ut det. http://store.apple.com/se/product/MC414Z/A/airport-express?fn...

Skaffa några såna till högtalarna du vill ska spela ljud och sen så använder du antingen mobilen om du har en iphone eller ipad eller så köper du ett program som heter Airfoil som kan streama ljud ut från din dator till airplay
Angående ljudkvalite så är det iallafall för mig inga problem eftersom den använder trådlöst nätverk.
Hoppas du förstår

Mvh

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipset! Nu har jag ju varken mac eller iPhone, iPad.
Men iTunes finns ju till pc också i och för sig men tror du det går att spela via spotify?
Bara för att vara extra säker på att du vet hur jag menar :
Jag kan alltså spela musiken i mitt system (z906) och samtidigt streama det till 3-4 högtalare runt om i lägenheten synkat?
(med hjälp av AirPort Express?).

Notera också att jag INTE bryr mig så mycket om att trådlöst spela musik från min telefon/surfplatta
utan det VIKTIGA är att få musiken FRÅN min dator till mitt system samt trådlösa högtalare (synkat förståss ).

Kan ju lika gärna passa på att fråga om det finns en liknande makapär för android + spotify?
(det skadar ju inte om det skulle funka till android ^^).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidL:

Okej tack för tipset! Nu har jag ju varken mac eller iPhone, iPad.
Men iTunes finns ju till pc också i och för sig men tror du det går att spela via spotify?
Bara för att vara extra säker på att du vet hur jag menar :
Jag kan alltså spela musiken i mitt system (z906) och samtidigt streama det till 3-4 högtalare runt om i lägenheten synkat?
(med hjälp av AirPort Express?).

Notera också att jag INTE bryr mig så mycket om att trådlöst spela musik från min telefon/surfplatta
utan det VIKTIGA är att få musiken FRÅN min dator till mitt system samt trådlösa högtalare (synkat förståss ).

Kan ju lika gärna passa på att fråga om det finns en liknande makapär för android + spotify?
(det skadar ju inte om det skulle funka till android ^^).

Ja det går att spela om du installerar ett program som heter Airfoil till din dator.
https://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Använder du Airfoil så kan du synka allt så det spelar samtidigt, sen kopplar du bara en in airport express till varje högtalare som du vill använda! (Den kan ju inte driva ett par högtalare men du får ju en ljudutgång)

Edit: Airfoil fördröjer nämligen ljudet från din dator så det synkas upp med airport expressen!

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag fick mina bluetooth-adaptrar från Fyndiq idag (efter att strömadaptrar och kablar kommit tidigare), verkar fungera ok.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa, ser att bluetooth mottageren jag tipsade finns i lager och fri frakt just nu, så passa på ni som väntat på att testa dessa

https://fyndiq.se/product/239550-bluetooth-mottagare/