Permalänk

Får inte datorn att funka!

Hej! Jag har precis köpt min första dator i delar och jag har kopplat ihop allt (tror jag) och kopplat till skärm men skärmen hittar inte datorn. Undrar vad som jag kan ha gjort fel eller glömt. Tack på förhand!

Moderkort: Asus Z97-a
Processor: Intel i5 4690k
PSU: be quiet! L8 pure power 630w modulär
Grafikkort: Asus radeon r9 290 4gb directcu ii oc
Ram: corsair vengeance low profile 8gb ddr3
Chassi: Fractal Design define r4
Ssd: samsung 840 evo 250gb
Hdd: Wd intern blue 1TB Sata 3

Permalänk
Moderator
Moderator

Verkar allt gå igång som det ska annars? Ex. fläktarna på grafikkortet.
Har du kopplat skärmen till grafikkortet (inte moderkortet)?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har inga andra tips än att du tar och vilar. Om du varit uppe ett tag och är trött är det bättre att ta det imorgon när du är piggare.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Kopplat strömkablarna till grafikkortet? Kolla så det inte är 8pins kontakter och du bara satt i 6pins och ej de där två extra eller hur det nu ser ut, minns ej riktigt kanske är 4pins och två extra så det blir 6?
Kopplat både den stora elkontakten och den mindre till CPUn på moderkortet och de har klickat i ordentligt? Även här har du sett så det är rätt antal pins så där inte är ngn extra kontakt som skall i brevid.
Kopplat skärmen till grafikkortet och ej mobot? Testa ta ur grafikkortet och koppla skärmen till mobot.
Testa bara köra en minnessticka och testa sen bara köra den andra och test i olika minnesuttag.
Koppla ur strömkabeln och plocka ur biosbatteriet och låt det vara ur 5 min och sätt ihop igen o testa, eller resetta BIOS på prins eller knapp om mobot har det se i manualen hur man gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vissa low profile ram minnen stöds inte av intel chipsets

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Vissa low profile ram minnen stöds inte av intel chipsets

Bestrider inte ditt påstående men undrar varför just low profile inte skulle stödjas? (Kanske troligt men corsair vengance lp är en av de vanligaste stickorna och tror de har körts med övriga komponenter TS har ett otal antal ggr) Är väl bara en yttre designsak att ha annorlunda/låga kylflänsar på? Är inte minneschippen identiska annars?
Enlighten me

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Oke tack för alla tips men jag är för trött för det här nu då jag kanske hör av mig imorrn hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarkenJR:

Oke tack för alla tips men jag är för trött för det här nu då jag kanske hör av mig imorrn hur det går

Det är du så frassiken heller, nu är du uppe tills vi löst detta

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade ett liknande problem förut när jag bytte moderkort, men minns inte riktigt exakt hur jag löste det som... Men prova koppla ut grafikkortet och stoppa in det igen, det kanske inte sitter riktigt och du kan även prova göra en cmos reset (ta bort batteriet från moderkortet).

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Bestrider inte ditt påstående men undrar varför just low profile inte skulle stödjas? (Kanske troligt men corsair vengance lp är en av de vanligaste stickorna och tror de har körts med övriga komponenter TS har ett otal antal ggr) Är väl bara en yttre designsak att ha annorlunda/låga kylflänsar på? Är inte minneschippen identiska annars?
Enlighten me

I beskrivningen på ebay där jag köpte mina stog det att det var low profile memory och att vissa amd chipset (några fm2 chipsets) inte stödjs och att intel inte stödjes heller. Behöver inte vara så men det kan vara så.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, varken tillåter s.k. bumpning eller korspostning (tog bort din andra tråd), se §3.3 och §4:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av StarkenJR:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Allt funkar förutom signalen till skärmen och boot device leden lyser rött!

Permalänk

Fixat! Hade bara satt sata kablarna på fel portar