Windows 7 - nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Windows 7 - nytt moderkort

Så jag ska precis beställa några nya dator delar. Dock är det en sak som gnager på mig som jag måste vara helt säker på först. Så vitt jag har fattat det så om man skaffar ett nytt moderkort och har en OEM version av Windows 7 (som jag har) så måste man helt enkelt bita ihop och skaffa en ny version av Windows 7. Är detta verkligen sant? Det låter extremt dumt att jag måste köpa en ny version bara för att jag vill göra datorn lite bättre

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ja MEN om du kontaktar microsoft och frågar så kan dem låsa upp koden om dem vill. jag ska göra det eftersom mitt moderkort gick sönder och jag har oem windows, ska kommer får ett helt annat moderkort.

annars så finns windows 8.1 för ca 550 kr hos microsoft om du är student.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med "om dem vill"? Förutom det, pratar vi om produkt nyckeln som sitter fastklistrad på vissa datorer, eller pratar vi om något annat, för jag är inte helt säker.

Och det här studentpriset för Windows 8.1, är det bara ett tillfälligt windows 8.1 eller är det "köp det nu ha kvar det för alltid"?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Theadbor:

Vad exakt menar du med "om dem vill"? Förutom det, pratar vi om produkt nyckeln som sitter fastklistrad på vissa datorer, eller pratar vi om något annat, för jag är inte helt säker.

Och det här studentpriset för Windows 8.1, är det bara ett tillfälligt windows 8.1 eller är det "köp det nu ha kvar det för alltid"?

tror inte det är helt säkert att dem kommer låsa upp den. japp, den koden.
jag skulle tro det, skulle vara lågt av microsoft om man fick bara ha det en begränsad tid. man får även windows 10 gratis när det släpps om man har windows 8.1.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

En OEM-licens av Windows 7 såldes till ett betydligt lägre pris än en retail-licens, men till priset av några nackdelar och det är framför allt att licensen endast gäller på det moderkort där det först aktiveras (dock med undantaget att om moderkortet går sönder får det bytas ut mot ett likvärdigt, t ex med samma processor) samt att man inte får någon gratis support av Microsoft.

Sen kan det gå att aktivera ändå efter en uppgradering av moderkort, men det är ändå en licens som inte är giltig enligt licensvillkoren.

Permalänk
Medlem

Ok, en sista fråga då: Om man betalar för Windows 8.1, får man då en produkt nyckel online eller fungerar det på ett annat sätt(typ installations skiva i posten eller nåt sånt)? Jag behöver veta detta ifall det inte skulle gå att installera om Windows 7.

Permalänk
Medlem

Om du köper Windows 8.1 från Microsoft får du ett mejl med en produktnyckeln och en länk för nedladdning. Om du köper Windows 8.1 i en (online-)affär får du en DVD-skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Om du köper Windows 8.1 från Microsoft får du ett mejl med en produktnyckeln och en länk för nedladdning. Om du köper Windows 8.1 i en (online-)affär får du en DVD-skiva.

Ok, dock kom jag på en sak (sista frågan nu, jag lovar) Om jag försöker med att låsa upp min OEM nyckel men det inte funkar, betyder det att jag inte kan göra någonting med min dator, eller kan jag fortfarande på något sätt köpa Windows 8.1 efter det?

Permalänk
Medlem

Det går att göra det mesta med en Windows-installation som inte är aktiverad, men den kan t ex startas om då och då.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är OEM-licens en billigare version. Byter du moderkort till en annan modell så bryter du därmed licensavtalet och du kan inte på egen hand aktivera ditt Windows. Microsoft kan aktivera nyckeln åt dig trots du bytt moderkort. Finns vissa undantag då dom anställda får tvinga fram en aktivering (har jobbat på Microsoft supporten så vet hur den processen då jag själv tvingat fram massvis med aktiveringar. Men kan inte avslöja vad dessa undantag är).

Så du kan alltid testa ringa supporten för se ifall dom kan hjälpa dig med aktivering. Men du får utgå med att du måste köpa en ny nyckel.

Permalänk
Medlem

har pratat med microsoft en gång förut och killen sa att de va ok om man aktiverade via telefon(deras gratis linje som är automatiskt) för att byta modekort tex, bara de är samma privat person med samma licsens. så supporten säger något helt annat. så de är bara aktivera om samma windows nyckel via telefonen så funkar allt galant dock kanske du ska ringa före o fråga om de är ok

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36