Högre temperaturer efter att ha kopplat in min 144hz skärm (evga 780)

Permalänk
Medlem

Högre temperaturer efter att ha kopplat in min 144hz skärm (evga 780)

Hej!

Skaffade mig själv en 144hz skärm (asus vg248qe) och kopplade in den, märkte efter ett tag att fläkten behövde jobba lite mer så kollade upp temperaturen och det har stigit lite grann på grafikkortet av nån anledning. Jag kör med två skärmar, min 144hz och min 60hz, innan så körde jag två stycken 60hz.

Innan jag kopplade in min 144hz så hade jag ungefär dessa temperaturer:
Idle: 35-40C
CSGO: 50-55

Men nu efter med min 144hz så ligger det ungefär såhär:
Idle: 50-55C
CSGO: 60-65

Det kanske ska vara såhär eftersom grafikkortet kanske behöver 'jobba' mer? Har inte så stor koll så skulle uppskatta hjälp!

Mina specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3750k (ej överklockad)
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ?
Minne: corsair 8gb
Grafikkort: EVGA Geforce 780
Hårddisk: ?
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550W

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Hej!

Skaffade mig själv en 144hz skärm (asus vg248qe) och kopplade in den, märkte efter ett tag att fläkten behövde jobba lite mer så kollade upp temperaturen och det har stigit lite grann på grafikkortet av nån anledning. Jag kör med två skärmar, min 144hz och min 60hz, innan så körde jag två stycken 60hz.

Innan jag kopplade in min 144hz så hade jag ungefär dessa temperaturer:
Idle: 35-40C
CSGO: 50-55

Men nu efter med min 144hz så ligger det ungefär såhär:
Idle: 50-55C
CSGO: 60-65

Det kanske ska vara såhär eftersom grafikkortet kanske behöver 'jobba' mer? Har inte så stor koll så skulle uppskatta hjälp!

Mina specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3750k (ej överklockad)
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ?
Minne: corsair 8gb
Grafikkort: EVGA Geforce 780
Hårddisk: ?
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550W

Tack!

Kan bero på att grafikkortet hela tiden pumpar ut 144hz till windows och så.
Du har ju inga farliga temperaturer så oroa dig inte

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Kan bero på att grafikkortet hela tiden pumpar ut 144hz till windows och så.
Du har ju inga farliga temperaturer så oroa dig inte

Tack för svaret!
Testade köra lite The Crew och kollade tempsen ännu en gång, nu låg det mot 70-75. Är det också lugnt? Vill vara på säkra sidan haha

Permalänk

K... Karl? Är det du?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GameSkate:

K... Karl? Är det du?!

Kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Tack för svaret!
Testade köra lite The Crew och kollade tempsen ännu en gång, nu låg det mot 70-75. Är det också lugnt? Vill vara på säkra sidan haha

Ingen större fara. När det går över 80 grader kommer kortet klocka ner sig och då förlorar du lite prestanda.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Ingen större fara. När det går över 80 grader kommer kortet klocka ner sig och då förlorar du lite prestanda.

Alright! Tack för svaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kofläsk:

Hej!

Skaffade mig själv en 144hz skärm (asus vg248qe) och kopplade in den, märkte efter ett tag att fläkten behövde jobba lite mer så kollade upp temperaturen och det har stigit lite grann på grafikkortet av nån anledning. Jag kör med två skärmar, min 144hz och min 60hz, innan så körde jag två stycken 60hz.

Innan jag kopplade in min 144hz så hade jag ungefär dessa temperaturer:
Idle: 35-40C
CSGO: 50-55

Men nu efter med min 144hz så ligger det ungefär såhär:
Idle: 50-55C
CSGO: 60-65

Det kanske ska vara såhär eftersom grafikkortet kanske behöver 'jobba' mer? Har inte så stor koll så skulle uppskatta hjälp!

Mina specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3750k (ej överklockad)
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ?
Minne: corsair 8gb
Grafikkort: EVGA Geforce 780
Hårddisk: ?
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550W

Tack!

Jag läser din "oro" som "Jag gasade mer med bilen och nu går det åt mer bensin, vad är det för fel?".

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag läser din "oro" som "Jag gasade mer med bilen och nu går det åt mer bensin, vad är det för fel?".

hahaha alright, då äre nog lugnt! inte så kunnig inom detta så man blir lätt orolig haha, tack tack!