Permalänk

Återanvända skärm från laptop

Har en trasig laptop (grafikkortet paj tror jag), och jag är lite sugen på att återanvända några delar från den.
Främst vill jag använda skärmen, kanske som vanlig skärm, eller för att bygga en "allt-i-ett"-dator med en RPi.
Har googlat lite, och hittat några beskrivningar, och i princip verkar det "bara" vara att demontera LCD:n och skaffa ett controller-kort till den.

Är det någon här som gjort detta?
Finns controller-kort att få tag på i svenska butiker, eller är det bara eBay som gäller?

/GC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Har en trasig laptop (grafikkortet paj tror jag), och jag är lite sugen på att återanvända några delar från den.
Främst vill jag använda skärmen, kanske som vanlig skärm, eller för att bygga en "allt-i-ett"-dator med en RPi.
Har googlat lite, och hittat några beskrivningar, och i princip verkar det "bara" vara att demontera LCD:n och skaffa ett controller-kort till den.

Är det någon här som gjort detta?
Finns controller-kort att få tag på i svenska butiker, eller är det bara eBay som gäller?

/GC

Vet dock inte om det finns controller-kort men det finns väl moderkort du kan köpa och byta.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Vet dock inte om det finns controller-kort men det finns väl moderkort du kan köpa och byta.

Enligt denna beskrivning finns det kontrollerkort för skärm att köpa:

Jag har antagit att "allt" i en laptop är ihopbyggt, så att nytt moderkort i princip är ny dator.
Vet inte om det är värt det för en sex år gammal laptop, som dessutom redan följts av två ersättare.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Har en trasig laptop (grafikkortet paj tror jag), och jag är lite sugen på att återanvända några delar från den.
Främst vill jag använda skärmen, kanske som vanlig skärm, eller för att bygga en "allt-i-ett"-dator med en RPi.
Har googlat lite, och hittat några beskrivningar, och i princip verkar det "bara" vara att demontera LCD:n och skaffa ett controller-kort till den.

Är det någon här som gjort detta?
Finns controller-kort att få tag på i svenska butiker, eller är det bara eBay som gäller?

/GC

Du får skaffa ett kit med LVDS till DVI-adapter och driver till backlightingen, förutsatt förstås att det finns ett dylikt som är kompatibel med din panel.

Det man får vara på det klara med är att LVDS inte är sådär superstandardiserat, så controllern måste programmeras för just den panel du har, och dessutom passar inte en sorts backlightingdriver till alla paneler. Det gäller alltså att hålla tungan rätt i munnen, och ha full koll på vilken sorts panel det är man har innan man beställer.

Vet inte om det finns någon svensk återförsäljare, men jag har aldrig haft några problem när jag beställt från Aliexpress, och då har jag ändå plockat hem en ansenlig mängd prylar därifrån. Du får nog också räkna med i alla fall dubbla priset om du köper i Sverige. Här har du en återförsäljare som har några positiva kundrecensioner, bra pris, och fri frakt till Sverige. Sök på LVDS så hittar du fler.

Återigen, läs instruktionerna väldigt noga innan du beställer något, så det inte blir fel!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!