Dator till spel och diverse media för ~13k

Permalänk
Medlem

Dator till spel och diverse media för ~13k

Tjenare, har funderat en längre tid på att köpa en ny dator, och efter att jag har kollat runt lite i diverse trådar så kom jag fram till detta paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7526600/2014-12-26

Min fråga är då om jag ska ändra eller ta bort något, vill gärna få så mycket som möjligt för pengarna, men ju tystare desto bättre.

Och passar på att fråga; vad skulle man kunna få för min nuvarande dator? http://i6.minus.com/iNA9PBYtuhcrO.png

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn? Det är viktigt att veta.

- Köp inte GTX 970 G1. Jag gjorde det och ångrar det djupt på grund av problem med fläktarna. Rekommenderar MSI/Asus.
- Onödigt dyrt moderkort - vad för funktioner behöver du?
- Onödigt dyrt chassi - varför just det och inte ett R4 t.ex.?
- i7 är onödigt för gaming

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Tänkte förbereda mig för GTA 5 och eventuellt Witcher 3, tanken med CPU'n var att det kanske var mer framtidssäkert än en i5.
Samma med moderkortet, och dels för att det matchar med färgen. Chassit för färgen och designen.
Kommer användas till 50% musik 30% film och 20% spel. Så tysthet och ett bra ljudchipp är en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vad ska du göra med datorn? Det är viktigt att veta.

- Köp inte GTX 970 G1. Jag gjorde det och ångrar det djupt på grund av problem med fläktarna. Rekommenderar MSI/Asus.
- Onödigt dyrt moderkort - vad för funktioner behöver du?
- Onödigt dyrt chassi - varför just det och inte ett R4 t.ex.?
- i7 är onödigt för gaming

Gigabyte GTX 970 G1 ska vara ett fantastiskt kort vad jag har hört. Ett av de stabilare korten ur 970 serien med fantastisk prestanda och bra ljudnivå. Funderar själv på att skaffa detta kort. Vad är det för fläktproblem som du har fått med kortet? Vill väldigt gärna höra så man inte gör ett dåligt köp :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Gigabyte GTX 970 G1 ska vara ett fantastiskt kort vad jag har hört. Ett av de stabilare korten ur 970 serien med fantastisk prestanda och bra ljudnivå. Funderar själv på att skaffa detta kort. Vad är det för problem som du har fått med korten? Vill väldigt gärna höra så man inte gör ett dåligt köp :).

Mm.. det trodde jag med. Sök runt på nätet: GTX 970 g1 34% fan

Fläktarna går alltid på högvarv även i vila. Jag har kontaktat Gigabyte om detta och hoppas de rätter till det med en bios uppdatering. Tills dess så rekommenderar jag inte kortet.

Annars så fungerar kortet jättebra.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Okej, har gjort om listan lite, men är fortfarande osäker på RAM, moderkort och hårddisk. Några tips?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7530513/2014-12-26

Permalänk
Medlem

Jag igen, tror jag lyckats plocka ihop ett bra paket, några synpunkter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7531241/2014-12-27

Permalänk
Avstängd

Gigabyte GTX 970 G1 Gaming är inte semi-passivt som Strix kortet men är ändå ett prisvärt kort, Att fixa egna fläktkurvor kan du göra med t.ex MSI Afterburner.

Gällande din kundvagn så hade jag bytt moderkortet och processorn till Asus Z97-A+4690k paket eller Asus VII Ranger+4690k paket, med det senare förslaget får du gå ner till 128gb SSD om du vill ha hamna i samma prisklass.

För din gamla dator kan du väl få en 1000-2000kr beroende på vart du säljer den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, kan sträcka mig till 14k, är det då värt att köra på Ranger paketet? Och ang grafikkortet så tog jag MSI efter det Treant skrev, men det kanske inte stämmer. Är det förövrigt nog med 550W eller ska man ta något högre?

Permalänk
Avstängd

MSI kortet har störst del Coil Whine medans Strix och G1 Gaming har minst andel. Ranger kortet har ett bättre ljudchip om man sen anser det vara värt 400kr extra får du avgöra. 550w räcker för ett GTX 970 system.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kör på G1 och Ranger paketet, tack så mycket Peppar och Treant för hjälpen.