skillnaden mellan olika windows

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan olika windows

tjenare.
när jag var inne på inet och skulle lägga ihop en kundvagn till min nya dator så kom jag till den delen där jag skulle lägga till windows till kundvagnen fattade jag inte vilken jag skulle ha. Ska jag ha http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-... eller https://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk . Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

jag lade upp av misstag länkar till samma produkt. här är de två produckterna jag vill veta skillnaden på : https://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk och https://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr3dd3g:

tjenare.
när jag var inne på inet och skulle lägga ihop en kundvagn till min nya dator så kom jag till den delen där jag skulle lägga till windows till kundvagnen fattade jag inte vilken jag skulle ha. Ska jag ha http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-... eller https://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk . Vad är skillnaden?

Det som är olika med dom där 2 är att den ena är fullversion och den andra är OEM och gör så att med fullversionen kan du välja 64bit eller 32bit. Och sen oem blir låst till det modekort så om du ska upgradera till ett nytt morderkort så kommer det inte gå. så skulle säga att du ska köra på fullversionen bara för att det är lättare att byta Morderkort

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sandia:

Det som är olika med dom där 2 är att den ena är fullversion och den andra är OEM och gör så att med fullversionen kan du välja 64bit eller 32bit. Och sen oem blir låst till det modekort så om du ska upgradera till ett nytt morderkort så kommer det inte gå. så skulle säga att du ska köra på fullversionen bara för att det är lättare att byta Morderkort

Det stämmer dock inte så vitt jag vet, har en polare som köpte "OEM"-versionen från Inet och han bytte moderkort utan problem.
Det är en sak med en äkta OEM-version från en färdigbyggd dator till exempel men den där på Inet är inte "OEM" på samma sätt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Visst det är det som är skillnaden och det är inte tänkt att man ska använda dem på ett nytt datorbygge, dock har jag använt min oem w7 licens på 3 olika datorer. Och om det vore så att det inte funkar så kan man ringa Microsoft och få licensen upplåst igen Så ser ingen mening med att köpa den dyrare av dem.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det stämmer dock inte så vitt jag vet, har en polare som köpte "OEM"-versionen från Inet och han bytte moderkort utan problem.
Det är en sak med en äkta OEM-version från en färdigbyggd dator till exempel men den där på Inet är inte "OEM" på samma sätt

Det är vad jag har läst att det inte ska funka med ett nytt moderkort. Men vet att det är bara att ringa till Microsoft så får man det upplåst

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sandia:

Det är vad jag har läst att det inte ska funka med ett nytt moderkort. Men vet att det är bara att ringa till Microsoft så får man det upplåst

Det där med att ringa har jag varit med om ja, det kan nog vara det.
Det är faktiskt ganska enkelt att göra, bara att slå in lite siffror i telefonen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Det stämmer dock inte så vitt jag vet, har en polare som köpte "OEM"-versionen från Inet och han bytte moderkort utan problem.
Det är en sak med en äkta OEM-version från en färdigbyggd dator till exempel men den där på Inet är inte "OEM" på samma sätt

Skrivet av Sandia:

Det är vad jag har läst att det inte ska funka med ett nytt moderkort. Men vet att det är bara att ringa till Microsoft så får man det upplåst

En Windows 8.1 OEM som köps löst blir en privatversion som får flyttas mellan datorer. Det är Windows 7 och tidigare som är låst till moderkortet. Köper man en dator med 8.1 OEM så funkar den som Windows 7 OEM.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

En Windows 8.1 OEM som köps löst blir en privatversion som får flyttas mellan datorer. Det är Windows 7 och tidigare som är låst till moderkortet. Köper man en dator med 8.1 OEM så funkar den som Windows 7 OEM.

Stämmer dock inte med Windows 7, kanske Vista och tidigare för det är just Windows 7 jag syftade på förut.
(Om du nu inte menar att Windows 8 inte ens behöver låsas upp via telefon vid byte av moderkort för så kanske det är)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Stämmer dock inte med Windows 7, kanske Vista och tidigare för det är just Windows 7 jag syftade på förut.
(Om du nu inte menar att Windows 8 inte ens behöver låsas upp via telefon vid byte av moderkort för så kanske det är)

Jag pratar om vad licensen tillåter. En Windows 7 OEM licens är låst till moderkortet och får inte installeras på en dator med ett annat moderkort. Huruvida den går att installera och om det går att gå runt eventuella spärrar är helt andra frågor. Men hur som helst så frågade TS om Windows 8.1, vilket är en helt annan fråga. Den enda skillnaden på de två länkade är huruvida man får med både 32 och 64 bit versioner eller bara den ena.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

jag kommer inte byta något i datorn så då funkar väl oem då? BTW här är builden :http://www.inet.se/kundvagn/visa/7530001/2014-12-23. jag vill ha så att allt finns på torp och det är framförallt därför jag frågar eftersom det bara finns OEM versionen för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det där med att ringa har jag varit med om ja, det kan nog vara det.
Det är faktiskt ganska enkelt att göra, bara att slå in lite siffror i telefonen.

Var ett helvete för mig. Efter som att jag hade ingen täckning vid min dator så fick åka fram och tillbaka på min stol fö att komma till fönstret där jag hade täkning

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Med OEM får man ingen support från Microsoft, men det behöver man kanske inte som privatperson?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sandia:

Var ett helvete för mig. Efter som att jag hade ingen täckning vid min dator så fick åka fram och tillbaka på min stol fö att komma till fönstret där jag hade täkning

Hehe, haken med att bo i Norrland
Det är ju inte riktigt något du kan skylla på Microsoft för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hehe, haken med att bo i Norrland
Det är ju inte riktigt något du kan skylla på Microsoft för.

Fast jag bor inte i Norrland bor 1mil utanför samhället Rättvik. och jag hade bra täckning i hela byn där förutom på min egen gård det var en rejäl radio skugga där. Men skulle inte ha mycket imot att bo lite längre norr ut.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora